اخبار

۰۱ تير ۱۳۹۴

تنظیم و ترجمه مجید امرایی (مدرس و نمایش درمانگر) - بهره گیری از روش های درمانی به مدد هنرها برای اولین بار در کشور آلمان در بین سال های 1920 و 1930میلادی در حوزه درمان و توانبخشی بطور جدی مورد توجه قرار گرفت .

بعد از این سال ها بود که هنر درمانی در حوزه درمان و با رویکرد anthroposophic و ادغام هنر در درمان روانی توسعه یافت و در پی آن حوزه های تخصصی نمایش درمانی و موسیقی درمانی در کشور آلمان فعال شد .

پس از جنگ جهانی دوم حوزه هنر درمانی گسترده تر شد بطوری که در حال حاضر بطور گسترده در مراکز درمان و توانبخشی کشور آلمان پیگیری می شود.

رشته های هنری با رویکرد درمانی در سطح دانشگاهی برای هنر درمانی، موسیقی درمانی و نمایش درمانی تعریف شد و از سال 2012 میلادی برای حرکت رقص درمانی نیز (هایدلبرگ) اولین برنامه ریزی های ایجاد شد و رشته موسیقی درمانی درسال 1970 در دانشگاه ها ایجاد شد و پس از آن گروه تخصصی هنر درمانی در 1980 راه اندازی شد .

تا سال 1970 درکشورآلمان قوانین و مقررات دولتی در رابطه با به رسمیت شناختن حرفه های خدماتی هنر درمانی برای دریافت هزینه های بیمه ای مددجویان وجود نداشت اما پس از آن قوانینی در این خصوص وضع شد و این حرفه را به عنوان حرفه ای در حوزه مراقبت های پزشکی در نظر گرفتند .

در سال 1970 تعدادی از انجمن های حرفه ای هنر درمانی تشکیل شد که بزرگترین آنها دوچستر (DEUTSCHER) Fachverband خز UND Kunst- Gestaltungstherapie ولت بود.

همچنین انجمن حرفه ای هنر درمانی و خلاقیت درمانی،DFKGT ایجاد شد که با توجه به موسیقی درمانی بزرگترین انجمن دویچه Musiktherapeutische گسلچافت (DMtG) ایجاد شد تا اینکه در سال 2008 انجمن های آلمان گرد هم آمدند تاBAG (Bundesarbeitsgemeinschaft Künstlerischer Therapien) را ایجاد کردند که بزرگترین تشکل هنر درمانی در کشور آلمان است .

در این انجمن ملی از جمله صنوفی چون موسیقی درمانی، رقص درمانی، حرکت درمانی و تئاتر درمانی تشکیل شده است تا با اهداف مشخص صنفی فعالیت کنند از سوی دیگر تلاش برای استاندارد سازی حوزه های آموزش پژوهشی هم بسامان شد و بزرگترین پژوهشکده هنر درمانی در همین سال راه اندازی شد .

پس از این سال برنامه های BA و MA در دانشگاه های دولتی به رسمیت شناخته شد و رسما هنر درمانی به عنوان دوره معتبر با روش کار و مطالعه توسط وزارتخانه های تخصصی ایجاد شد .

هنر درمانگران برای روان درمانی مجاز به تمرین در درمانگاه و دیگر مراکز توانبخشی و بازتوانی شدند بر اساس قانونی که در سال (1998) برای حوزه روانشناسان و تربیت با آموزش روان درمانگر (به طور عمده با جهت گیری روانکاوی یا رفتاری) مدون شد هنردرمانگران به همراه روانشناسان و روانپزشکان در مراکز درمانی مشغول کار شدند .

با این وجود، حضور روان پزشک به عنوان عضو اصلی گروه مهم دانسته شد و هنر درمانگر تحت نظارت خود را در زمینه وسیع تری از اقدامات درمانی قرار داد همچنین در آموزش و پرورش، مشاوره، پیشگیری، توانبخشی، ادغام گروه های حاشیه ای و غیره هنردرمانگران فعال شدند .

هنر درمانی در آلمان در مؤسسات مختلف و تحت عناوین مختلف (هنر درمانی / هنر و درمانی خلاق / خلاقیت درمان) مورد استفاده قرار می گیرد .

در حال حاضر در دانشگاه های معتبر کشور آلمان رشته های هنر درمانی در پایه های مختلف نظری و روش شناختی (روانکاوی، گشتالت درمانی، anthroposophy، یادگیری و نظریه های رفتاری، و غیره) و در شیوه های مختلف سازمانی ایجاد شده است.

آموزش هنر درمانگران عمدتا در دانشگاه و مراکز دولتی و خصوصی تخصصی هنر درمانی صورت می گیرد و در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد یا در دانشگاه ها یا دانشگاه علوم کاربردی (به عنوان مثال Nürtingen، Ottersberg) و یا در آکادمی هنر (به عنوان مثال Kunsthochschule وایسنسه (Weissensee)، برلین، Alanus هوخشوله خز UND Kunst گسلچافت، Alfter) انجام می شود .

هنر درمانی امروزه در کشور آلمان به عنوان یک تخصص و به عنوان یک دوره مقدماتی (Nürtingen، Ottersberg) برای علاقه مندان به درمان های غیر دارویی تلقی می شود .

علاوه بر این به موازات آموزش های حرفه ای برای افرادی که شاغل در حوزه های توانبخشی و آموزشی هستند هم در نظر گرفته شده است .

برای مثال،دردانشکاه خصوصی فریتز-Perls-آکادمی (Hückeswagen). تا کنون فارغ الحصیلات بسیاری در حوزه موسیقی درمانی به بازار کار معرفی شده اند.

در این دانشگاه آموزش موسیقی درمانی به طور عمده در دوره های کارشناسی ارشد انجام می شود و در دانشگاه های مختلف و یا دانشگاه علوم کاربردی، به عنوان مثال در آوگسبورگ (MA)، برلین (MA)، فرانکفورت (MA)، مونستر (MA) و یا هایدلبرگ (BA / MA) نیز رشته های هنر درمانی از جمله نمایش درمانی و موسیقی درمانی حضور دارد.

طبق امار سال 2002، 56.4٪ از درمانگران هنر به طور مستقل کار می کنند ، 43.3٪ در درمانگاه، 22.6٪ در نهادهای دیگر، 3.8٪ در مدارس و 2.5٪ در کودکستان.

همچنین مطالعات جدید که توسط انجمن های حرفه ای به تازگی منتشر شده است نشان می دهد که با توجه به توسعه تحقیقات در زمینه درمان های هنری در حال حاضر فعالان این عرصه در درمانگاه ها، موسسات توانبخشی و مشاوره ف مدارس و مهد های کودک ، سربازخانه ها و شرکت و ها و کارخانه های صنعتی فعال هستند وثبت تقاضای حضور هنر درمانگران در مراکز مختلف صنعتی و اجتماعی در حال رشد است.

منبع / http://www.ecarte.info/membership/directory/germany.htm