اخبار

۰۲ آذر ۱۳۹۱

چهارمین نشست تخصصی درام کاربردی مرکز ملی اسیتژ ایران سه شنبه 30 آبان با حضور جمعی از اعضاء و دست اندرکاران تئاتر کودک در مرکز آفرینشهای کانون برگزار شد.

به گزارش دراما محله در این نشست دکتر اکرم قاسمپور نویسنده ، کارگردان و مدرس تئاتر مبحث نمایش خلاق را با یک بازی با حاضرین آغاز کرد. اساس این بازی که بر پایه بداهه پردازی بود با هدف ایجاد فضای مناسب برای ورود کاربردی به بحث بود که مشارکت حاضرین را در بر داشت . خانم قاسمپور بر پایه سالها تجربه مربیگری خود در حوزه نمایش خلاق ، بازی را به عنوان حرکت آغازین نمایش خلاق دانست و نقش آن را در بهبود برخی رفتارهای کودکان موثر خواند . قاسمپور معتقد است نمایش خلاق و توام شدن آن با بازی چند کارکرد مثبت دارد. از آنجا که در بازی هیچ تنبیهی وجود ندارد عدم نگرانی از انتقاد موجب فرافکنی کودک در بازی می شود. همچنین تقویت مشارکت‏های فردی،حذف رقابت‏های ناسالم و ورود آشتی طلبانه به دنیای بیرون بر پایه بداهه پردازی از جمله کارکردهای درمانگری نمایش خلاق در پیوند با بازی است.
در ادامه بحث مجید امرایی نویسنده ، کارگردان و محقق تئاتر با ارائه تعاریفی از عنوان اصلی بحث با اشاره به تعریف درام و ذات مشارکت طلب آن نمایش درمانی را نوعی نمایش توام با خلاقیت دانست که در پی تولید یک نمایش با کارکردهای درمانی نیست بلکه در تعریف با جلب مشارکت و تعامل درمانگر و مددجو در تلاش است تا آن گروه از افرادی را که به دلایلی دچار اختلالات روحی و رفتاری هستند را به سمت اصلاح وضعیت موجود خود هدایت نمایند.
امرایی بر پایه سالها تجربه نمایش درمانی با بیماران اعصاب و روان، فعالیت گروهی ، سرگرمی ، تخلیه و تعامل را از جمله کارکردهای ویژه نمایش درمانی دانست و افزود بعد از درمان دارویی ، نمایش درمانی یک درمان کمکی است. پایه و اساس نمایش درمانی با بازی و بداهه پردازی که حاصل تعامل مددجو و درمانگر است حاصل می شود. وی معتقد است اکثر مردم در مقابل واژه‏ی نمایش درمانی مقاومت هایی از خود نشان می دهند در حالی که ما در زندگی روزمره مدام با مسایل و مشکلاتی مواجه هستیم که برخورد نمایشی بر پایه بداهه پردازی به نحوی که مرز بین توهم و واقعیت مراقبت شود موجب نوعی کاتارسیس خواهد بود که فرد را به تعادل در مواجهه با واقعیت می رساند . و این موضوع به نحوی عمومیت دارد که دنیای کودکانه کودکان در تقویت و عینیت بخشیدن به آن نقش به سزایی ایفا می کند.
در ادامه بهزاد صدیقی کارشناس و پژوهش گر تئاتر طبق روال نشست های اسیتژ به معرفی کتاب "نمایش خلاق ، قصه گویی برای تئاتر کودکان و نوجوانان" تالیف یداله آقا عباسی پرداخت و در ادامه حسین فدایی حسین سه کتاب خارجی با عنوان های :کاربردهای درام درمانی در اصلاح رفتار کودکان و نوجوانان نوشته آنا ماری وبر و کریج هین ، بازی درمانی با کودکان آسیب پذیر نوشته نانسی بوید وب، تکنیک های محبوب بازی درمانی نوشته هایدی کادسون را که در دست ترجمه است را برای حاضرین معرفی کرد.
این نشست باحضور صدیقه حسن زاده ، منوچهر اکبرلو، حسین فدایی حسین، ناصر آویژه ، شهرام نوشیر و جمعی از اعضاء اسیتژ و مربیان نمایش خلاق در سالن کنفرانس شماره یک مرکز آفرینشهای کانون برگزار شد.
سلسله نشستهای درام کاربردی اسیتژ سه شنبه آخر هر ماه برگزار می شود.