اخبار

۰۵ تير ۱۳۹۱

مجید امرایی کارکردهای توانبخشی نمایش درمانی را بر روی جانبازان اعصاب و روان با توجه 7 سال فعالیت مستمر در این زمینه در مرکز روانپزشکی نیایش تاثیرگذار بیان کرد.
مجید امرایی که به مدت 7سال سرپرستی گروه نمایش درمانی جانبازان را به عهده داشته است، تئاتر درمانی را درمانی کمکی در عارضه های روحی و روانی در جانبازان اعصاب و روان دانست به این طریق که هنر نمایش در خدمت درمان قرار می گیرد و در ادامه به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: این شیوه درمانی با نگاهی مدرن برای نخستین بار توسط «جاکوب لویی مورنو» که شخصی رومانی الاصل بود ابداع شد. اما بنا به مستندات تاریخی بوعلی سینا پزشک بزرگ ایرانی در درمان های خود خصوصا برای بیماران دچار عارضه روحی و روانی از این شیوه درمان کمکی استفاده می کرد. در ایران نیز برای نخستین بار در سال ۱۳۴۶ در بیمارستان حافظیه شیراز توسط دکتر حمید اشکانی و دکتر حسن حق شناس این شیوه درمانی کمکی مورد استفاده قرار گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: تا کنون نمایش درمانی توسط گروه های متعددی به کار گرفته شده است. اما از سال ۱۳۷۸ به مدت ۷ سال به طور مستمر و برای اولین بار بر روی مصدومان بازمانده از جنگ توسط تیمی حرفه ای متشکل از چند روانشناس، کار درمان و روانپزشک و مددکار اجتماعی با سرپرستی اینجانب در مرکز روانپزشکی سعادت آباد (نیایش) نمایش درمانی مورد استفاده قرار گرفت.

مدیر دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی در ادامه افزود: این شیوه درمانی به درستی کارکردهای توانبخشی و تاثیرگذار درمانی خود را بر روی جانبازان نشان داد و نیازمند توجه جدی مسئولان و برنامه ریزان است. حاصل این تحقیق ۷ ساله دو کتاب پژوهشی است. کتاب «نمایش درمانی در مسیر تکامل» نخستین اثر تالیفی در حوزه نمایش درمانی ایران است و کتاب دوم با عنوان «نمایش درمانی در ایران» به زودی منتشر خواهد شد.

امرایی عنوان کرد: با توجه به کارکردها و ابعاد آموزشی، تربیتی، اخلاقی و پرورشی نمایش درمانی می تواند در مهدهای کودک، آموزشگاه ها، مدارس، سربازخانه ها مکان های دیگر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نمایش درمانی با تئاتر درمانی متفاوت است ادامه داد: در نمایش درمانی عمدتا تئاتری اتفاق نمی افتد، نمایش درمانی تئاتر درمانی نیست زیرا در تئاتر شما نیازمند متن، عوامل گروه نمایش، صحنه نمایش، گریم، دکور و از همه مهمتر نیازمند حضور تماشاگر هستید این در حالی است که نمایش درمانی هرگز تماشاگر محور نیست زیرا اگر تماشاگری هم حضور داشته باشد بعد درمانی حضور او نه بعد تماشاگری مد نظر است.

امرایی ایجاد مرکزی آموزشی جهت تربیت مربیان نمایش درمانی را در این حوزه تاکید کرد و گفت: امیدوارم با توجه به وعده های معاون محترم امور هنری در خصوص توجه ویژه به جانبازان و بحث نمایش درمانی به زودی آموزشگاه نمایش درمانی در اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شود.