اخبار

۱۰ شهريور ۱۳۹۴

موسیقی درمانی موجب بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی می شود ، نتایج حاصل از آزمایش های بالینی منتشر شده در سال 2005 در کشور آمریکا، نشان می دهد که موسیقی درمانی می تواند کمک شایان توجهی به بهبود سلامت کلی جسم، سلامت روانی و عملکردهای اجتماعی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی (schizophrénie) کند .

به گزارش پایگاه تخصصی (دراما محله) تئاتر درمانی - نتایج حاصل از یک مطالعه کارآزمایی بالینی انجام شده در میان 76 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی نشان داد که موسیقی درمانی در" کاهش اضطراب" و "کاهش انزوای اجتماعی" و" افزایش علاقه در رویدادهای خارجی" و "بالابردن توانایی گفت و گو" در افراد مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی موثر است .

در حال حاضر، اکثر مطالعات این نتایج در شرایط کوتاه مدت و میان مدت به اثبات رسیده است و تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی این روش در دراز مدت مورد نیاز است.

اما بیماری اسکیزوفرنی چیست :

اسکیزوفرنی یک بیماری واحد نیست، بلکه به گروهی از بیماری ها با سبب شناسی، سیر و سرانجام متفاوت اطلاق می شود که به علت نشانه های مشترک بالینی تحت یک عنوان نامیده می شوند، این علایم متفاوت مربوط به اندیشه،عاطفه، ادراک و رفتار است، در این بیماری ها هوش و قوای شناختی به طور نسبی کمتر دچار نارسایی میشود، اسکیزوفرنی نمونه اصلی از انواع روان پریشی است و در واقع شایع ترین نوع روان پریشی است که در صورت کم توجهی می تواند تبدیل به یک بیماری ناتوان کننده صعب العلاج با عوارض ناخوشایند و خطرناک شود.

تعریف روان پریشی :

روان پریشی ها در اصطلاح عامه دیوانگی و در اصطلاح عامه فقهی و حقوقی جزو انواع جنون خوانده می شوند روان پریشی ها شامل گروهی از نابسامانی های شدید روانی هستند که مهم ترین مشخصه آنها اختلال شدید در کارکردهای روانی و قطع ارتباط با واقعیت است.

عامل ایجاد روان پریشی می تواند عضوی و یا کارکردی باشد، برای مثال ضربه و شکستگی جمجمه که به جراحت مغز منجر شود می تواند با توهم و هذیان همراه شود و باعث قطع ارتباط با واقعیت شود.

اسکیزوفرنی جزو روان پریشی های کارکردی است، در روان پریشی های کارکردی، بیوشیمی مغز دچار نابهنجاری است و احتمالاً ناقل های عصبی اشکال پیدا می کنند .

خصوصیات بیمار اسکیزوفرنیک :

بیمار اسکیزوفرنیک در آن واحد در دو جهان زندگی می کند، یکی جهان تخیلی و تصوری خویش که بر مبنای توهم ها و هذیان ها و نیازهای روان شناختی او شکل گرفته است و دیگری جهان واقعی بیرون است که برای رفع نیازهای فیزیولوژیک خود به آن احتیاج دارد.

هذیان، توهم، اختلال جریان فکر، رفتارهای نابهنجار و حالات بدنی عجیب و گاهی نشانه های منفی از جمله فقدان احساس لذت، فقدان اراده، سکوت و گوشه گیری علایم این بیماری را تشکیل می دهند.

گاهی بیمار خود را مورد تعقیب و آزار افراد یا سازمان هایی می پندارد (گزند) و یا ممکن است خود را یک فرد بسیار مهم، رجل سیاسی، مخترع و هنرمند تصور کند (بزرگ پنداری).

گاهی هم صداهای توهمی به او دستورهایی می دهند که خیلی اوقات هم مجبور است از آنها اطاعت کند و در نتیجه با دستگاه قضایی درگیر می شود و گاهی صداهای چند نفر را می شنود که درباره او صحبت می کنند.

خیلی اوقات گفتار بیمار نامفهوم می شود، خودکشی از عوارض ناخوشایند این بیماری است، پنجاه درصد بیماران در صورت عدم درمان مناسب اقدام به خودکشی می کنند و ده درصد آنان سرانجام در اثر خودکشی از دنیا می روند.

سن بروز بیماری :

اسکیزوفرنی اغلب از دوران نوجوانی و ابتدای جوانی شروع می شود و فرد را در باروترترین سال های زندگی مبتلا می کند.

اسکیزوفرنی تحصیل، ازدواج، اشتغال و آموزش مهارت های اجتماعی را تحت تأثیر قرار می دهد، در ایران سالانه بیست هزار نوجوان و جوان به این بیماری مبتلا می شوند و هم اکنون بیش از دویست و پنجاه هزار نفر از جمعیت ایران مبتلا به این بیماری هستند، حدود یک پنجم بیماران در هر لحظه به بستری شدن در بیمارستان نیاز دارند.

درمان بیماری :

هر چه درمان بیماران سریع تر آغاز شود، امکان بهبود کامل آنان بیشتر می شود، امروزه با توجه به وجود داروهای مؤثر ضد روان پریشی فقط بیست و پنج درصد بیماران سرانجام نامناسب پیدا می کنند، اگر حمله حاد اسکیزوفرنی سریع تشخیص داده شود و به فوریت درمان گردد از مرگ یاخته های مغزی جلوگیری می شود ،مرگ یاخته های مغزی موجب بی تأثیر شدن درمان دارویی خواهد شد ،

وظایف خانواده بیمار:

- به رسمیت شناختن بیماری در عضو خانواده .

- حفظ آرامش در محیط خانه و پرهیز از خرده گیری ها و سرزنش های ناموجه .

- همکاری در درمان بیمار .

- شناخت نشانه های بیماری و زیر نظر گرفتن وضعیت بیمار و تماس به موقع و سریع با پزشک .