اخبار

۰۵ ارديبهشت ۱۳۸۹

مدیر کل اجرایی فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفت و گو با برنامه تئاتر 89 رادیو تهران گفت :هشدار می دهم تئاتر نصر به زودی مخروبه می شود و در صورت غفلت اهل تئاتر ومرکز هنرهای نمایشی به پاساز الکتریکی تبدیل می شود .

به گزارش سایت خبری دراما محله بعد از گذشت حدود سه سال که از توقف بازسازی تئاتر نصر شب گذشته (جمعه شب ) "محمدنبی مطلبی " مدیر کل اجرایی وفرهنگی جهاد دانشگاهی اعلام کرد اداره‌کل هنرهای نمایشی قصد دارد بدون هیچ اقدام مثبتی این سالن قدیمی تئاتر را به جهاد دانشگاهی تحویل دهد ودر صورت تحویل این ساختمان به جهاددانشگاهی کمیته امداد به عنوان مالک ساختمان آن را خراب وبه جای آن پاساز الکتریکی خواهد ساخت .

بحث فرو ریختن سقف تئاتر نصر روز یکشنبه 14 مردادماه 86 توجه همگان را به خود جلب کرد. این سالن تئاتری که یکی از قدیمی ترین سالن های تئاتر ایران است بعد از سال ها مهجور بودن مورد توجه مدیران و مسئولان و اصحاب رسانه قرار گرفت. در آن زمان "محمدحسین ایمانی خوش خو "معاون هنری وقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و "حسین پارسایی "مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد با حضور در تئاتر نصر از حمایت و بازسازی تئاتر نصر خبر دادند ووعده دادند که به زودی این محل به موزه تئاتر تبدیل خواهد شد .

در همان ایام انجمن هنرمندان دوستدار میراث فرهنگی نسبت به تخریب و از بین رفتن تئاتر نصر به عنوان میراث فرهنگی ایران‌ هشدار دادند. 16 مردادماه شهردار تهران برای ساماندهی تئاتر نصر اعلام آمادگی کرد و حسین پارسایی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در 17 مردادماه سال 86 از بازسازی تئاتر نصر در نیمه دوم سال 86 خبر داد.

سال 86 سال وعده‌های مختلف در خصوص تبدیل تئاتر نصر به موزه اسناد هنرهای نمایشی بود. مدام قول افتتاح تئاتر نصر برای برگزاری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر داده شد. اول شهریورماه سال 86 بود که با حضور هنرمندانی چون عزت‌الله انتظامی و سعدی افشار و همچنین معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد تئاتر نصر فاز اول بازسازی تئاتر نصر به شکلی کاملا نمایشی و نمادین افتتاح شد هر چند با نگاه تیز بین از همان روزها می توان فهمید که شویی بیش نیست در این روز باز هم سخن از بازسازی و تبدیل تئاتر نصر به موزه اسناد هنرهای نمایشی ایران به میان آمد.

13بهمن‌ماه سال 86 محمدحسین ایمانی خوش خو و حسین پارسایی در بازدیدی از فاز اول بازسازی تئاتر نصر باز هم صحبت از گردآوری اسناد تاریخ تئاتر ایران در تئاتر نصر کردند ووعده ووعیدها همچنان ادامه داشت .

سه‌شنبه 23 بهمن‌ماه طی مراسمی فاز اول بازسازی به صورت رسمی افتتاح شد و نقشه‌ها و ماکت های بازسازی در مقابل دید اصحاب رسانه و برخی از هنرمندان قرار گرفت و قرار و مدار ها بسته شد تا نفسی تازه در جان بی‌رمق تئاتر نصر این قدیمی ترین تئاتر ایران دمیده شود .

همه هنرمندان خوشحال بودند و افشین هاشمی کارگردان جوان فروش بلیت روزی از نمایش "حسن و دیو راه باریک پشت کوه" را به بازسازی تئاتر نصر اختصاص داد تا نشان دهد که جوانان هم در کنار پیشکسوتان هستند تا تئاتر نصر بماند .

اما زمان زیادی نگذشت که رهگذران و افرادی که از پیاده ‌روی مقابل تئاتر نصر عبور می‌کردند تنها با گونی هایی پر از سنگ و خاک روبرو شدند مقابل در بسته تئاتر نصر. نه تنها تئاتر نصر بازسازی نشد که تئاتر پارس نیز به عنوان یکی دیگر از سالن های تئاتری بازمانده لاله‌زار قدیم یا به گفته اهل تئاتر برادوی تئاتر ایران از گردونه فعالیت خارج شد.

از آن پس به دفعات در جلسات و نشست های مختلف بحث توقف بازسازی تئاتر نصر و دلایل آن مطرح شد ولی پاسخ مناسبی از طرف معاون هنری وقت وزیر فرهنگ و ارشاد و مدیرکل هنرهای نمایشی داده نشد. تاریخ تئاتر ایران بارها شاهد تعطیل شدن سالن های تئاتری و سینمایی لاله‌زار و تبدیل آنها به پاساژ لوازم الکترونیکی بوده و گویا این سرنوشت قرار است گریبانگیر تئاتر نصر و پارس آخرین بقایای تئارت ملی ایران هم بشود.

محمدنبی مطلبی مدیرکل اجرایی فرهنگی جهاد دانشگاهی درباره وضعیت بازسازی تئاتر نصر که این روزها خاک فراموشی روی آن پاشیده شده به برنامه تئاتر 89 رادیو تهران گفت: از سال 86 اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاقمند بود که تئاتر نصر بازسازی شود. فرسودگی بافت تئاتر نصر و ریزش بخشی از سقف باعث شد تا این امر تسریع پیدا کند و تفاهمنامه‌ای بین جهاد دانشگاهی و اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شد که طی آن بازسازی و بهره‌برداری تئاتر نصر در یک دوره سه ساله در اختیار اداره‌کل هنرهای نمایشی قرار گرفت.

