اخبار

۱۸ شهريور ۱۳۹۲

در همایش ˝درام کاربردی˝ عنوان شد: نمایش درمانی، تئاتر درمانی نیست/بازی فصل مشترک با تئاتر حرفه‌ای است .

امروز دوشنبه 18 شهریور همایش ˝درام کاربردی˝ با حضور ˝برنت بلر˝ تئاتر درمانگر امریکایی و ˝مجید امرایی˝ در تالار ماه حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش دریافتی دراما محله ، امروز دوشنبه 18 شهریور همایش "درام کاربردی" با حضور "برنت بلر" تئاتر درمانگر امریکایی و "مجید امرایی" در تالار ماه حوزه هنری برگزار شد.

در این جلسه که در قالب یک سخنرانی مداخله گرانه با ارزیابی شاخصه‌های نمایش درمانی برگزار شد مجید امرایی به تبیین دست آوردهای جدید نمایش درمانی در ایران پرداخت.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص ویژگی‌های کاربردی، مشارکتی و درمانی هنر نمایش بازی را عنصر و فصل مشترک نمایش درمانی با تئاتر رسمی دانست.

امرایی بیان کرد: آنچه در این مدت تحت عنوان نمایش درمانی در ایران اتفاق افتاده است گرده برداری از تکنیک‌هایی بوده که پیش از این توسط اشخاصی همچون بو علی سینا و محمد زکریای رازی در حوزه درمان‌های دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

این مدرس تئاتر عنوان کرد: نمایش درمانی، تئاتر درمانی نیست زیرا در نمایش درمانی اصولا تئاتری اتفاق نمی‌افتد و بازیگری به مفهوم حرفه‌ای آن در کار نیست.

به گفته وی نمایشنامه و کارگردانی به مفهوم تئاتری آن در نمایش درمانی وجود ندارد و اصولا نمایش درمانی تماشاگر محور نیست بلکه درمانی کمکی برای رفع مسائل فردی و اجتماعی است.

در ادامه برنت بلر تئاتر درمانگر امریکایی با تایید شاخصه‌های مطرح شده توسط امرایی افزود: اخلاقی بودن عنصر مهمی در نمایش درمانی است.

این شیوه درمانی در امریکا کارکردهای ویژه‌ای به خود گرفته و مدل‌های جدیدی به جهان معرفی کرده است.

در این جلسه که به صورت مشارکتی برگزار شد امریی به سئوالات کارشناسان و حضار پاسخ داد. این همایش در غالب "درام کاربردی" به مدت 3 روز از ساعت 10 تا 18 در تالار ماه حوزه هنری برگزار می‌شود.

نخستین همایش تئاتر کاربردی حوزه هنری که در قالب برپایی کارگاه‌های مختلف آموزشی از اول تیرماه با حضور هنرجویانی از چهارده استان کشور در شهرهای تهران، یزد، اصفهان، شاهرود، مشهد و زاهدان برگزار شده بود، طی روزهای 18 تا 21 شهریورماه آیین پایانی خود را در تهران جشن می‌گیرد. در همین حال در روزهای یاد شده، کارگاه‌های دوره‌ پیشرفته همایش تئاتر کاربردی نیز با حضور اساتید مجرب بین‌المللی برگزار خواهد شد. طبق جدول برنامه‌های مرحله‌ی نهایی نخستین همایش تئاتر کاربردی، دو استاد از کشورهای آلمان و امریکا در این همایش حضور خواهند یافت و کارگاه‌های خود را با عنوان "تئاتر برای زندگی" و "تئاتر درمانی" در پلاتوهای شماره یک و دو حوزه هنری برگزار خواهند کرد.