در نشست خبری که در تالار وحدت برپا شده بود، علی ترابی ـ سرپرست دفتر موسیقی ـ گفت: در سال جاری با توجه به تغییر مدیریت دفتر موسیقی برای انتخاب دبیر، زمان را از دست دادیم و خوشبختانه آقای حسن ریاحی با توجه به سابقهی دبیری جشنوارههای متعدد در سالهای گذشته، پیشنهاد ما را برای این مسوولیت پذیرفتند. او اضافه کرد: جشنواره موسیقی فجر در طول تاریخ شکلگیری و ادامه مسیر دیدگاههای مختلفی را پشت سر گذاشته و تغییرات متعددی داشته که برخی بر اساس سیاستهای کلی و برخی دیگر بر اساس سیاستهای دبیر هر دوره از جشنواره مشخص شده است. وظیفهی اصلی جشنوارهی شناسایی گروههای موسیقی ترابی وظیفه اصلی جشنواره موسیقی فجر را شناسایی گروههای موسیقی و حمایت از آنها دانست و افزود: تمام تلاش ما بر این است تا گروههایی که خودگردان نبوده و به تنهایی نمیتوانند در سیستم بازار موسیقی حضور داشته باشند مورد حمایت مناسب خود قرار داده و زمینه شناسایی آنها را فراهم کنیم. به همین دلیل هم ترجیح دادیم گروههایی که در طول سال حضور مستمر دارند و مخاطب خود را شناختهاند در جشنواره شرکت ندهیم. البته در این دوره از جشنواره نیز گروههای سرشناس حضور خواهند داشت. حضور موسیقی پاپ در بخش جنبی وی در بخش دیگری از نشست درباره حذف موسیقی پاپ از بخش رقابتی و حضور آن تنها در بخش جنبی توضیح داد: موسیقی پاپ یک شاخهی کاملا مستقل است که سرمایهگذاران فعالی در آن مشغول به کار هستند و حجم کنسرتهای برگزار شده در طول سال، سالنها و مخاطبان آن قابل مقایسه با گونههای دیگر موسیقی نیست، اما نبود موسیقی پاپ در بخش رقابتی جشنواره به منزله ارزشگذاری آن محسوب نمیشود، بلکه تلاش ما بر این است که تا با سرمایهگذاری بخش دولتی آن بخش از موسیقی را مورد حمایت قرار دهیم که در طول سال نمیتواند خودش را ارائه دهد و معرفی کند. او اضافه کرد: موسیقی پاپ یک موسیقی ستارهساز است که در هر شرایطی مخاطب خود را دارد، اما این نکته منافاتی با آن ندارد که اگر بخش خصوصی خواستار برگزاری این شاخه در بخش جنبی جشنواره باشد ما با آن مخالفت کنیم. در عین حال که حذف موسیقی پاپ از بخش رقابتی جشنواره به معنای انکار آن از صفحه موسیقی کشور محسوب نمیشود. سرپرست دفتر موسیقی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره موسیقی پاپ خاطرنشان کرد: قرار نیست هر سال این موسیقی در بخش جنبی حضور داشته باشد، به همین دلیل هم امسال به شکل کمرنگتر و با حضور چهرههایی که کمتر در طول سال کنسرت داشتهاند شاهد حضور موسیقی پاپ هستیم.جشنواره در بخش رقابتی سیاستهای مدونتری دارد که به شناسایی استعدادهای جوان مربوط میشود و وظیفه ما حمایت از بدنهی موسیقیای است که ضعیفتر است و در عین حال برای دفتر موسیقی اهمیت بیشتری دارد. ما باید کاری کنیم که جشنواره کوچکتر و در عین حال تخصصیتر برگزار شود. ترابی در پایان سخنان خود درباره حمایت دفتر موسیقی از گروههای حاضر در جشنواره گفت: اختصاص فضا برای تمرین، فراهم کردن شرایط اجرای عمومی و اعزام به خارج از کشور از جمله فعالیتهایی است که دفتر موسیقی از گروههای شرکت کننده در جشنواره انجام میدهد و به ویژه این حمایت مربوط به گروههای جوانتر میشود. ریاحی: میخواهیم چهرههای جوان را معرفی کنیم حسن ریاحی ـ دبیر بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر ـ نیز در بخش دیگری از این نشست خاطرنشان کرد: