اخبار

۰۳ خرداد ۱۳۹۷

دبیر دومین همایش نمایش‌درمانی در گفتگو با ایران تئاتر

محتوای دومین همایش نمایش‌ درمانی منتشر می‌شود

دبیر دومین همایش علمی نمایش‌ درمانی از انتشار مجموعه مقالات و سخنرانی‌های ارائه شده در این همایش درمانی خبر داد.

مجید امرایی دبیر دومین همایش نمایش‌درمانی ایران در گفت گو با ایران تئاتر ضمن اعلام خبر انتشار کتاب دومین دوره این همایش اظهار کرد: حاصل دومین همایش نمایش‌درمانی شامل مقالات و سخنرانی‌های ارائه شده در این رویداد در قالب یک کتاب و به صورت دو زبانه منتشر خواهد شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

او در معرفی بخشی از محتوای این مجموعه بیان کرد: در دومین سمینار علمی نمایش‌درمانی ایران پنج مقاله داخلی و خارجی ارایه شد، ضمن اینکه دو کارگاه عملی با حضور ژان پیر کلاین و ادیته وی‌ارمی از استادان شناخته شده هنر درمانی هم در این رویداد برنامه ریزی شده بود. سخنرانی هایی با عنوان "اثر بخشی نمایش درمانی بر ناگویی هیجانی زوجین معلول حرکتی" ، "اثر بخشی سایکودراما بر میزان عزت نفس و ابراز وجود دانش آموزان" و "فنون خود بازبینی بر خودپنداری بر جوانان خطرپذیر پسران دوره متوسطه" از جمله محتوای ارائه شده در این همایش بود. پروفسور ژان پیر کلاین عضو لابراتوار زبان‌شناسی مرکز ملی پژوهش علمی زبان فرانسههم سخنرانی خود را به عنوان "بازی کردن یک نقش، غلبه بر تاریکی" در این دوره از رویداد ارائه کرد. ادیت وی‌ارمی از فرانسه هم گزارشی درباره کلاس‌های تئاتر درمانی با کودکان و نوجوانان استثنایی ارائه کرد.

او در خصوص ویژگی های دوره دوم این همایش بیان کرد: دومین دوره همایش نمایش‌درمانی با هدف تولید محتوا در این عرصه برنامه‌ریزی شد که این محتوا در قالب مقالات، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های عملی ارائه شد. این رویداد در حقیقت فرصتی را ایجاد کرده است تا پژوهشگران و محققان بتوانند دیدگاه‌ها و تجربیاتی که در مطالعاتشان در این حوزه کسب کرده اند با علاقه‌مندان به عرصه نمایش درمانی و سایکو درام به اشتراک بگذارند. از آنجا که مطالعات و دست یافتن به نظریه‌ها در این عرصه نیازمند پیشینۀ علمی قابل قبولی باید باشد، فعالان و پژوهشگران این عرصه اغلب دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های روان‌شناسی، همچنین رشته های هنرهای نمایشی هستند. در حقیقت مخاطبان اصلی محتوایی که در پژوهش های نمایش درمانی شکل می‌گیرد هم همین طیف از جامعه هستند، اما برای بهره‌مند شدن آن دسته از مخاطبان علاقه‌مند به این موضوع انتشار این محتوا را در دستور کار قرار داده‌ایم تا علاوه بر مستندسازی دوره‌های برگزار شده این همایش امکان ارائه نتایج حاصل شده در این رویداد برای گروه های وسیع تری از جامعه هم فراهم شود.

گفتنی است، دومین همایش علمی نمایش درمانی ایران به دبیری مجید امرایی چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه سال 97 در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.