اخبار

۱۶ تير ۱۳۸۹

حسین پاکدل قصد دارد نمایش "حضرت والا" را ازآبانماه در تالار سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه ببرد. به گزارش دراما محله حسین پاکدل که سال گذشته نمایش "رقص زمین" را در مجموعه تئاتر شهر به صحنه برد قرار است امسال نمایش "حضرت والا " را در تماشاخانه ایرانشهر و با نگاهی به تاریخ معاصر به صحنه ببرد .

وی در این خصوص گفت: تاریخ معاصر ظرفیت‌های بی‌شماری پیش روی نویسندگان ما قرار می‌‌دهد. جدای از این که باور دارم تئاتر ملی ما نباید خود را از اجرای متون پایه‌ خارجی به ‌ویژه آثار ارزشمند کلاسیی بی‌‌نصیب کند ولی در کنار آن نویسندگان توانای تئاتر باید توسط مرکز هنرهای نمایشی تشویق به تولید متن بومی شوند.

اینکارگردان تئاتر افزود: تئاتر شهر و مرکز هنرهای نمایشی بهتر است به جای این که به انتظار پیشنهادهای تصادفی بمانند پیشگام سفارش برای تولید متن با مضوعات و رویکردهای گوناگون شوند.

وی تصریح کرد :ما شخصیت‌ها و وقایع بسیاری در تاریخ کشور خود داریم که می‌‌تواند در قالب درام صحنه‌های ما را پر کند. با این هدف این بار به سراغ وقایع سال‌های آغازین این قرن شمسی رفتم تا به سهم خود گوشه‌ای از اتفاقات آن دوران را که اتفاقا دوران سرنوشت سازی برای کشور بوده به صحنه ببرم.
نویسنده نمایشنامه‌های "دکتر نون" و "سمفونی درد" یادآور شد: در سالهای بین 1300 تا 1330 کشور ما دستخوش تحولات عجیب و پیچیده‌ای بوده و گوشه‌ گوشه‌ آن می‌‌تواند منشاء تولید آثار قابل توجه و عبرت آموز شود. نمایش "حضرت‌والا" نیز با نگاهی آزاد و دراماتیک به زندگی یکی از شخصیت‌های مؤثر در تحولات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن دوران می‌پردازد.

پاکدل درباره گروه بازیگری نمایش "حضرت والا" افزود: در این نمایش تعدادی از عوامل حرفه‌ای و هنرمندان توانای تئاتر با من همکاری دارند. طبق برنامه ریزی انجام شده قرار است سیامک صفری، مهدی سلطانی، عاطفه رضوی، فریده سپاه‌منصور، امیر دلاوری، حمید آذرنگ، مهدی پاکدل، شهرام حقیقت دوست، بهنام تشکر، حمید نعیمی، مرتضی آقاحسینی، مهران امام‌بخش، ایمان افشاریان، محسن خویینی‌ها، ابراهیم عزیزی، امین میری، یاشار مؤمن‌زاده، پرهام دلدار، علیرضا عیسوی و ریحانه خاتمی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

کارگردان نمایش "حضرت والا" درباره شروع زمان تمرینات و اجرای نمایش گفت: با مشخص شدن گروه بازیگری نمایش تمرینات اثر را از مردادماه آغاز می‌کنیم و در نهایت نمایش "حضرت والا" را از اول آبان‌ماه امسال در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه خواهیم برد.
منوچهر شجاع طراح صحنه، گلناز گلشن طراح لباس، ونداد مساح‌زاده آهنگساز و نورالدین حیدری‌ماهر دستیار کارگردان عوامل دیگر نمایش "حضرت والا" هستند. حسین پاکدل تاکنون نمایش‌های "سمفونی درد" و "رقص زمین" را در مجموعه تئاتر شهر به صحنه برده است. همچنین نگارش نمایشنامه‌های "پروانه‌های آسیایی"، "دکتر نون"، "نوزاد یخبندان" و "رؤیای خاک" را در کارنامه کاری خود دارد.

نمایشنامه "پروانه‌های آسیایی" سال 85 توسط محمد حاتمی کارگردانی و در تالار سایه اجرا شد. نمایشنامه "دکتر نون" هم در سال 86 علی‌رغم تصویب متن و آغاز تمرین‌های اولیه به کارگردانی هادی مرزبان به صلاحدید اداره‌کل هنرهای نمایشی اجرای آن به فرصتی دیگر موکول شد. هادی مرزبان تصمیم دارد این اثر را در آینده نزدیک برای اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر یا تالار وحدت آماده کند