اخبار

۲۹ آبان ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی درامامحله سایت تئاتر درمانی، ورود به دهه سوم آبان‌ ۱۴۰۰ برای خانواده تئاتر به ویژه دوستداران نمایش‌های آیینی و سنتی نوید دهنده نزدیک و نزدیکتر شدن به جشنواره‌ای‌ است که سهم و بار اصلی حفظ، توسعه و معرفی هر چه بیشتر گنجینه‌های سنت‌های نمایشی، روایت‌ها و خُرده ‌روایت‌های نمایش آیینی را بر عهده دارد. اتفاقی که با وجود دو سالانه بودنش هنوز هم میان اهالی خانواده تئاتر و دوستداران هنر نمایش طرفداران پر و پا قرصی دارد.

* کتاب نمایش درمانی راهی برای آزادسازی ذهن تجدید چاپ شد ، اجراهای عمومی تئاتر آغاز شد ، جشنواره بین المللی آیینی و سنتی در راه است ، تماشاخانه ها در اغلب استان ها باز گشایی شد و....

کتاب نمایش درمانی راهی برای آزادسازی ذهن به قلم و پژوهش مجید امرایی در هفته کتاب و کتابخوانی تجدید چاپ شد. این اثر در سال ۱۳۹۵ توسط انتشارات طهورا منتشر شده است و اکنون به چاپ دوم رسیده است.

کتاب نمایش‌درمانی راهی برای آزادسازی ذهن در شش فصل و ۳۲۸ صفحه در قطع رقعی و با قیمت صدهزار تومان به پیشخوان کتابفروشی‌ها عرضه شده است.

امرایی در ۱۶ کتاب پیشین خود نیز تألیفاتی در مضمون‌های ارتباط نمایش با درمان داشته است که در بین آن‌ها می‌توان شش عنوان کتاب را زیر عنوان‌های مرتبط با نمایش درمانی برشمرد.

کتاب نمایش درمانی راهی برای آزادسازی ذهن در دومین چاپ خود با شمارگان ۳۰۰ نسخه و با بهای ۱۰۰ هزارتومان روانه بازار کتاب شده است.

* بعد از جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی آغازگر حرکت قطار جشنواره‌ها و رویدادهای ملی و بین‌المللی عرصه تئاتر کشور است. از مهمترین این رویدادها می‌توان به جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، جشنواره‌های تئاتر استانی، جشنواره تئاتر فتح خرمشهر، جشنواره تئاتر سردار آسمانی تا جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به عنوان فصل پایان رخدادهای جشنواره‌ای تئاتر و آغازی بر تحویل سال هنر نمایش ایران اشاره کرد.

* در کنار تب و تاب فعالیت هنرمندان تئاتر سراسر کشور برای حضور در جشنواره‌های متعدد نمایشی نیمه دوم سال، با استمرار باز بودن تماشاخانه‌ها در اغلب استان‌ها در سایه تسریع روند واکسیناسیون، طی روزهای هر هفته شاهد معرفی مهمانان جدید آثار تئاتری برای اجرای عمومی در سالن‌های پایتخت و دیگر استان‌های کشور هستیم.

همه اینها چنان شور و حال فعالان، دست‌اندرکاران و حتی مخاطبان هنر تئاتر در کشور را افزایش داده که در کنار اخبار اصلی رخدادهای تئاتری که متعلق به جشنواره‌ها و اجراهای عمومی آثار نمایشی در سراسر کشور است، شاهد ریز و درشت اتفاقات خبری دیگر در سایه این

* دلگرمی اهالی تئاتر و مسئولان به استمرار شرایط پایدار در کشور هستیم.

بر همین اساس از مهم‌ترین تیتر اخبار حوزه هنرهای نمایشی از ۲۴ تا ۲۷ آبان‌ می‌توان به اخباری چون انسجام اجتماعی، نماد و مظهری چون حاج قاسم دارد، جشنواره سردار آسمانی ظرفیت بین‌المللی شدن دارد، میزبانی پهنه رودکی از بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، معرفی مجالس شبیه‌خوانی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، کرونا؛ رضا فیاضی را راهی بیمارستان کرد، انتشار فراخوان سلسله رویدادهای نمایشی و همایشی تئاتر مسجد، سفر به چشم‌انداز روشنی با کتاب نمایش درمانی راهی برای آزادسازی ذهن و آغاز اجرای رخشور شاه در تالار محراب اشاره کرد.

* انسجام اجتماعی، نماد و مظهری چون حاج قاسم دارد

جلسه شورای سیاستگذاری سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۵ آبان در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و در کنار برگزاری این جلسه از پوستر این دوره از جشنواره رونمایی شد.

