اخبار

۰۹ تير ۱۳۹۳


کتاب «درام کاربردی 2» مجموعه نشست ها و مقالات تخصصی با زیر عنوان (گفتارها و نوشتارهایی از تئاتر کودک و نوجوان) روانه بازار کتابفروشی ها شد.

به گزارش سایت مرکز ملی اسیتژ ایران، آنچه در این کتاب می خوانید حاصل نشست های تخصصی و پژوهشی مرکز ملی اسیتژ ایران از شهریور تا دی ماه سال 1391 است که با حضور استادان و پژوهشگران در تالار کنفرانس مرکز آفرینش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

کتاب حاوی دو فصل «نشست ها» و «مقالات» است. فصل نخست شامل مباحث نشست های «درام کاربردی و درمان برای کودکان و نوجوانان»، «درام درمانی و نمایش خلاق با کودکان و نوجانان»، «نقش نمایش خلاق و بازی درمانی»، «تئاتر مشارکتی برای کودکان» و «تئاتر در خانه به مثابه درام کاربردی برای کودکان و نوجوانان» است.

فصل دوم کتاب شامل مقالات «درام کاربردی و تئاتر درمانی» از چیستا یثربی، «تئاتر کاربردی با کودکان» از علی ظفرقهرمانی نژاد، «درام درمانی با کودکان و نوجوانان» اثر مجید امرایی، «تئاتر کودک و نوجوان در خانه، چرا و چگونه؟» نوشته بهزاد صدیقی، «تئاتر مشارکتی برای کودکان و نوجوانان» اثر یداله آقاعباسی و «نمایش خلاق و مشارکت کودکان و نوجوان» نوشته اکرم قاسم پور است.

هدف از برگزاری این نشست ها ارتقای زمینه های نظری تئاتر کودک و نوجوان است که در ادامه فعالیت های این مرکز تخصصی تئاتر کودک و نوجوان به انجام رسیده است. این مرکز بر خود فرض می داند تا علاوه بر اهداف مورد نظر خود براساس نیازهای امروز تئاتر کودک و نوجوان مباحثی را مطرح کند و به چالش بگذارد که در طی این سال ها کمتر مورد توجه مسوولان فرهنگی قرار گرفته است.

مرکز ملی اسیتژ با اهداف و وظایفی که دارد، می کوشد تا با انجام اقدامات این چنینی تا اندازه ای برخی از این فعالیت های پژوهشی مورد نیاز تئاتر کودک و نوجوان را به انجام رساند و حاصل آن را در قالب کتاب منتشر سازد و در دسترس هنرمندان و علاقه مندان تئاتر کودک و نوجوان قرار دهد.

در پنج نشست برگزار شده این مرکز با عناوین «درام کاربردی و تئاتر درمانی برای کودکان و نوجوانان (دو جلسه)»، «درام درمانی و نمایش خلاق با کودکان و نوجوانان»، «نقش نمایش خلاق و بازی درمانی»، «تئاتر مشارکتی کودکان»، مباحثی مورد نظر قرار گرفت که بخشی از آن ها، نیازهای لازم و ضروری در عرصه تئاتر کودک و نوجوان به شمار می رود.

هرچند با برگزاری چند نشست نمی توان همه نیازهای پژوهشی و کاربردی تئاتر کودک و نوجوان را مطرح کرد. اما این نیازها را می توان به عنوان سرآغاز فعالیت های تخصصی این عرصه قلمداد کرد.

برای دستیابی به شرایط مطلوب در حوزه تئاتر کودک و نوجوان و تقویت زیرساخت های آن می باید پژوهش های تخصصی و به ویژه کاربردی این حوزه را مورد توجه قرار داد و این ممکن نیست مگر آن که مسوولان از آن حمایت کنند و پژوهشگران و هنرمندان به یاری آن بشتابند.

در دو نشست نخست، چیستا یثربی، علی ظفرقهرمانی نژاد و مجید امرایی موضوعات تئاتر درمانی و تئاتر کاربردی برای کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار گرفته است.
در نشست های بعدی اکرم قاسم پور، داوود کیانیان، عباس جهانگیریان و یداله آقاعباسی درباره نمایش خلاق، تئاتر در خانه و تئاتر مشارکتی برای کودکان و نوجوانان سخن گفتند که در فصل نخست کتاب ارایه شده است.

در فصل دوم نیز آنچه در این نشست ها مطرح شد در قالب مقاله پژوهشی مکتوب شده است.

در مقاله چیستا یثربی مباحث تئاتر درمانی براساس نظرات اندیشمندان غیر وطنی مورد توجه قرار گرفته و نویسنده در آن به تکنیک های تئاتر درمانی و کارآیی آن پرداخته است.

مجید امرایی در مقاله خود با عنوان نمایش درمانی برای کودکان در ابتدا به تعریف نمایش درمانی پرداخته و سپس از ابوعلی سینا به عنوان نخستین کسی که به نمایش درمانی می پرداخته یاد کرده و در ادامه مباحث نمایش درمانی مدرن و ویژگی های آن، فرق نمایش درمانی با تئاتر درمانی، رویکردهای نمایش درمانی با کودکان و نکات مهم نمایش درمانی را مطرح کرده است.

تئاتر کاربردی با کودکان، عنوان مقاله علی ظفرقهرمانی نژاد است که نویسنده در آن به تفاوت های تئاتر کاربردی با تئاتر مرسوم و گرایش های تئاتر کاربردی پرداخته و کوشش کرده این شکل از تئاتر را برای مخاطبان کودک و نوجوان تشریح سازد.

یدااله آقاعباسی درباره تئاتر مشارکتی برای کودکان و نوجوانان مقاله ای نوشته که بخشی از آن به همراه تجربیاتش در این عرصه در نشست پنجم مطرح شد.

این مدرس و پژوهشگر تئاتر در این مقاله از تئاتر مشارکتی، تئاتر رسمی و نمایش خلاق یاد کرده و از چند تجربه نمایش نامه نویسی و اجرایی در این باره سخن به میان آورده است.

بهزاد صدیقی نیز در مقاله «تئاتر کودک و نوجوان در خانه، چرا و چگونه؟» پس از ارایه یک مقدمه در این باره، ابتدا تئاتر کاربردی را براساس نیازهای تئاتر در خانه مطرح ساخته و در ادامه از بهره گیری از نمایش مشارکتی در این شکل از نمایش در خانه رابطه نمایش خلاق با تئاتر کودک و نوجوان در خانه، ویژگی های نمایش در خانه و تعریف آن، به همراه یک نتیجه گیری سخن به میان آورده است.

در پایان این فصل، یادداشت اکرم قاسم پور با عنوان نمایش خلاق و مشارکت کودک و نوجوان آمده است.

کتاب «درام کاربردی 2» مجموعه نشست ها و مقالات تخصصی با زیر عنوان (گفتارها و نوشتارهایی از تئاتر کودک و نوجوان) در شمارگان 2000 نسخه و با قیمت 5 هزار و هفتصد تومان از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روانه بازار کتابفروشی ها شده است