اخبار

۱۱ بهمن ۱۳۸۹

به گزارش سایت خبری دراما محله آرمیتا نویین در این پژوهش به بررسی اثر بخشی تئاتردرمانی بر میزان افسردگی و اضطراب جانبازان با معلولیت جسمی 70 % به بالا در شهر اصفهان پرداخته است .

این معلولیت ها شامل ،1- بی حسی یک طرفه ،2- ضایعه نخاعی و قطع بیش از یک عضو می گردید .

پ‍وهشگر در این تحقیق به این منظور 12 نفر از جانبازان جنگ تحمیلی شهر اصفهان به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گروه گواه جایگزین شدند .

پیش از برگزاری نخستین جلسه تئاتردرمانی ، زیر مقیاس های افسردگی و اضطراب آزمون SCL-90-R در مورد گروه آزمایشی و گروه گواه به عنوان پیش آزمون اجرا شد .

سپس افراد گروه آزمایش به مدت 28 هفته و هر هفته 2 جلسه 90 دقیقه ای تحت تئاتردرمانی قرار گرفتند. پس از پایان یافتن این مرحله گروه آزمایش به مدت 4 ماه و 11 روز به تمرین نمایشی نمایشنامه ای در 4 بخش با محتوای درمان شناختی – رفتاری پرداختند .

بلافاصله بعد از این اجرا زیر مقیاسهای افسردگی و اضطراب آزمون SCL-90-R در مورد هر دو گروه به عنوان پس آزمون اجرا شد .

2 ماه بعد نیز زیر مقیاسهای افسردگی و اضطراب آزمون GHQ به عنوان آزمون پیگیری در مورد گروه آزمایش و گروه گواه اجرا گردید .

نتایج تحلیل کواریانس نشان دادکه تئاتردرمانی در مرحله پس آزمون اضطراب گروه آزمایش را درمقایسه با گروه گواه به طور معنی دار کاهش داده است (0001/0>P) همچنین تئاتردرمانی موجب کاهش معنی دار اضطراب گروه آزمایشی در مرحله پیگیری در مقایسه با گروه گواه شده است (001/0= P ) .

تئاتردرمانی در مرحله پس آزمون افسردگی گروه آزمایشی را درمقایسه با گروه گواه به طور معنی دار کاهش داده است (001/0= P) . اما تئاتردرمانی در مرحله پیگیری موفق به کاهش معنی دار افسردگی گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه نشده است (07/0= P).