اخبار

۱۶ فروردين ۱۳۸۹

قادر فرخ رییس تئاتر کابل گفت تئاتر افغانستان ظرف شش سال گذشته هیچ تحرک قابل لمسی نداشته است به گزارش سایت خبری دراما محله این مدیر تئاتری کشور افغتنستان معتقد است بسیاری از کشورهای جهان از بیست و هفتم مارچ (مارس)، به عنوان روز جهانی تئاتر تجلیل کردند اما افغانستان هیچ مراسمی در این رابطه برگزار نکرد.

قادر فرخ، رییس تئاتر کابل، در این زمینه وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان را مقصر می داند و می گوید در کشور ی با فرهنگ دیرین چون افغانستان جای تاسف است که گروهی دوست ندارند هنر تئاتر به عنوان هنری پویا وزنده به شکوفایی برسد .

وی گفت : با آنکه از تاریخ تئاتر در افغانستان نزدیک به یک سده می گذرد ولی این کشور در حال حاضر موقعیت خوبی از منظر هنرهای نمایشی ندارد. به گفته این استاد تئاتر برای نخستین بار روز جهانی تئاتر در هلسینکی، پایتخت فنلاند با مراسم ویژه ای تجلیل شد و این روز به نام روز جهانی تئاتر نامگذاری شد.

از آن زمان، موسسه جهانی تئاتر این روز را در سراسر جهان تجلیل می کند. ومردم هنر دوست افغانستان هم دوست دارند از این قافله جهانی عقب نمانند .

این موسسه که در سال ۱۹۴۷ به وسیله یونسکو، سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد پایه گذاری شد، مهم ترین ارگان غیردولتی مربوط به هنرهای نمایشی، از جمله تئاتر در جهان به شمار می رود.

رییس تئاتر کابل می گوید برخی از مسئولان امکاناتی را در اختیار موسسه "کابل تئاتر" قرار نداده اند تا از این روز با مراسم ویژه و برگزاری نمایش ها تجلیل شود.

وی با اشاره به تاریخ چه تئاتر افغانستان گفت تئاتر کابل با نمایش رومئو و ژولیت در "کابل تئاتر" افغانستان با فراز و فرودهای زیادی توانست تا سال های ۱۳۷۱ خورشیدی یعنی پیش از زمان به قدرت رسیدن مجاهدین در این کشور به زندگی خود ادامه دهد اما پس از آن تئاتر رو به خاموشی رفت و متاسفانه این رکود تا به امروز هم ادامه داشته است .

وی گفت در حوزه فرهنگ وهنر کشور افغانستان گروههایی هستند که چندان خواهان بهبود وضعیت تئاتر در این افغانستان هنر پرور نیستند.

فرخ افزود : "با تاسف باید بگویم که در شش سال گذشته، هیچ گونه تحرک قابل لمس در تئاتر افغانستان صورت نگرفت... هنرمندان خوب تئاتر افغانستان در این سال ها از خارج به افغانستان آمده اند اما هیچ تمایلی از سوی وزارت فرهنگ وجود ندارد که آنها بتوانند تئاتر را احیای مجدد کنند."

به گفته این مدیر تئاتری ، تئاتر افغانستان با فراز و فرودهای زیادی توانست تا سال های ۱۳۷۱ خورشیدی یعنی پیش از زمان به قدرت رسیدن مجاهدین در این کشور به زندگی خود ادامه دهد.

وی افزود ساختمان تئاتر کابل در جنگ های میان گروهی در افغانستان ویران شد ه و بیشتر کارکنان تئاتر نیز مجبور به ترک کشور شده اند واین جای تاسف دارد .

قادر فرخ اظهار داشت در شش سال گذشته دولت افغانستان تلاش های پراکنده ای را در زمینه احیای تئاتر ویران شده این کشور آغاز کرده ولی پول هایی که برای احیای تئاتر در افغانستان در نظر گرفته شده بود، تا کنون در اختیار تئاتر این کشور قرار نگرفته است .

به گفته فرخ از دو ماه پیش به این سو کارهایی به ابتکار تئاتر کابل و با همکاری کشور نروژ در زمینه احیای تئاتر کابل آغاز شده است.وجای امید واری است تا به زودی این تئاتر مجددا احیا شود.

وی افزود: این کارها شامل بازسازی تئاتر کابل و راه اندازی برخی نمایش ها در کابل و برخی مراکز شهرهای بزرگ افغانستان است.

این استاد تئاتر گفن : هنر تئاتر در افغانستان، کمتر توانسته در میان مردم برای خود جا باز کند و به ویژه ظرف سال های اخیر، توجه بسیار کمی به این هنر صورت گرفته است.

قادر فرخ افزود : اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد ، این نگرانی وجود دارد که تئاتر در افغانستان، آرام آرام به دست فراموشی سپرده شود.واین یک فاجعه فرهنگی وهنری است .