در این جلسه محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه هر چه در مورد حاج قاسم سلیمانی بگوییم و انجام دهیم، کم گفته‌ایم گفت: حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک شخصیت بین‌المللی و سردار جهانی مقاومت اسلامی مطرح است و در جهان اسلام مورد تکریم ملل و فرهنگ‌های متنوع و متفاوت است. حاج قاسم برای ما بسیار اهمیت دارد چرا که مورد وثوق آحاد جامعه است و به عنوان یک نماد و مظهر ملی باعث انسجام اجتماعی گردیده است.

وی افزود: مهمترین وجه این گونه امور فرهنگی و هنری که به نام و یاد چهره های بزرگی همچون حاج قاسم برگزار می شود، نماد سازی از این شخصیت است که نیاز به هیچ بزرگنمایی ندارد و در واقع این شخصیت آنچنان بزرگ هست که مورد اعتنا و بهره برداری هنرمندان قرار گیرد.

در وصیت نامه شهید سلیمانی شاهدیم که ایشان خود را برای ولایت و وطن به مثابه یک «سرباز» می‌داند و مجموعه خصوصیات فردی و ابعاد شخصیتی وی چنان است که برای اصحاب فرهنگ و هنر محل رجوع منشا و خلق آثار هنری است که می‌بایست برای نسل‌های آتی بماند و روایت درست و صحیحی از این چهره ماندگار جبهه پایداری داشته باشیم.

جشنواره سردار آسمانی ظرفیت بین‌المللی شدن دارد

در ادامه حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس طی سخنانی گفت: این رویداد اولین رویدادی بود که پس از شهادت سردار در عرصه هنرهای نمایشی رخ داد.

قرار بود امسال این جشنواره را در سطح بین‌المللی برگزار کنیم و کشورهای سوریه و لبنان و عراق اعلام آمادگی حضور کرده بودند اما به دلیل شرایط کرونایی کشور نتوانستیم پذیرای این گروه‌ها باشیم. امیدوارم که سال آینده این رویداد به عنوان یک موضوع رسمی در تقویم فرهنگی هنری کشور گنجانده شود.

سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی به همت انجمن تئاتر انقلااب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با دبیری سیدوحید فخر موسوی در ۳ بخش تئاتر خیابانی، نمایشنامه نویسی و رادیو تئاتر دی ماه سال جاری در کرمان برگزار خواهد شد.

* میزبانی پهنه رودکی از بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

مهدی ابدالی معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی و دبیر اجرایی بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از برگزاری این دوره از رویداد به صورت پخش مجازی و اجرای زنده خبر داد و گفت: بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از ۱۴ آذر با برگزاری هشتمین دوره سمینارها کار خود را آغاز کرده و این دوره از جشنواره نیز از ۱۶ آذر با اجرای آثار نمایشی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

از آنجا که همچنان محدودیت‌هایی به دلیل شیوع ویروس کرونا وجود دارد تصمیم بر آن شد تا به منظور حفظ بیشتر سلامت هنرمندان و مخاطبان، سمینارها و نمایش‌های صحنه‌ای به صورت پخش مجازی از طریق سامانه‌های تلویزیون تئاتر ایران و تیوال در دسترس علاقمندان قرار گیرد و آثار بخش آئین‌ها و بازی‌ها، خیمه شب بازی و نقالی نیز در پهنه رودکی اجرای زنده داشته باشند.

دبیر اجرایی بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در پایان صحبت‌هایش، اظهار کرد: رونمایی از ۵ کتاب و بزرگداشت ۱۰ هنرمند از برنامه‌های این دوره از جشنواره است که جزئیات آن‌ها به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

* معرفی مجالس شبیه‌خوانی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

هیأت انتخاب آثار بخش مجالس شبیه‌خوانی (یادواره زنده‌یاد هاشم فیاض) متشکل از سیدمحسن هاشمی، سیدعظیم موسوی و علی عزیزی پس از بررسی ۸ اثر رسیده به دبیرخانه این دوره از جشنواره، ۴ مجلس را به شرح زیر پذیرفته و یک مجلس را مشروط به بازبینی مجدد اعلام کردند:

مجلس شبیه‌خوانی لیلی و مجنون به شبیه‌گردانی مهدی دریایی از اراک

مجلس شبیه‌خوانی آقا علی عباس به شبیه‌گردانی احمد عزیزی از تهران

مجلس شبیه‌خوانی نبرد سرکش به شبیه‌گردانی امیرسلیمانی مقدم از تهران

مجلس شبیه‌خوانی جنگ نهروان به شبیه‌گردانی امیرعباسی فر از تفرش

مجلس شبیه‌خوانی شاه‌عباس و مرد نابینا به شبیه‌گردانی قوام‌الدین قاسمی از تهران/ مشروط

مجلس شبیه رزم سهراب و گرد آفرید به شبیه‌گردانی‌ علی عزیزی از گرمسار به پیشنهاد دبیر جشنواره در بخش مهمان این رویداد حضور خواهد داشت.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از ۱۴ آذر سال جاری به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود.

