اخبار

۲۶ فروردين ۱۳۸۹

سعید شاپوری، کارگردان تئاترمعتقد است در چهار سال گذشتهبه تئارت دینی کم توجهی شده اتست و اتفاق خاصی نیفتاد و شرایط نسبت به گذشته بهتر نشده است بلکه عقب گرد داشته ایم.

به گزارش دراما محله این کارگردانکه بیشتر فعالیت خود را در حوزه تئاتر دینی به انجام رساندهاست معتقد استمدیر کل هنر های نمایشی وزارت ارشادبا وجود آنکه خود از خانواده تئاتر استاما درچهار سال دوره مدیریت خود عملکردی متفاوت نسبت به گذشتگان نداشته است.

شاپوری گفت :با روی کار آمدن مدیر کنونی هنر های نمایشی وزارت ارشاد فکر کردیم شرایط کارکردن برای فعالان تئاتر دینیبهرت می‌شود، اما این اتفاق نیفتاد و مندر این چهار سالسه سال از اجرای تئاتر محروم بودم .

می گفت :نمایش «نور زمستانی» من سال 85 توقیف شد و تا تابستان 88 که توانستم نمایش «مهر هفتم» را به صحنه ببرم، از تئاتر کنار گذاشته شدم.

شاپوریدرادامه افزود :به اعتقاد من مدیریت کنونی تئاتر کشورخلاف تصوری که می‌شد به تئاتر دینی لطمه زد و در دوره مدیریت ایشان بیشتر افراد روشنفکرنما شرایط کار کردن پیدا کردند تا دهان تماشاگر بسته شود و بگویند تئاتر هست .

این کارگردان تئاتر دینیمعتقد است تنها یک نوع نمایش مذهبی و دینی در دوره مدیریت کنونی تئاتر کشورمتداول شد که نمایش‌های سطحی و به دور از تحقیق و پژوهش بودند و آثار سطحی مذهبی که به جای جذب مردم به دین و مذهب باعث دور شدن آنان هم شد با هزینه‌های گزاف روی صحنه رفتند.

به گفته شاپوری: "مجریان و تولیدکنندگان این آثار اغلب خود مسئولان و سیاست‌گذاران بودند که بودجه های تئاتر را در اختیار داشتند."

ویبا اشاره به افزایش بودجه تئاتر در چهار سال گذشته و سخنان رئیس جمهور که بودجه بخش فرهنگی چهار برابر شده و در این دولت خبری از رانت‌خواری نیست، گفت : ما واقعا نفهمیدیم این بودجه تئاتر کجا رفت و چرا در سرنوشت ما تئاترها تأثیر زیاد ی نداشت؟ چرا ما هنوز هم با معضلات و مشکلات پرداخت دستمزد و کمبودها دست به گریبانیم؟»

به گفته شاپوری، تنها اتفاق خوبی که در چهار سال مدیریت تئاتررخ داده است ، تصویب قراردادهای تیپ پس از سال‌ها تلاش و پیگیری خانه تئاتر بود که این اتفاق هم بیشتر در اثر زحمات و تلاش‌های هیئت مدیره‌های خانه تئاتر اتفاق افتاده است .

شاپوری در عین حالبر این باور است که"هیچگاه تغییر مدیریت و انتخاب افراد جدید در این حوزه به نفع تئاتر نبوده و مدیرانی که انتخاب می‌شوند به لحاظ عددی زیادند، اما از نظر صدایی تنها یک نفرند و با تغییرات اتفاق خاصی برای این حوزه نیافتاده است."