اخبار

۱۱ آبان ۱۳۸۹

به گزارش سایت خبری دراما محله - مجید امرایی گفت:‌ جانبازان اعصاب و روان توسط روانپزشکان، روانشناسان و مددکاران مورد درمان دارویی قرار می‌گیرند و پس از آن نمایش درمانگر آن‌ها را به برون ریزی احساسی می‌رساند.
مجید امرایی،نائب رئیس انجمن تئاتر درمانی ایران و دبیر جشنواره نمایش درمانی گفت: شیوه درمانی نخستین بار است که بر روی بیماران اعصاب و روان تجربه می‌شود و چندینسال است که در بیمارستان های مختلفاین شیوه استمرار دارد و بر پایه بداهه‌سازی استوار است.

در کشور ما این شیوه قدمت چندانی ندارد و از سال 1345 آغاز شده است که برای اولین بار در بیمارستان روانپزشکی شیراز توسط دکتر اشکانی بر روی گروهی ازجانبازان که معلولان جسمی بودند انجام گرفت.
وی افزود: ما از شیوه‌های موجود در کشورهای دیگر به خصوص نروژ بهره بردیم و برای اولین بار لازم بود که اطلاعات پراکنده را کنار هم قرار دهیم .

اگر به تاریخچه نمایش درمانی علاقه‌مند باشید باید بگویم در کشورهایی چون انگلستان و فرانسه پس از جتگ جهانی دوم این شیوه مورد استفاده قرار گرفت.

در این مناطق برای ایجاد روحیه وحشیگری در سربازان به آن‌ها قرص‌های روان گردان می‌دادند تا به خوبی بجنگند اما پس از جنگ این آثار وحشت بار به جای می‌ماندند و آن‌ها مجبور می‌شدند با نمایش درمانی از این آثار بکاهند.
امرایی تاکید کرد: در کشور ما باید این شیوه به گستردگی لازم برسد و وارد زندگی‌های خانوادگی شود.
در حال حاضر پس ازچند سالبه نتایج قابل توجهی رسیده‌ایم.
ما از قبل از جشنواره بحث درمان را شروع می‌کنیم تا زمان اجرای نمایش و می‌توان گفت اجرای نمایش در این جشنواره پایانی‌ترین مرحله درمان است.
دبیر این جشنواره خاطر نشان کرد: نمایش درمانی باید شناخته شود و برای تمامی اقشار مورد استفاده قرار گیرند.
پدر و مادران آگاه به این شیوه می‌‌توانند فرزندان خود را بهتر و کامل‌تر تربیت کنند، چون انسان به طور ذاتی دوست دارد بازی کند و ما این علاقه‌ را در بحث درمان وارد کرده‌ایم، البته چون شیوه‌ای جدید به شمار می‌رود با مقاومت‌هایی نیز روبه‌رو می‌شود.
امرایی گفت: این جشنواره اکنون چند سا است که برگزار نمی شود زیرا نیاز به پشتیبان دارد چون حرکتی ارزشی است برای آن‌ها که قهرمان‌های دینی، ملی ما به شمار می‌روند.

هنوز بودجه‌ای به این جشنواره اختصاص نیافته و دو دوره قبل نیز توسط خیرین برگزار شده است و امسال نیز معاونت فرهنگی هنری بنیادشهید و امور ایثارگران درصدی از بودجه را تقبل کردند.
این کارگردان خاطر نشان کرد: در کشورهای دیگر یک تیم ده نفری بر روی یک بیمار کار می‌کنند اما دراین جا گروهی کوچک بر روی تعداد زیادی از بیماران درمان را انجام می‌دهند. بیماران اعصاب و روان چینی‌های بند خورده‌ای هستند که نیاز به توجهاتی فراوان دارند.