* کرونا؛ رضا فیاضی را راهی بیمارستان کرد

رضا فیاضی بازیگر، نویسنده و کارگردان پیشکسوت روز سه‌شنبه ۲۵ آبان به علت ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان مرکزی کیش بستری شد.

فیاضی از هفته پیش در منزل تحت درمان بود اما صبح روز ۲۵ آبان ماه برای مراقبت بیشتر به بیمارستان کیش منتقل شد.

رضا فیاضی درباره حال عمومی خود گفته است: حال عمومی‌ام خوب است و ریه‌هایم درگیری کمی دارد و فعلاً نیازی به بستری در آی سی یو نیست.

رضا فیاضی بازیگر، نویسنده، صداپیشه، کارگردان ایرانی متولد ۱۳۳۲ در اهواز است و چندین مجموعه شعر به چاپ رسانده است. او در سال ۱۳۵۵ در سریال گلباران به کارگردانی رضا بابک به ایفای نقش پرداخت. سپس در فیلم چریکه تارا حضور پیدا کرد و در کنار بازیگری مدیریت صحنه را نیز عهده دار شد.

* انتشار فراخوان سلسله رویدادهای نمایشی و همایشی تئاتر مسجد

حوزه هنری انقلاب اسلامی با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به منظور ایجاد زمینه رشد و اعتلای هنری گروه‌های نمایشی و همچنین توسعه فراگیر فعالیت‌های تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، نخستین سلسله رویدادها و همایش‌های استانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد را در شش‌ماهه‌ دوم سال جاری (۱۴۰۰) برگزار می‌کند.

فعال‌سازی و سازماندهی گروه‌های تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در سراسر کشور، ارائه راهنمایی، آموزش و هدایت گروه‌ها جهت ارتقاء کیفی فعالیت‌های نمایشی، تولید نمایش توسط گروه‌ها متناسب با فضا و ظرفیت‌های اجرای مسجدی، برنامه‌ریزی، حمایت و تشویق گروه‌ها جهت اجرای نمایش‌های تولید شده در مساجد محله، شهر، استان و کشور و جذب حداکثری مخاطبان مردمی در تمامی گروه‌های سنی به عنوان اهداف اصلی برگزاری این رویداد عنوان شده است.

هر نمایش باید قبل از حضور در هر مرحله از همایش طبق برنامه اعلام شده در مسجد یا مساجد محله و شهر مربوطه اجرای عمومی داشته باشد. همچنین نمایش‌ها باید تک‌جنسیتی بوده و قابل اجرا در مسجد و یا محوطه وابسته به مسجد باشند. در نهایت در اعلام قوانین و مقرارت کلی شرایط حضور و انتخاب آثار نمایشی آمده است: مدت زمان نمایش‌ها باید حداقل ۱۵ دقیقه و حداکثر ۲۵ دقیقه باشد.

* آغاز اجرای رخشور شاه در تالار محراب

نمایش رخشور شاه به کارگردانی علی یدالهی با حضور هنگامه مفید هنرمند پیشکسوت تئاتر و تئاتر عروسکی اجرای خود را در تالار محراب آغاز کرد.

در این مراسم هنگامه مفید با قدردانی از حضور جواد انصافی و تلاشی که علیرغم همه مشکلات و دشواری ها برای هنر نمایش ایرانی و به خصوص سیاه بازی انجام داده است، گفت: می‌دانم در این ۲ سال با همه دشواری ها چقدر تلاش کردید. آقای انصافی سرمشق همه ما و به خصوص نسل جوان تئاتر است.

مسلما همه چیز در نمایش سیاه بازی، خنده و شادی نیست. نمایش شما فقط یک نمایش کمدی نیست. تفکری است که از اندیشه نویسنده های بزرگ بر آمده تا به دل مردم بنشیند.

در ادامه جواد انصافی که با لباس و گریم اجرا وارد سالن شده بود نیز قطعه آوازی را خواند و عنوان کرد: تلاشمان این است که یک شب شاد داشته باشید. یک ذره با هم بخندیم، گل بگوییم و بشنویم. این کار واقعا کار استثنایی بود.

نمایش رختشور شاه هر روز غیر از شنبه ها ساعت ۱۹ در سالن جعفر والی مجموعه تئاتر محراب به صحنه می‌رود.