اخبار

۰۴ بهمن ۱۳۸۹

خبرگزاری فارس امروز بر روی سایت خود خبری تحت عنوان شکایت 19 شهر وند تهرانی از رییس شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر را بدین شرح قرار داد : 19شهروند تهرانی از مسعود عابدین نژاد رئیس ارزیابی هنرهای نمایشی وزارت ارشاد به دلیل ارائه مجوز نمایش هدا گابلر به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای ناحیه 28 تهران شکایت کردند.

این شکایت و مطالب پیشین این خبر گزاری نشان می دهد که قصه هداگابلر قرار است ادامه داشته باشد وسریال هداگابلر همچنان از سوی خبر گزاری فارس پخش می شود .اما اصل مطلب منتشر شده توسط خبر گزاری فارس :

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، پس از نمایش "هدا گابلر " 19 نفر از شهروندان تهرانی از رئیس ارزیابی هنرهای نمایشی وزارت ارشاد به دادگاه شکایت کردند.

تنها3 ماه پس از اجرای تئاتر هنجار شکن "اتللو " نمایشی مشابه بانام "هدا گابلر " در تئاتر شهر روی صحنه رفت که اعتراض عمومی نسبت به ادامه این روند را به شدت برانگیخت.

با آن که شدت هنجارشکنی در این نمایش‌ها منجر به بازداشت عوامل اجرایی(کارگردان و بازیگران) آنها شد. اما تمام مسئولان مربوط به این مسئله در وزارت ارشاد به دفاع تمام عیار از عملکرد خود و مجریان این نمایش‌ها پرداختند.

پس از این کشمکش، مجلس نیز به واسطه برخی از نمایندگان اعلام کرد که دایره اختیاراتش محدود است و کاری بیش از این نمی‌تواند انجام دهد و در ادامه به مردم متدین پیشنهاد دادند تا از عوامل ارائه مجوز به اجرای چنین نمایش‌هایی به دادگاه شکایت کنند.

گروهی از مردم با توجه به وظیفه شرعی و انقلابی خود برای پایان دادن به این روند لجام گسیخته وارد صحنه عمل شده و در راستای عمل به بند "م " وصیتنامه حضرت امام خمینی از ریاست ارزیابی هنرهای نمایشی به قوه قضائیه شکایت کردند.

در این راستا روز چهارشنبه 29 دی، 19نفر شکایت خود از آقای "مسعود عابدین نژاد " را به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 28(کارکنان دولت) با شماره پرونده8909982132400193 ارجاع دادند.

متن این شکوائیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دادستان محترم تهران

سلام علیکم:

"هدا گابلر " نام نمایشی است که به نویسندگی و کارگردانی "وحید رهبانی " به محلی برای ترویج اباحه‌گری، ابتذال و عادی‌سازی چند شوهری، اختلاط زن و مرد و استفاده از نمادهای یک فرقه انحرافی موسوم به "بردگی جنسی و فراماسونری " و دیگر اقدامات ضدارزشی تبدیل شده است.

بر اساس گزارش سرویس هنری فارس، نمایش مذکور که مبتنی بر فلسفه نیست‌انگاری غربی است و هیچ نسبتی با آموزه‌های ملی و مذهبی ما ندارد، پیش از این در بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و نیز برای اهالی رسانه به صورت اختصاصی به نمایش گذاشته شده بود. در یکی از بخش‌های این تئاتر شخصیت زن نمایش توسط زنجیری از سوی معشوقه خود کشیده می‌شود که این تصویر نماد فرقه انحرافی بردگی جنسی است.
عمده موضوع این نمایش حول شخصیت یک زن خودخواه و هوسران و مطلقه استوار شده که هم اکنون با اینکه شوهر دارد با یک قاضی بی‌قید نیز دوست بوده و با وی رابطه دارد.
در ادامه این نمایش که مبتنی بر نگره توهم‌افکن و سیاه‌آلود نویسنده نروژی آن یعنی "هنریک ایبسن " است، زن هوسران همواره به دنبال اجیرکردن عشق مردان برای خود بوده و به راحتی با دوستش - شخصیت قاضی- رابطه نامشروع دارد، اگرچه این رفتار در منظومه تفکرات غرب طبیعی به نظر می‌رسد.

عادی‌سازی شرب خمر و حالات مستی پس از آن و نیز برقراری رابطه نامشروع به صورت علنی و آشکار از دیگر نکاتی است که در این نمایش مبتذل دیده می‌شود و گفته قاضی این نمایش مبنی بر اینکه "من دوست دارم همیشه نفر سوم باشم " موید اباحه‌گری جنسی در این به اصطلاح نمایشنامه است.

به گزارش کیهان مورخ 26 دی ماه 89 روزنامه "دیلی تلگراف " در مورد این نمایشنامه نوشت: "چه داستان وحشتناکی! چه نمایشنامه کریهی! " همچنین می‌افزاید: منتقد دیگر انگلیسی نیز در تفسیر آن می نویسد: "هدا گابلر، نمایشی پیش‌‌پا افتاده و معمولی با فضایی بد و اخلاقیات کثیف و آلوده است. روح هدا یک روح ظالم با تأثیری ناپاک روی انسانیت است " و عجیب‌تر آنجاست که کارگردان این نمایش چنین شخصیت ناپاکی را که به قول "آلفرد سیندینگ لارتین: "یک هیولای مونث است " با زنان و دختران پاکدامن ایرانی مقایسه می‌کند! او هدا (شخصیت زن اصلی داستان) و شیوه زندگی ناپاک و ازدواج او را بسیار نزدیک به بانوان ایرانی می‌داند و به نظر می‌رسد این توهین و گستاخی علیه هموطنانش را از "هنریک ایبسن " آموخته باشد؛ کسی که آنچنان بی‌محابا به سنت‌ها و ارزش‌ها و اصول اخلاقی حمله می‌کرد که هیچکس حاضر به حمایت از او در برابر واکنش‌های انتقادی مردم نبود.

لذا به این دلیل که این نمایشنامه "هداگابلر " طی دو مرحله از سد شورای بازبینی متن و شورای بازبینی نمایش گذشته و سپس مجوز اجرا گرفته بود.
به این مفهوم است که مسئولین ارزیابی مرکز هنرهای نمایشی هم متن و هم شیوه اجرا را تایید کرده بودند. ضمن اینکه ایشان در مصاحبه با روزنامه جوان که در مورخ چهارشنبه 22 دی 89 به چاپ رسیده اذعان داشته است: "متن این نمایش در راستای اهداف فرهنگی کشور است ".

ما براساس وظیفه شرعی و با استناد به مواد 638و 639 از قانون مجازات اسلامی از مسئول ارائه مجوز به اجرای این نمایش به نام حقیقی " مسعود عابدین نژاد " و شخصیت حقوقی "ریاست ارزیابی مرکز هنرهای نمایشی " به آدرس: تهران، خیابان انقلاب، پارک دانشجو، خیابان استاد شهریار، جنب تالار وحدت، مرکز هنرهای نمایشی به شماره تلفن: 9 - 66754056 به دلیل ارائه مجوز منجر به ارتکاب علنی و تظاهر به فعل حرام در انظار و اماکن عمومی و همچنین ارائه مجوز برای نمایش زنان بدون حجاب شرعی در انظار عمومی شکایت و تقاضای رسیدگی به اتهام ایشان را دارم.
بر این اساس یک نسخه از کپی گزارش مربوط به این نمایشنامه در خبرگزاری فارس و روزنامه کیهان به پیوست ارائه می‌شود. والسلام