اخبار

۰۴ اسفند ۱۳۸۸

آیین آغازین نخستین جشنواره تئاتر معلولان غرب کشور در فرهنگسرای امام خمینی (ره) زنجان برگزار ‌شد. در این جشنواره که از 2 تا 5 اسفند ماه برگزار می‌شود 19 اثر از استان‌های آذربایجان‌ غربی، شرقی، اردبیل، قزوین و زنجان به نمایش در می‌آید.
به گزارش سایت خبری دراما محله داوری این جشنواره را دکتر قطب‌الدین صادقی، کمال‌الدین شفیعی و عباسی‌نیا بر عهده دارند و برگزیدگان به جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان تهران راه می‌یابند.
عضو هیات انتخاب جشنواره تئاتر معلولان طلوع در مورد این جشنواره گفت: هیچ اثری که بیانگر مشکلات معلولان باشد به دبیرخانه جشنواره ارسال نشده است. فاطمه فخری ادامه داد: نمایش‌های انتخاب شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای طلوع به مدت ۱۰ روز در تالار محراب تهران به اجرای عمومی گذاشته می‌شود.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر معلولان منطقه‌ای طلوع بیان داشت: هنر نمایش ابزار قوی است برای توانمندسازی معلولان چرا که یک فعالیت جمعی و گروهی است که اعتماد به نفس فرد را بالا می‌برد.
کارشناس ارشد هنری سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: برقراری ارتباط مؤثر با تماشاگر و آشنایی و گسترش گروه‌های نمایشی معلولان می‌تواند تأثیر بسزایی در بالابردن اعتماد به نفس معلولان داشته باشد.
وی با اشاره به فعالیت بسیار خوب بهزیستی زنجان در دو سال گذشته خاطرنشان کرد: یکی از دلایل مهم برگزاری جشنواره تئاتر در زنجان سابقه اجرایی موفق مدیرکل بهزیستی استان زنجان در جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان در تهران بوده است.
وی آثار ارائه شده در این جشنواره را خوب ارزیابی کرد و گفت: ضعف کارگردانی در اغلب نمایش‌ها به چشم می‌خورد که متأسفانه نشان از این است که بسیاری از کارگردان‌ها نخستین تجربه خود را با معلولان آغاز کرده‌اند.
رئیس جشنواره تئاتر معلولان منطقه‌ای طلوع نیز با اشاره به اینکه ۴۱ اثر در این جشنواره به مرحله بازبینی رسیده بود افزود: ۲۹ اثر با اعلام آمادگی مورد بازبینی قرار گرفتند.
فردین بلوچی با اشاره به ۱۱ اثر برگزیده استان زنجان افزود: نمایش سفید و سیاه به کارگردانی حسن اسدی، سازدهنی به کارگردانی کیارش رضایی، در جستجوی قطعه گم‌شده به کارگردانی جواد جریان قلم، فرار از مزرعه به کارگردانی علی آقاجانلو، وعده‌گاه نهنگ‌ها به کارگردانی علی سلامی، نمی‌دانم فردا چی میشه به کارگردانی محمد رحمانیان از جمله آثار برگزیده هستند.
وی ادامه داد: نمایش‌های هرکس یا روز می‌میرد یا شب به کارگردانی سمیه مرادی، شهادت پیوتراوهه به کارگردانی سرداریان گردی‌ها و غیر گردی‌ها به کارگردانی زری کرمی، کوسه برنشین به کارگردانی حسن اسدی و سرهنگ و پرندگان به کارگرانی ایرج محرمی از دیگر آثار استان زنجان هستند که به جشنواره راه یافته‌اند.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: نمایش‌های الف مثل آزادی به کارگردانی بهمن تقی‌پور و آنالیز به کارگردانی عدالت فرزانه از آذربایجان‌شرقی و نمایش جای دیگر به کارگردانی رضا شامی و گمشده به کارگردانی مجید نوری از آذربایجان‌غربی برگزیده شدند.
وی با اشاره به ادامه مرحله بازبینی در استان قزوین گفت: از پله‌ها بیا پایین به کارگردانی مجید واحدی‌زاده نیز از استان اردبیل به جشنواره راه یافته است.