وی افزود: طی جلسه‌ای قرار شد تئاتر نصر به عنوان موزه تئاتر به سبک جدید و با نام مرکز اسناد هنرهای نمایشی بازسازی شود. جهاد دانشگاهی مصر بود که بافت خود تئاتر نصر و میراث تئاتر پا برجا باشد و با همان سبک و سیاق قبلی ولی شکیل‌تر بازسازی شود. اداره‌کل هنرهای نمایشی نیز در این راستا با پیمانکار قرارداد بست و نقشه‌برداریها انجام و زیرساختها بررسی شد. فاز اول بازسازی به صورت نمایشی برای اهل نمایش برگزاری سیزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی افتتاح شد زیرا در در این فاز نقشه‌ها کشیده شده و پاک‌سازی اولیه انجام شده بود اما کارهای زیربنایی آغاز نشده بود.

مطلبی با اشاره به قول معاون هنری وقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر افتتاح فاز دوم بازسازی تئاتر نصر در 22 بهمن‌ سال 86 یادآور شد: متأسفانه بعد از تخریب‌ها دیگر اتفاقی در راستای بازسازی صورت نگرفت و بازسازی به دلیل تأمین نشدن بودجه متوقف ماند. در جلساتی که با مسئولین اداره‌کل هنرهای نمایشی داشتیم این قول داده شد تا بودجه‌ای برای ادامه بازسازی تئاتر نصر تأمین شود ولی متأسفانه هیچ کاری صورت نگرفت.

وی ادامه داد: نامه‌نگاری‌هایی با وزیر فرهنگ و اسلامی، معاونت هنری وقت وزارت فرهنگ و ارشاد و هچنین اداره‌کل هنرهای نمایشی و حتی شورای انقلاب فرهنگی انجام دادیم ولی هیچ کار مثبتی صورت نگرفت.

اواخر سال 88 بود که نامه‌ای از مدیرکل هنرهای نمایشی دریافت کردیم که در آن آمده بود بودجه‌ای برای بازسازی تئاتر نصر وجود ندارد و قصد دارند تئاتر نصر را به جهاد دانشگاهی تحویل بدهند.

این در حالی است که هنوز موعد سه‌ساله بهره‌برداری تئاتر نصر توسط اداره‌کل هنرهای نمایشی به پایان نرسیده است. در تاریخ 25 فروردین‌ماه سال جاری نیز نامه‌ای از اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل گرفتیم که طی آن گفته شده بود قصد تحویل تئاتر نصر را به نماینده جهاد دانشگاهی دارند.

به گفته مدیرکل اجرایی فرهنگی جهاد دانشگاهی این اقدام اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی صورت گرفته که تخریب های بسیاری برای بازسازی در تئاتر نصر انجام شده است. وصحنه سازی هایی در خصوص ربوده شدن بخش هایی از وسایل این تئاتر قدیمی از سوی افراد مجهول الهویه صورت گرفت از طرفی جهاد دانشگاهی مستأجر کمیته امداد در تئاتر نصر است .

مطلبی خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه حوزه هنر جزو محورهای فعالیتی جهاد دانشگاهی به صورت مشخص نیست اما معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی تلاش کرد طی چندین سال چراغ تئاتر را در تئاتر نصر روشن نگه دارد ولی بازسازی این سالن تئاتری هزینه بسیاری می‌طلبد و جهاد به دلیل اینکه نهادی غیر دولتی است نمی‌تواند چنین بودجه‌ای را تأمین کند.

نهادهایی چون شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد می‌توانند چنین کاری را انجام دهند زیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه‌ای را برای بازسازی سینماها و مکان های فرهنگی هنری در اختیار دارد.

مدیرکل اجرایی فرهنگی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: تئاتر نصر از قدیمیترین سالن‌های تئاتر خاورمیانه است و به نوعی تاریخ تئاتر ایران است. از شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهشمندیم پیشقدم شوند و ما را در این امر یاری کنند زیرا به دلیل اینکه تئاتر نصر تحویل اداره‌کل هنرهای نمایشی بود نمی‌توانستیم از حمایت سایر نهادها مستقیما بهره‌مند شویم. برای ما این سؤال پیش می‌آید که چرا اداره‌کل هنرهای نمایشی که مشتاق به بازسازی این مکان تئاتری بود بی‌توجه به بازسازی تئاتر نصر این فضای فرهنگی هنری را به حال خود رها کرد؟

... و حال این سؤال برای اصحاب رسانه و هنرمندان تئاتر و همچنین خانواده فرهنگ و هنر پیش می‌آید که چرا مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری نسبت به سرنوشت و سرانجام میراث هنری و سالنهای تئاتر به خصوص تئاتر نصر و تئاتر پارس بی‌تفاوت هستند؟

فراموش نکنیم اگر به فکر تئاتر نصر و پارس نباشیم سرنوشت جامعه باربد و تئاتر دهقان گریبانگیر این دو سالن قدیمی تئاتر خواهد بود و چیزی نخواهد گذشت که این فضاهای تئاتری شاهد حضور فروشندگان لوازم الکترونیکی در جای جای خود خواهند بود. شاید روزی هم چنین سرنوشتی گریبانگیر مجموعه تئاتر شهر شود.