اخبار

۱۷ آذر ۱۳۹۳

مدیر سرای روزنامه‌نگاران: مطبوعات کشور ما سیاسی شده و از کارکرد فرهنگی خود دور شده‌اند

خبرگزاری تسنیم: مدیر سرای روزنامه‌نگاران با اشاره به اینکه مطبوعات برای ایستادن روی پای خود مجبورند تحت سیطره احزاب و گروه‌های سیاسی باشند، گفت: مطبوعات کشور ما سیاسی شده و از کارکرد فرهنگی خود دور شده‌اند.

مجید امرایی گفت‌ : به اعتقاد بنده مهمترین آفت روزنامه‌نگاری این است که روزنامه‌نگاری فصلی شده یعنی در یک مقطع توجه ویژه‌ای به یک جریان رسانه‌ای می شود که آن جریان را بالا می‌کشد اما در مقاطع دیگری که باید باز هم به آن پرداخته شود، از آن غافل می‌شوند.

وی ادامه داد: معضل دیگر این است که ما در کشور، روزنامه‌نگاری مستقل نداریم به همین دلیل تمام رسانه‌ها برای اینکه بتوانند روی پای خود بایستند مجبورند خود را تحت سیطره احزاب و گروه‌های سیاسی ببرند، همین موضوع مطبوعات ما را به شدت سیاسی و از کارکرد فرهنگی خود دور کرده است، در صورتی که می‌بایست حالت عکس این شرایط بود.

مدیر سرای روزنامه‌نگاران همچنین گفت: روزنامه‌نگاری مستقل یعنی اینکه فکر روزنامه‌نگار مستقل باشد و بتواند به عنوان یک ابزار ملی کارکردهایی از جمله اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و اصلاح‌گری خود را به خوبی انجام دهد لذا تا وقتی شرایط مذکور برقرار نباشد روزنامه‌نگاری مستقل نداریم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مسائلی که جامعه خبرنگاری ما با آن دست به گریبانند، دغدغه معیشت و غم نان است که خبرنگار را به سمت تامین آن می‌برد و فرصت تفکر را از او می‌گیرد، از سوی دیگر باید از وزارت کار پرسید به واقع خبرنگاری را یک شغل می‌داند و اگر هست در چه رده شغلی؟

امرایی تصریح کرد: منشور اخلاقی حرفه خبرنگاری باید بر اساس اسلام ناب باشد خبرنگاران ما باید بدانند وقتی به عنوان یک خبرنگار مسلمان در این عرصه فعالیت می‌کنند باید اخلاقیات را در نظر بگیرند و در انتشار مطالب از دروغ و تهمت به افراد خودداری کرده و بر اساس سودجویی آبروی افراد را نادیده نگیرند.

مدیر سرای روزنامه‌نگاران در پایان گفت: از آفات روزنامه‌نگاری در کشور ما آموزش‌های آکادمیک این حرفه بر اساس آموزش‌های غربی است در صورتی که اساس کار یک روزنامه‌نگار مسلمان برای حفظ اصول اسلامی با یک روزنامه‌نگار غربی تفاوت می‌کند.