اخبار

۲۶ مرداد ۱۳۹۳

"همایش رونمایی از کتاب «چهل نمایشنامه برای کودکان و نوجوانان» نوشته داوود کیانیان با حضور پوران درخشنده ، مصطفی رحماندوست ، مجید امرایی و داوود کیانیان در سالن اجتماعات هتل پردیسان مشهد برگزار شد.به گزارش دریافتی دراما محله به نقل از "مشهد تئاتر»، همایش رونمایی کتاب «چهل نمایشنامه برای کودکان و نوجوانان» عصر روز ۲۵ مرداد ماه در مشهد مقدس با حضور جمع کثیری از علاقه مندان مدیران و اساتید دانشگاه و هنرمندان برگزار شد.
بنا براین گزارش، در این همایش مجید امرایی با انتقاد از عدم برنامه ریزی در حوزه های مختلف فرهنگی وهنری گفت: اگر مدیری برای فردای فرهنگ وهنر این کشور برنامه ای نداشته باشد باید امروز استعفا کند .
وی گفت: مهمترین هدف هنر نمایش اصلاح امور اجتماعی است و همین عنصر اساسی می تواند دست مایه بسیاری از آثار هنری ماندگار باشد ،اما متاسفانه تاکنون از این امر مهم غفلت کرده ایم .
این استاد دانشگاه با معرفی شیوه نمایش درمانی به عنوان یک درمان غیر دارویی و کمکی افزود : نمایش درمانی با تئاتر رسمی تفاوت های بسیاری دارد که مهمترین آن در بحث هدف گذاری های این دو مقوله است.
به گفته این نمایش درمانگر در تئاتر رسمی هدف تولید اثر هنری است اما در نمایش درمانی هدف رفع مسائل روحی روانی افراد است.
نویسنده کتاب های "نمایش درمانی" و "شناخت شخصیت های شاهنامه" و "نمایش نوشته ها" افزود : با بهره گیری از نمایش درمانی می توان بر بسیاری از دلنگرانی ها و دغدغه ها غلبه کرد .
وی گفت: جای تاسف است که امروز در این همایش مهم فرهنگی ،هنری و درمانی مدیران ارشاد حضور ندارند این درحالی است که ما همگی از آنها انتظار همکاری داریم .
در ادامه سرپرست گروه نمایش معلولان باران گفت : تغییر باور غلط «من نمی‌توانم» در معلولان هدف اصلی ما است.
حمید کیانیان گفت برخی از دست اندرکاران مرتبط با فرهنگ وهنر در استان نه تنها همکاری نکردند بلکه سنگ اندازی هم کردند و این جای تایف دارد .
سرپرست گروه نمایشی معلولان باران افزود : تغییر باور غلط «من نمی‌توانم» در معلولان مهم‌ترین هدف این گروه است.
حمید کیانیان اظهار کرد: حدود هفت سال پیش گروه نمایش معلولان باران با 11 عضو برای نخستین بار گروه تئاتر معلولان در کشور را تشکیل دادیم که البته در حال حاضر این رقم به 45 نفر رسیده است.
وی با بیان اینکه نمایش «فیل و پرنده» نوشته داوود کیانیان توسط گروه نمایش معلولان در 17 شهر کشور اجرا شده است، تصریح کرد: ما برای بچه‌های گروه خود سفرهای تفریحی گذاشتیم و آنها با وجود مسافت‌های طولانی و گاهی سخت با ما همراه شدند تا توانایی‌های خاموش خود را به شهروندان کشور نشان دهند.
نویسنده و کارگردان مشهدی با اشاره به اینکه باید نگاهمان به معلولان تغییر کند افزود: آنها دلسوزی و ترحم شهروندان را نمی‌خواهند بلکه دوست دارند توانایی‌های خود را نشان داده یا کمی مردم به درددل‌های انها گوش دهند.
کیانیان ادامه داد: با سه هدف تغییر باور غلط «من نمی‌توانم» میان معلولان، باور اشتباه مردم درباره این گروه از جامعه و آشتی معلولان با مردم، گروه نمایشی باران فعالیت خود را آغاز کرد تا مردم بیشتر متوجه قدرت، توانایی و خاص بودن معلولان در جامعه شوند.
در ادامه داود کیانیان نویسنده کتاب «چهل نمایشنامه برای کودکان» گفت: بودجه اختصاص یافته به تئاتر بسیار اندک است.
وی اظهار داشت: تئاتر در کشور با مشکلات فراوانی از جمله کمبود امکانات و حمایت‌های مالی و سخت‌افزاری روبه‌ روست به طوری که در حال حاضر بودجه اختصاص یافته به آن بسیار ناچیز است.
وی با بیان اینکه هنرمندان نمایش باید از فروش بلیط و گیشه، هزینه خود و گروه را کسب کنند، تصریح کرد: متاسفانه مشکلات در حوزه تئاتر کودک و نوجوان در کشور به‌ویژه شهرستان‌ها مضاعف بوده که البته در حوزه تئاتر معلولان این امر با مشکلات بیشتری روبه‌رو است.
هنرمند پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه گروه‌های حرفه‌ای تئاتر در تهران پس از کسب مجوز از هیئت بازبینی حداکثر 30 شب می‌توانند اجرا داشته باشند، اضافه کرد: گروه نمایشی معلولان باران تاکنون در 17 شهر، حدود 280 اجرا را به ثبت رساندند که اتفاق خاصی محسوب می‌شود.
در ادامه پوران درخشنده کارگردان سینما گفت : این که چرا مدیران فرهنگی وهنری در این همایش حضور ندارند جای سوال دارند به راستی مدیران فرهنگی وهنری ما برای که و برای چه کار می کنند .
وی گفت توجه به مقوله فرهنک و هنر وظیقه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است اما امشب ما هیچ نماینده ای از این دستگاه فرهنگی را در همایش نمی بینیم .
درخشنده با انتقاد از شیوه برخورد دست اندرکاران با حوزه های مختلف فرهنگی وهنری افزود برای انتشار کتاب 40 نمایشنامه برای کودکان و نوجوانان چرا هیچ دستگاهی همکاری نکرده است چه کسی باید به این سوالات پاسخ دهد .
وی افزود :آنچه که در این همایش دلچسب بود حضور معلولالن و دیگر اقشار جامعه در کنار هم و با هدفی مشخص بود و این جای خوشحالی دارد .
گفتنی است در این مراسم از کتاب «چهل نمایشنامه برای کودکان» رونمایی شد و نخستین جلد در حمایت از گروه نمایشی معلولان باران، به قیمت 6میلیون تومان در مزایده خریداری شد.
در این مراسم مصطفی رحماندوست نویسنده و شاعر کودکان چندین قطعه شعر را سرود که مورد استقبال حضار قرار گرفت .