اخبار

۱۰ خرداد ۱۳۸۹


اولین کتاب تألیفی نمایش درمانی در ایران به کوشش مجید امرایی و توسط انتشارات "دانژه" راهی بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب "نمایش درمانی" نوشته مجید امرایی در شش فصل به ذکر برخی از تعاریف،‌مفاهیم کلیدی و ارکان اصلی نمایش درمانی، مراحل درمان و ساز و کارهای مختلف به همراه تکنیک‌های متعدد و اثرات آن‌ها پرداخته و به برخی از اختلالات روانی که با نمایش درمانی قابل درمان هستند اشاره کرده است. مؤلف نمونه‌هایی عملی از جلسات نمایش درمانی را نیز در این کتاب ذکر کرده است.

به گفته مجید امرایی مؤلف کتاب "نمایش درمانی"، نمایش درمانی یکی از شیوه‌های درمان‌های غیر دارویی است که به عنوان یک تکنیک می‌توان از آن در درمان بسیاری ازمشکلات رفتاری و اختلالات روانی استفاده نمود چراکه بدین وسیله افراد با برون‌ریزی مشکلات خود می‌توانند نسبت به مسائل شخصی و پیرامونی خویش بصیرت پیدا کنند.

در بخشی از این کتاب 224 صفحه‌ای می‌خوانیم: نمایش درمانی به روشی درمانی اطلاق می‌شود که در آن درمانگر به کمک شیوه‌های مختلف نمایش صحنه‌ای، عروسکی و نمایش بی‌کلام یا همان پانتومیم و شناخت جنبه‌های روحی و روانی به مراجعه کنندگانی که در قوای ادارکی، تعقلی و تکلمی آن‌ها اختلال ایجاد شده است کمک می‌کند تا به مدد "عمل نمایشی" و "بازی بداهه" و "خلق موقعیت"هایی که گاه برای نخستین بار برای آن‌ها مهیا می‌شود در مسیر شناخت جنبه‌های وجودی خویش و ارزیابی آن و اصلاح رفتاری و گفتاری و کرداری خود تلاش کنند.

کتاب "نمایش درمانی" در شمارگان دو هزار نسخه و قیمت سه هزار و 600 تومان توسط انتشارات "دانژه" راهی بازار کتاب شده است. مجید امرایی طی هشت سال گذشته فعالیت مستمری را به عنوان نمایش درمانگر در کارنامه کاری خود دارد. وی پروژه‌ای تحقیقاتی را طی هفت سال در بیمارستان جانبازان اعصاب و روان سعادت آباد سپری کرد و مقالات بسیاری را در خصوص نمایش درمانی در سمینارهای مختلف علمی و پزشکی ارائه داد.