اخبار

۲۷ فروردين ۱۳۸۹

به گزارش دراما محله "همایون شجریان "در نشست خبری کنسرت که صبح روز چهارشنبه 25 فروردین در دفتر مؤسسه «دل‌آواز» برگزار شد درباره جزئیات این کنسرت توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: «سال گذشته می‌خواستیم تور بزرگی را در شهرهای مختلف ایران بگذاریم؛ شهرهایی مثل اصفهان، شیراز، یزد، تبریز و قزوین که متأسفانه شرایط برای روی صحنه رفتن مساعد نبود. در شیراز سالن آماده نبود، در تبریز هم که اجازه برگزاری کنسرت ندادند. ما سال گذشته فقط توانستید دو روز در قزوین کنسرت داشته باشیم و بقیه برنامه تور اجرا نشد.»
شجریان با اشاره به استقبال خوب مردم قزوین از کنسرتش گفت: « استقبال مردم شهر قزوین باعث شگفتی من شد و می‌توانم بگویم قزوین از معدود شهرهایی بود که در آن از برگزاری کنسرت احساس رضایت ‌کردم.»
همایون شجریان درباره نحوه انتخاب اعضاء گروه حصار گفت : «کلیت انتخاب گروه «همنوازان حصار» در یک فرایند چند ماهه شکل گرفت و ما اعضاء گروه را با کمک آقای قمصری دعوت به کار کردیم.

وی از تکمیل سخنانش افزود : من با تعدادی از دوستان از قبل آشنا بودم و تعدادی از دوستان را هم آقای قمصری می‌شناختند. من اصرار داشتم در این گروه نوازندگان جوانی دور هم گردآیند که هنوز چندان شناخته شده نیستند ولی کارشان خوب است. ما برای انتخاب دوستان، دو معیار مهم داشتیم ؛ یکی این که از نظر منش و کردار هنریشان با ما همخوان باشند و دیگر اینکه از نظر توانایی هنری در سطح گروه باشند.»
شجریان در پاسخ سئوالی مبنی بر دلیل انتخاب آیین مشکاتیان (فرزند مرحوم مشکاتیان) به عنوان یکی از نوازندگان گروه گفت : «من از اول به کار آیین خیلی اعتقاد داشتم. او در اواخر عمر استاد مشکاتیان خیلی نزد استاد شاگردی کرده بود و خیلی موفق بود. بعد از کنسرت قزوین بازتابی که کار آیین داشت خیلی مورد قبول بود. وقتی من آیین را به آقای قمصری معرفی کردم و او کارش را دید، با من موافق بود که در گروه «همنوازان حصار» حضور داشته باشد.»
همایون شجریان همچنین از گروه «شهناز» و فعالیت‌های پدرش سخن گفت و افزود: «به دلیل تراکم کاری گروه «همنوازان حصار» تا سال آینده در کنار پدر اجرایی نخواهم داشت.»
در این نشست که با حضور محمدعلی رفیعی مدیربرنامه‌های این کنسرت‌ و علی قمصری، آهنگساز و نوازنده تار برگزار شد، قمصری به عنوان سرپرست گروه «همنوازان حصار» با اشاره به تور داخلی که سال گذشته موفق برگزار نشد گفت: «به احتمال زیاد پاییز امسال در شیراز کنسرت خواهیم داشت.»
به گفته قمصری کنسرت گروه «همنوازان حصار» در دو بخش اجرا می‌شود و مجموعه‌ای که قرار است در این دو شب اجرا شود ترکیبی از دو آلبوم" نقش خیال" و" آب و نان و آواز" است که بخش اول کنسرت در آواز دشتی شروع و در دستگاه نوا ادامه می‌یابد. همچنین بخش دوم در چهارگاه و آواز بیات اصفهان خواهد بود.»
قطعات بخش اول این کنسرت مقدمه دشتی به همراه آوازهای «بی‌دل و بی‌زبان» و «صنما»، چهار مضراب، تصنیف «خاکدان عشق»، مقدمه نوا، ساز و آواز «نقش خیال»، تصنیف «توبه‌شکن»، ضربی نهفت به همراه آواز نهفت و تصنیف «شهر به شهر» از آلبوم «نقش خیال» هستند. قطعات بخش دوم هم شامل مقدمه چهارگاه به همراه آواز «برون از دیده‌ها»، تصنیف «در عاشقی»، تکنوازی تار، تصنیف «آب، نان، آواز»، ساز و آواز شوشتری، تصنیف «به‌جان تو»، ساز و آواز «گناه عشق» و تصنیف «هوای گریه» از آلبوم «آب، نان، آواز» می‌شود.
در ادامه این نشست علی قمصری از تنظیم جدید و تغییراتی در تصنیف «هوای گریه» ساخته محمدجواد ضرابیان خبر داد و گفت: «این تصنیف پیش از این با سازبندی سازهای زهی غربی نواخته و ضبط شده بود اما ما در این کنسرت آن را با سازبندی ایرانی ارائه خواهیم کرد. من با اجازه آقای ضرابیان در تنظیم این کار دست برده‌ام.»
شجریان هم از علاقه‌اش به این تصنیف گفت و افزود: «من همیشه این کار را انتخاب کردم و دوست دارم. درباره آقای قمصری هم باید بگویم در این مدت که با ایشان همکاری داشته‌ام متوجه شدم که او روحیه خلق کردن دارد و حتی کارهای خودش را هم دوست دارد با سلیقه‌های مختلف تغییر و تنظیم جدید داشته باشد.»
علی قمصری در بخش دیگری از صحبت‌هایش از تشکیل کوارتت کاملا حرفه‌ای زهی موسیقی ایرانی خبر داد و گفت: «در گروه همنوازان حصار نوازندگان کوارتت زهی که با نام «کمان» شناخته شده و در گروه اشتیاق نیز حضور داشتند، در کنار ما هستند. این کوارتت هم‌ اکنون در قالب همنوازان حصار فعالیت می‌کند، اما کلیت گروه همان همنوازان حصار است.»
به گزارش دراما محله ، در این اجرا همایون شجریان به عنوان خواننده، علی قمصری: آهنگساز، تنظیم‌کننده و نوازنده تار، سهراب پورناظری: نوازنده کمانچه، سامان صمیمی: نوازنده کمانچه، مصباح قمصری: نوازنده بم کمان، نگار خارکن: نوازنده آلتو، علی‌اصغر عرب‌شاهی: نوازنده تار، نوشین پاسدار: نوازنده عود، حسین رضایی‌نیا: نوازنده دف، همایون نصیری: نوازنده دمام و سازهای کوبه‌ای و آیین مشکاتیان: نوازنده تنبک و کوزه حضور دارند.
این کنسرت در تاریخ‌های دوشنبه و سه‌شنبه 30 و 31 فروردین‌ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برپا خواهد ‌شد.
قیمت بلیت‌های این کنسرت بین 20 تا 45 هزار تومان است. محمدعلی رفیعی در خصوص فروش بلیت‌های کنسرت «همنوازان حصار» گفت: «از ساعت 10 صبح پنج شنبه بلیت‌های این کنسرت هم از طریق اینترنتی از سوی سایت شجریان کنسرت و هم به صورت گیشه‌ای در فروشگاه ققنوس و رایساز به فروش می‌رسد.»