یکی از شروط بنده برای پذیرش دبیری جشنواره بر این اساس بود که چهرههای جوان را بتوانیم به جشنواره موسیقی فجر معرفی کنیم تا این جشنواره از این پس به عنوان جشنوارهی امید معرفی شود. او خاطرنشان کرد: آموزش موسیقی طی سالهای گذشته موفق بوده و نتیجهی آن تربیت افرادی است که میتوانند آینده موسیقی کشور را بسازند. به همین دلیل هم سعی شده در بخش رقابتی از پایاننامههای دانشجویان در رشتههای کارشناسی و کارشناسی ارشد استفاده کنیم و قدم اول ما بر این است که نسل جوان در این جشنواره حضور پویایی داشته باشد تا از میان آنها استعدادهای خوب پیدا شود. این آهنگساز و مدرس موسیقی در بخش دیگری از صحبتهای خود متذکر شد: موسیقی امروز نیاز به نسل جوان با کارهای جدید دارد. این جوانها باید نظراتشان را ارائه دهند و ما باید فراتر از مرزهای موجود به موسیقی فکر کنیم. خوشبختانه نسل جوان ما با ایدههای جدید و طرحهای نو حضور پیدا کرده و باید به کمک ما بیاید. امروز تمام پشتوانه موسیقی کشور جوانان هستند که باید روی آنها سرمایهگذاری صورت بگیرد. او تصریح کرد: این جشنواره نیز یک جشنواره جوان است به طوری که وقتی ما با اساتید برای اجرای برنامه وارد مذاکره شدیم آنها نیز معتقد بودند که بهتر است شاگردانشان در صحنه حاضر شوند. لذا لازم است ما به اتفاقهای جدی در این عرصه بپردازیم. آمار گروههای شرکتکننده ریاحی در بخش دیگری از صحبتهای خود با ارائه آماری از تعداد گروههای شرکت کننده در این دوره از جشنواره گفت: در بخش رقابتی شاخهای کلاسیک ایرانی 52 گروه ( 20 گروه تهرانی و 32 گروه شهرستانی) در بخش کلاسیک غیر ایرانی 14 گروه ( 6 گروه شهرستانی و 8 گروه تهرانی) در بخش آواز جمعی 11 گروه ( 6 گروه تهران و 5 گروه شهرستانی) در بخش آهنگسازی 53 گروه ( 28 گروه تهرانی و 25 گروه شهرستانی) و در کل 130 اثر و گروه شرکت کردهاند که از میان آنها 62 گروه تهرانی و 68 گروه شهرستانی هستند. به گفته ریاحی، بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر در بخشهای متعددی همچون بینالملل، بانوان، رقابتی، غیر رقابتی، کودکان، پژوهش و جشنواره جشنوارهها برگزار میشود. دبیر این دوره از جشنواره درباره انتخاب و اعضای هیات داوران توضیح داد: تمام تلاش خود را به کار بستهایم تا چهرههای جدید و به ویژه از نسل جدید دانشگاهی برای داوری آثار انتخاب کنیم، به طوری که در بخش آواز جمعی افرادی همچون عمرانلو، کاظمزاده و اوحانیان، در بخش موسیقی کلاسیک: فرهت، تفضلی، مشایخی، صاحبنصب و بکان، در بخش موسیقی ایرانی: ثابت،آذر هاشمی و مسعود شعاری، در بخش کلاسیک ایرانی: اکبر محمدی، نادر مرتضیپور و امیر صراف حضور دارند. بخش پژوهش با همکاری جهاد دانشگاهی او درباره حوزه پژوهش و همکاری ستاد جشنواره با خانه موسیقی توضیح داد: از آنجا که طرح و موضوع مطرح شده برای بخش پژوهش از سوی پژوهشکده جهاد دانشگاهی جالب بود، ترجیح دادیم این بخش را با همکاری آنها برگزار کنیم، اما خانه موسیقی در سال آینده در بخش پژوهشی جشنواره موسیقی حضور خواهد داشت. بابک رضایی ـ مدیرعامل انجمن موسیقی ایران ـ نیز در ادامه این نشست خبری با ارائه آمار کلیتری از بخشهای مختلف جشنواره و برنامههای این دوره توضیح داد: جشنواره امسال در 10 سالن برگزار میشود و هر روز شاهد 13 نوبت برنامه خواهیم بود که در مجموع 72 نوبت برنامه در کل جشنواره خواهیم داشت. به