اخبار

۰۵ مرداد ۱۳۹۴

به باور پژوهشگران، نقاشی کردن یکی از راهکارهای مناسب در تقویت حواس سالمندان است تحقیقات چندین مرکز معتبر هنر درمانی در جهان نشان داده است که نقاشی کردن راهکار مناسبی برای تقویت حافظه افراد سالمند است.

به گزارش پایگاه خبری، تخصصی دراما محله براساس یافته های موجود سالمندانی که قادر به نقاشی کردن هستند هم حواس شان کمتر دچار آسیب می شود و هم از جنبه شادی وضعیت بهتری دارند و کمتر از افسردگی رنج می برند .

این تحقیقات به اثبات رسانده است که سالمندانی که در تمرینات نقاشی کردن دخالت داده می شوند از افسردگی به دور هستند و به سادگی از خود انتقاد می کنند و کمتر دست به خود سانسوری می زنند، اینان خواسته های خود را آزادانه مطرح می سازند و لذت بیشتری از زندگی می برند و احساس خوشبینی بهتری از زندگی خود دارند .

براین اساس توصیه این گروه از پژوهشگران این است که در خانواده هایی که افراد سالمند حضور دارند برای سالمندان و معلولان برنامه های هنر درمانی در نظر گرفته شود زیرا در تقویت قوه تمرکز آنها بسیار موثر است .

این گروه از پژوهشگران توصیه کرده اند در خانه هایی که سالمندان و کودکان همزمان با هم زیست می کنند، زندگی شاداب تری در جریان است، زیرا این دو گروه سنی ( کودکان و سالمندان) به درستی نیازهای روحی و روانی هم را درک می کنند و همین عنصر موجب شادابی آنها می شود.

بر این اساس نقاشی کردن را راهکار مناسبی برای تقویت روابط میان سالمندان و کودکان می دانند و معتقدند نقاشی رابط بسیار خوبی برای ارتباط میان این دو گروه سنی است .

تحرک جسمی و روحی،حمایتگری، انتقال عواطف پاک، بهینه سازی شرایط تربیتی و آموزشی و.. از دیگر محاسن این نوع تمرینات مشترک بین کودکان و سالمندان در خانواده ها است .

با هنر درمانی و نقاشی کردن عواطف و احساسات دلپذیربر دلنگرانی ها غالب شده و در بازسازی عواطف انسانی موثر است .

اینان می گویند برای فرد مبتلا به یک بیماری "دژنراتیو"حمایت اطرافیان موجب برانگیختن شور و شوق و تقویت ذهنی می شود و براین اساس خاطرات و احساسات تحریک شده و به فرد بازگشته اند.

به باور پژوهشگران نقاشی کردن راهکار مناسبی برای تخلیه روانی و برون ریزی است زیرا تصاویر تولید شده انعکاسی از افکار و اندیشه های فرد است و بیان اندیشه ها به کمک نقاشی نوعی وجود دادن به فرد است .