اخبار

۰۵ اسفند ۱۳۸۸

رییس انجمن روانپزشکان ایران گفت : هنر به عنوان یکی از اساسی‌ترین موارد تجلی خلاقیت‌های انسان ، نقش موثری در درمان و تشخیص اختلالات روانی دارد که امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است .

به گزارش سایت خبری دراما محله دکتر" احمد جلیلی " افرود : یکی از مباحث مطرح در علم روانپزشکی ارتباط بین فعالیت‌های مغز و اختلالات روانی است . با توجه به این که مغز به عنوان عالی‌ترین عضو تفکر ، منشا هرگونه خلاقیت محسوب می‌شود، بین هنر و حالات روانی نیز ارتباط وجود دارد.

وی گفت :‌ ارتباط بین هنر و مسایل روانی پدیده جدیدی نیست و از گذشته نیز قائل به ارتباط بین این دو بوده‌اند ؛ به گونه‌ای که ارسطو می‌گوید: هنر و جنون دو روی یک سکه‌اند و همین بیانگر این است که همواره ارتباطی بین خلاقیت و نبوغ و اختلالات روانپزشکی وجود داشته است .

رییس انجمن روانپزشکان ایران با بیان این که با به کارگیری هنر و خلاقیت‌های هنری در درمان اختلالات روانی خفیف و شدید موثر است، گفت: ابعاد هنر درمانی به صورت نمایش درمانی ، موسیقی درمانی، ‌نقاشی درمانی، شعر، مجسمه سازی، نوشتن و سایر زمینه‌های هنر با تحریک قوه خلاقیت فرد در درمان اختلالات روانی بیماران تاثیر فوق العاده‌ای دارد .

رییس کنگره روانپزشکان ایران با اشاره به این که امروزه استفاده از هنر درمانی و نقش آن در درمان اختلالات روانی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و سامان بهتری یافته است، گفت: در درمان یک فرد مبتلا به هر نوع اختلال روانی، علاقه‌مندی فرد سنجیده می‌شود و بر حسب علاقه او به هر زمینه هنری، موسیقی درمانی، شعر درمانی و … در او به کار گرفته می‌شود.

رییس انجمن روانپزشکان ایران در مورد تاثیر برخی اختلالات روانی همچون افسردگی بر عملکرد مغز گفت: افسردگی خلاقیت فرد را از بین می‌برد و حتی اگر فرد هنرمند مثلا نقاش و یا موسیقی دان باشد در زمان افسردگی، نمی‌تواند کارش را به خوبی انجام دهد.

وی افزود: در عین حال برخی از اختلالات روانی البته نه در حد بسیار شدید که زندگی فرد را مختل کند بلکه باعث می‌شود که فرد خلاقیت بیشتری از خود نشان دهد . به عنوان مثال اختلال روانی صرع یا اپی لیسی در مواردی می‌تواند زمینه بروز خلاقیت‌های فرد را فراهم کند.