اخبار

۱۸ شهريور ۱۳۹۲

مجید امرایی:نمایش درمانگر خوب بایستی به زبان بدن مسلط باشد این منتقد خاطر نشان کرد: نمایش درمانگر هنگامی که در روند نمایش درمانی قرار می گیرد باید شهر و فرهنگ کسی را که دچار مسئله و مشکل شده را بشناسد.

به عنوان مثال رفتاری که در یک فرهنگ و جامعه مورد پذیرش است در جامعه دیگری توهین آمیز محسوب می شود.

همچنین یک نمایش درمانگر خوب بایستی به زبان بدن هم مسلط باشد. این نویسنده و کارگردان تئاتر احساس امنیت از وی کسی که در روند نمایش درمانی قرار گرفته است را بسیار مهم دانست و افزود: فرد بایستی، نمایش درمانگر و گروه را امین خود بداند زیرا ممکن است آن مشکل را با هیچ کس درمیان نگذاشته و از همه پنهان کرده است.

وی افزود :نمایش درمانی با تئاتر درمانی متفاوت است/ریشه نمایش درمانی در تاریخ آیین های نمایشی است کارگاه آموزشی "نمایش درمانی" با حضور مجید امرایی نویسنده و کارگردان تئاتر، برنت بلر تسهیلگر آمریکایی، علی ظفر قهرمانی نژاد مدیر دفتر تئاتر کاربردی در تماشاخانه ماه حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش دریافتی دراما محله از حوزه هنری، مجید امرایی در سخنان خود نمایش درمانی و تئاتر درمانی را دو مقوله جدا از یکدیگر دانست و گفت: در نمایش درمانی از متن نمایشی استفاده نمی شود و نمایشنامه ، بازیگری و گریم بازیگر در این نوع نمایش وجود ندارد.

شخصی که وارد مقوله نمایش درمانی می شود دارای مشکلی است که می خواهد آن مشکل را حل کند.

این نویسنده ادامه داد: یک سالن نمایش و مجموعه بازیگران در نمایش درمانی وجود ندارد و نمایش درمانی در واقع درمان کمکی است که هر مسئله ای از مشکلات کودکان تا مشکلات خانوادگی و اجتماعی را شامل می شود.

مجید امرایی اضافه کرد: نمایش درمانی، نمایشی نامرئی است که خیلی مواقع هم محسوس نیست. گاهی در این نوع نمایش، شخص درمان شونده از موضوع بی خبر است و به جز او همه افراد در جریان نمایش درمانی قرار دارند.

وی در پایان از حوزه هنری و دفتر کاربردی به دلیل توجه به نمایش درمانی تشکر کرد. نمایش درمانی با تئاتر درمانی متفاوت است امرایی به شیوه های اصلی در نمایش درمانی اشاره کرد و افزود: در این نوع نمایش، گروه یا در موضع نمایشی قرار می گیرند و یا در موقعیت تماشاگری.

تماشاگر در این جا فعال است و هر لحظه در روند نمایش مداخله می کند که اگر در غیر این صورت باشد، حضوری بیهوده خواهد داشت. وی با تاکید بر اینکه نمایش درمانی تماشاگر محور نیست، افزود: ریشه نمایش درمانی در تاریخ آیین های نمایشی است و عنصر مهم آن بداهه پردازی است که به برون ریزی مشکلات افراد منجر می شود.

این کارگردان تئاتر با تاکید مجدد بر اینکه نمایش درمانی با تئاتر درمانی متفاوت است، ادامه داد: در تئاتر درمانی؛ تئاتر، تماشاگر، سالن نمایش و بازیگری وجود دارد چیزهایی که در نمایش درمانی آن طور که در تئاتر درمانی وجود دارد، دیده نمی شود.

"بازی" در نمایش درمانی رفتارها را تصحیح می کند امرایی با اشاره به اینکه "بازی" فصل مشترک در تئاتر به شیوه های مختلف است، ادامه داد: در نمایش درمانی یک بازی نمایشی شروع می شود .

"بازی " در نمایش درمانی رفتارهای ناسالم را تصحیح کرده و مسائل سخت را ساده می کند. در واقع با پایان نمایش درمانی، تئاتر آغاز می شود. در نمایش درمانی کسی به دنبال بازیگری نیست و افراد فقط خواستار حل مشکلاتشان هستند.