اخبار

۲۱ خرداد ۱۳۹۵

امرایی: نمایش درمانی با سوءتفاهم روبه‌رو است / انتشار سه کتاب در حوزه نمایش درمانی مجید امرایی می‌گوید نمایش درمانی در کشور ما با سوءتفاهمی روبه‌رو است؛ عموما آن را با تئاتر درمانی یکی می‌دانند.

سرویس تئاتر هنرآنلاین: مجید امرایی نویسنده و کارگردان تئاتر درباره چاپ آثار جدید خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: سه کتاب در حوزه نمایش درمانی منتشر کرده‌ام. نخست کتاب "نمایش درمانی در مسیر تکامل" بود که در پنج فصل توسط انتشارات "دانژه" منتشر شده است و حاصل هفت سال کار تحقیقی و پژوهشی در حوزه نمایش درمانی است. به نوعی اولین اثر تالیفی در حوزه نمایش درمانی محسوب می‌شود. پیش از این همکاران کتاب‌هایی در این زمینه چاپ کرده‌اند اما عموما ترجمه بوده است.

او ادامه داد: "ده قدم با نمایش درمانی در ترک عادت‌های مرضی" کتاب دیگری است که با نگاهی کاربردی و عمومی منتشر شده است. منظور از عادت‌های مرضی مانند پرخوری، سیگار کشیدن، پرحرفی و...است. خانواده‌ها و افرادی که می‌خواهند اطلاعات کاربردی و اجرایی در خصوص این درمان داشته باشند می‌توانند از آن بهره ببرند. این کتاب در چهار فصل توسط انتشارات طهورا منتشر شده است. امرایی با بیان توضیحاتی در مورد اثر دیگر خود اظهار کرد: "نمایش درمانی راهی برای آزادسازی ذهن" کتاب دیگری است که در شش فصل نگاهی تاریخی و کاربردی به نمایش درمانی دارد. از شیوه سنتی که سرمنشا آن آیین‌های نمایشی بوده است تا نمایش درمانی به سبک مدرن را دربر می‌گیرد.

این کتاب چهار سال و نیم زمان برده و در 338 صفحه توسط نشر طهورا منتشر شده است. این پژوهشگر تئاتر با تاکید بر خاستگاه نمایش درمانی اظهار کرد: نمایش درمانی از سال 1346 و پیشتر از آن توسط باغچه‌بان برای بخشی از معلولین مورد استفاده قرار گرفته است. در کشور ما عنوان نمایش درمانی با سوءتفاهمی روبه‌رو است؛ عموما آن را با تئاتر درمانی یکی می‌دانند. در تئاتر بخشی اصلاح و کاتارسیست است. وقتی یک نمایش از شکسپیر بر صحنه می‌بینید، از برخورد آنها بر صحنه دچار پالایش روحی روانی می‌شوید. در واقع به عنوان مخاطب، اثر هنری در ما تاثیر پالایشی دارد. او افزود: نمایش درمانی مدرن به دنبال رفع مسئله است؛ یعنی مراجعینی باید داشته باشید که دچار مسئله باشند.

مسئله، گاهی روحی روانی و گاه رفتاری است. نمایش درمانی با تعریف مدرن برای افرادی موثر است که دچار مسئله هستند. بسیاری از افرادی که امروز تحت عنوان تئاتر درمانی کار می‌کنند اطلاع جامعی در مورد آن ندارند، به صورت واژه و حرف از آن استفاده می‌کنند. شاهد این بوده‌ایم که نمایشی به صحنه می‌رود و کارگردان می‌گوید نمایش درمانی است. در صورتی که کارگردان تجربه و مطالعه‌ای در این زمینه ندارد و تنها یک واژه به کار می‌برد. امرایی عنوان کرد: نماش درمانی در کشور ما به شکل مدرن و جدید عمر چندانی ندارد و آثار کمی تالیف شده است و با سوء‌تفاهم روبه‌رو است. امیدوارم کتاب‌های جدیدی که در این حوزه با نگاه تالیفی و ترجمه منتشر می‌شود بتواند تعریف جدیدی را ارائه بدهد.

اگر با عده‌ای معلول نمایش "هملت" را کار کنید آن تئاتر معلولان است نه نمایش درمانی. هر نمایشی به دنبال رفع مسئله و دادن راه حل برای کاهش عوارض روحی روانی و رفتاری است را می‌توانید نمایش درمانی بنامید. او همچنین خاطرنشان کرد: اکنون کارگاه‌های نمایش درمانی در سه مقطع برگزار می‌کنم که افرادی که در حوزه نمایش و کار درمانی کار می‌کنند می‌توانند در آن حضور داشته باشند. ماهنامه "تیاتر" هم مجله‌ای است که انتشار آن را برعهده دارم؛ بخشی از آن به مسئله هنردرمانی می‌پردازد. نمایش درمانی، درمان کمکی و غیر دارویی برای رفع مسئله است.