گفتهی دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر، در بخش گروههای داخلی و تکنوازی اساتید 90 گروه، در بخش بینالملل7 گروه حضور خواهند داشت و بلیتفروشی جشنواره از 16 بهمن ماه به صورت اینترنتی آغاز میشود. بلیتهای جشنواره از 8 تا 40 هزار تومان با توجه به وضعیت سالنها قیمتگذاری شده و 40 هزار صندلی در کل جشنواره در اختیار است که دانشجویان رشته موسیقی با 50 درصد تخفیف، دانشجویان غیر موسیقی با 30 درصد و هنرمندان با 25 درصد میتوانند بلیتهای این دوره را خریداری کنند. معرفی سالنهای اجراکننده او ادامه با معرفی سالنهای میزبان جشنواره ادامه داد: سالنهای وحدت، رودکی، سالن اصلی تئاتر شهر، فرهنگسرای نیاوران،تالار اندیشه و سوره حوزه هنری، ایوان شمس، ارسباران،برج میلاد و پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی امسال میزبان جشنواره هستند و نشستهای تخصصی با عنوان «موسیقی و رسانه» زیر نظر پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی در محل این موسسه برگزار میشود. رضایی متذکر شد: تقسیمبندی قیمت بلیتها به گونهای بود که از همه اهرمها برای جذب مخاطبان به سالنها استفاده کنیم، به همین دلیل هم به برنامههای آموزشی و پژوهشی سوبسید بیشتری دادیم و قیمت بلیت سایر بخشها را بالا بردیم و امیدواریم با برنامهریزیهای شکل گرفته کارها به خوبی پیش بروند و به خوبی اطلاعرسانی کنیم تا مخاطبان ما به درستی برنامههایشان را انتخاب کنند، البته نباید فراموش کرد که ما در قیاس با جشنوارههای فیلم و تئاتر تا حدود زیادی زمان را از دست دادهایم اما خوشبختانه 2 تا 8 اسفند به لحاظ جوی و همچنین بعد از دوماه تعطیلی موسیقی فرصت بسیار خوبی برای جذب مخاطبان است. هنوز رقم پیشنهادی تصویب نشده است مدیرعامل انجمن موسیقی دربارهی بودجهی بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر گفت: برآورد ما برای این دوره از جشنواره رقمی معادل یک میلیارد و 200 میلیون تومان بود که البته برآوردهایمان را به معاونت هنری و دفتر موسیقی اعلام کردهایم. اما این رقم هنوز تصویب نشده است، ولی نسبت به سال گذشته با 20 درصد رشد در این بخش روبهرو بودهایم. رضایی همچنین درباره گروههای شرکت کننده در بخش بینالمللی توضیح داد: کشورهای یونان، ارمنستان،هند و اسلواکی حضورشان در جشنواره قطعی شده است. از کشور یونان یک گروه موسیقی فولک حضور دارد و از کشور ارمنستان یک گروه زهی به رهبری رازمیک اوحانیان قرار است قطعاتی از چکناواریان را اجرا کند. از کشور هند نیز سه نوازنده سیتار، طبلا و ویولنسل حضور خواهند داشت که در زمان اجرا در جشنواره با همکاری یک گروه ایرانی به شکل تلفیقی قطعاتی را مینوازند. کشور اسلواکی نیز با یک گروه بادی حضور پیدا میکند که این انتخاب به دلیل ضعف گروهها و ارکسترهای ایرانی در شاخه سازهای بادی و برنجی است. او در پاسخ به انتخابهای جشنواره در سال گذشته در حوزه موسیقی بینالملل توضیح داد: سال گذشته به دلیل حضور دکتر ایوبی در موسسه فرهنگی هنری اکو، ارتباط و تعاملی را از خیلی قبلتر با جشنواره برقرار کرده بودیم به همین دلیل هم در بخش بینالملل سراغ گروههای دیگری جز گروههای حوزهی کشورهای اکو نرفتیم. هر چند که این بخش در سال گذشته نیاز به تعقیب و بررسی بیشتری داشت و به دنبال آن تلاش کردیم تا امسال با نگاه ریزبینانهتر و کارشناسیتری حرکت کنیم تا