اخبار

۱۳ تير ۱۳۹۴

ترجمه از : مجید امرایی -- هنر درمانی در کشور نروژ : درمان به شیوه هنرهای خلاق در نروژ از سال 1970میلادی ، از زمانی که فارغ التحصیلان این رشته از کشورهای اروپایی خصوصا انگلستان و ایالات متحده آمریکا آموزش دیده و به وطن بازگشتند بطور رسمی آغاز شده است ، با ورود این افراد هنر درمانی در بخش های مختلف علوم توانبخشی و روانپزشکی مورد استفاده قرار گرفت .

درحال حاضردرمانگران هنری در بیمارستان های روانی و مراکز روزانه، آموزش و پرورش ویژه افراد خاص، مراکز مراقبت از بیماران سرطانی تروما و مراکز پناهندگان مورد استفاده قرار می گیرد .

اگر چه تعداد درمانگران نسبت به مراکز درمانی و تعداد مبتلایان هنوز بسیار کم است اما شیوه های مختلف هنر درمانی از جمله موسیقی درمانی و نمایش درمانی در کشور نروژ با استقبال مخاطبان رو به رو شده است و در حوزه علمی و تخصصی پیشرفت های خوبی حاصل شده است، خصوصا در حوزه درمان به روش هنرهای خلاق در مراکز آموزشی .

دوره های آموزشی : دو مرکز مهم آموزشی هنر درمانی در کشور نروز وجود دارد که در این دو مرکز موسیقی درمانی و نمایش درمانی بطور علمی آموزش داده می شود .

مرکز آموزشی هنر درمانی در رشته "موسیقی درمانی" در" آکادمی موسیقی در اسلو" تاسیس شده است و همچنین در" دانشگاه برگن" رشته نمایش درمانی تدریس می شود که سالانه فارغ التحصیلان بسیاری را به بازار کار معرفی می کند .

دراین مراکز دوره های آموزشی درسطح کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار می شود که فارغ التحصیلان پیش از دریافت مدرک اصلی یک دوره دو ساله عملی تئوری جدی را هم در مراکز درمانی سپری می کنند و سپس به بازار کار معرفی می شوند .

پس از این دوره دو ساله برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد هنر درمانی و ورود به بازار کار افراد به دانشگاه اسلو Akershus دانشگاه کالج علوم کاربردی (سابق کالج دانشگاه اسلو) معرفی می شوند که این دانشگاه از سال 2011 به عضویت ECArTE در آمده است و نشان از اعتبار جهانی این دانشگاه دارد تا مدارک اصلی فارغ التحصیلان را برای معرفی به بازار کارتایید کند و این افراد می تواند خود اقدام یه تاسیس مرکز درمانی کنند.

با وجود تلاش های زیادی که ازسوی متخصصان آموزش دیده در داخل و خارج از کشور نروز انجام می شود، اما همچنان ضعف برنامه های آموزشی رسمی در هر دو رشته dramatherapy و موسیقی درمانی درمان رقص در نروژ وجود دارد.

انجمن های حرفه ای : انجمن موسیقی درمانی نروژ در سال 1972 تاسیس شد و حدود250 عضو دارد، انجمن هنر درمانی نروژ در سال 1978، ده سال پیش تاسیس شد، انجمن تمدید شد و Creare تغییر نام داد - انجمن نروژی هنردرمانی ، انجمن رقص و هنر رسا درمان های موسیقایی که در حال حاضر 100 عضو مدرس دارد و... از جمله صنوف تخصصی این حوزه است .

در حال حاضر یک مرکز صدورگواهینامه رسمی برای درمانگران هنر در نروژ وجود دارد که اکثر حرفه ای ها گواهینامه خود را برای تایید به این مرکز ارسال می کنند .

دراین بین انجمن هایی برای پرستاران، درمانگران شغلی، معلمان ویژه و غیره ، انجمن روان درمانی نروژو... تشکیل شده که مدارکی صادر می کنند که پس از تایید یک عضو از انجمن اروپایی روان درمانی (EAP) نیز این افراد می توانند در حوزه هنر درمانی کار کنند .

هدف این مرکز آن است که برای ایجاد یک مرکز صدور گواهینامه و ثبت نام سیستم رسمی در نروژ که شامل واجدان شرایط درمانگری هنر می شود تلاش کند .(منبع سایت http://www.ecarte.info )