گروههایی دعوت شوند که با ذائقه موسیقیایی کشور هماهنگی بیشتری داشته باشند. ما سعی کردهایم گروهها و نوازندگان معتبر را در حد بالا برای جشنواره انتخاب کنیم. رضایی خاطرنشان کرد: باوجود آنکه فراخوان بخش داخلی کمی دیر منتشر شد، اما در بخش بینالملل ستاد جشنواره در طول سال فعال بود و گروههای مختلفی نیز اعلام آمادگی کرده بودند از سوی دیگر طی سفرها و ارتباطات بینالمللی که با سایر کشورها داریم، گروههای مختلفی را به شورای سیاستگذاری معرفی کردیم و فکر میکنیم انتخابهایمان در این دوره خوب باشد. او اظهار امیدواری کرد که این گروههای بینالملل در طول حضورشان در ایران کارگاههای آموزشی نیز برگزار کنند. دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر در بخش دیگری از سخنان خود با معرفی برخی از گروههای ایرانی شرکت کننده در این دوره از جشنواره گفت: ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر موسیقی ملی، ارکستر سمفونیک صدا وسیما، ارکستر مجلسی فیلارمونیک نیاوران، گروه کر و ارکستر فیلارمونیک به رهبری شفقینژاد،گروه رودکی با حضور عبدالحسین مختاباد، خاچیک باباییان با گروه آرام تالالیان و دو نوازنده دیگر از ارمنستان، گروه رستاک، گروه رومی از جمله گروههای شرکت کننده هستند. او خاطرنشان کرد: در بخش موسیقی پاپ حضور نیما مسیحا قطعی شده است و چهار خواننده دیگر نیز در حال هماهنگی هستند. در بخش تکنوازی اساتید نیز هنرمندانی همچون هادی منتظری، حبیبی، فرهنگ شریف،حسن ناهید و ... حضور خواهند داشت. او اضافه کرد: در بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر به غیر از استان تهران از 10 استان دیگر نیز گروه داریم که میتوان به استانهای فارس، کرمانشاه، خوزستان،البرز، اصفهان،همدان، آذربایجان شرقی، کرمان و مازندران اشاره کرد. امسال چهارمین سالی است که جشنواره به صورت رقابتی برگزار میشود و جای خوشحالی دارد که 10 تا از استانها در بخش رقابتی حضور دارند و قطعا استانهای بیشتری گروههایشان را معرفی کرده بودند. رضایی با اشاره به دیگر اتفاقاتی که در طول جشنواره موسیقی فجر میافتد اینچنین ادامه داد: امسال برای جشنواره یک بولتن روزانه برنامهریزیکردهایم و در روز اختتامیه نیز کتابی منتشر خواهیم کرد که پنج دوره جشنواره گذشته را مورد ارزیابی قرار میدهد. امیدواریم همچون دوسال پیش کتابچهای برای معرفی گروههای جشنواره منتشر شود و همزمان با جدول جشنواره برای علاقمندان توزیع گردد. او در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره حضور گروههای نواحی در این جشنواره توضیح داد: با توجه به اینکه جشنواره نواحی اردبیهشتماه سال 90 به صورت مستقل توسط مرکز موسیقی برگزار خواهد شد، ترجیح دادیم تمام گروههای نواحی در همان جشنواره اجرا داشته باشند. رضایی در بخش پایانی این نشست درباره پوستر طراحی شده توسط هنرمندی به نام رجبی توضیح داد: بحث این مطرح شده بود که برای فراخوان طراحی پوستر جشنواره موسیقی فجر هیات داوری انتخاب شود، اما از آنجایی که نمیخواستیم به لحاظ ترافیکی به پوستر نمره بدهیم و تنها میخواستیم برای جشنواره یک اثری را که میتواند برای تبلیغ و ارائه کار نظر ما را تامین کند، یکی از این آثار را انتخاب کردیم. البته امیدواریم همزمان با برپایی جشنواره بتوانیم 150 پوستری را که بر اساس فراخوان به دست ما رسیده بود به نمایش عمومی بگذاریم.