اخبار

۱۶ تير ۱۳۹۱

چهاردهمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر عروسکی «تهران مبارک» با سخنان مدیران تئاتری و با اهدای لوح تقدیر به همه گروه‌های شرکت کننده به کار خود پایان داد و همچنان وعده‌ی خانه‌دار شدن عروسکی‌ها عملی نشد.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اردشیر صالح پور ـ دبیر جشنواره ـ در مراسم پایانی گزارشی را به روال مرسوم ارایه کرد.

وی گفت: چهاردهمین جشنواره تئاتر عروسکی با افق‌ها و تجارب تازه‌ گام‌های محکم تری برداشته است و در این دوره به یک شکل صمیمی میزبان هنرمندان دیگر شهرها بودیم که حضورشان جشنواره را گرمتر می‌کرد.

صالح‌‌پور با اشاره به اینکه 35 درصد از گروه‌های شرکت کننده از دیگر شهرها به جشنواره آمده بودند، ادامه داد: گروه‌های شهرستانی در کنار گروه‌های تهرانی در این رویداد بین‌المللی حضور داشتند و از سوی دیگر اعلام آمادگی 175 گروه خارجی برای شرکت در این جشنواره نشان می‌دهد که جهان هنر ما را باور کرده است.

این هنرمند با بیان اینکه 65 هنرمند خارجی در این دوره از جشنواره حضور داشته‌اند ادامه داد: شعار اصلی ما «اصرار و تاکید بر فرهنگ ایرانی» است و ضمن احترام به دستاوردهای فرهنگی دیگر کشورها در یکی دو دوره اخیر به معرفت شناسی خود، توجه ویژه‌ای داریم.

دبیر جشنواره سیزدهم و چهاردهم عروسکی در عین حال خاطرنشان کرد: توجه به فرهنگ ایرانی هرگز به معنای نفی آثار کشورهای خارجی نیست، همچنان که جدیدترین فناوری‌های تئاتر عروسکی را برای شرکت در این دوره از جشنواره دعوت کردیم. اما ضرورتی ملی است که به تولیدات ملی خود توجه کنیم و فرهنگ خود را با زبان مهربان عروسکها، ندا دربدهیم.

صالح‌پور با تاکید بر اینکه، برای جهانی شدن اول باید ملی، بومی و ایرانی باشیم، از برگزار کنندگان این دوره از جشنواره تقدیر کرد و ادامه داد: یکی از همکارانم در آخرین لحظه زیر سرم رفته است!

در ادامه‌‌ی مراسم پایانی جشنواره‌ی تئاتر عروسکی که در کاخ موزه گلستان ـ 15 تیر ماه ـ برگزار شد، قطعه‌ای از نمایش «کل کل حشرات» به کارگردانی مریم سعادت اجرا شد و پس از آن با پخش تصاویری از حسن لوئیان، رضا علی جعفری، ایرج محمدی و هنگامه مفید بخش نکوداشت‌ها برگزار شد.

در این بخش حمید شاه آبادی، قادر آشنا، اردشیر صالح پور و فرناز بهزادی به عنوان نماینده‌ای از هنرمندان تئاتر عروسکی از حسن لوئیان استاد پیشکسوت اصفهانی که 87 سال سن دارد، رضا علی جعفری دیگر هنرمند باسابقه تئاتر عروسکی،‌ایرج محمدی استاد دانشگاه در رشته عروسکی و هنگامه مفید هنرمند باسابقه تئاتر عروسکی تقدیر کردند.

از آنجا که رضا علی جعفری در بستر بیماری بود فرزندش به نمایندگی از او لوح تقدیر را گرفت.

بعد از این بخش قادر آشنا مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در سخنان کوتاهی ابراز امیدواری کرد: بعد از برگزاری جشنواره چهاردهم، جشنواره پانزدهم تئاتر عروسکی کارش را آغاز کند.

او همزمان شدن جشنواره تئاتر عروسکی را با عید نیمه شعبان به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد: اجرای عمومی نمایش‌های عروسکی جدی گرفته شود.

قادر آشنا آرزو کرد جشنواره تئاتر عروسکی راهی باشد برای رسیدن به دنیایی پر از عدل و داد بدون ظلم و جور.

او گفت: تقارن این جشنواره را با ایام شعبانیه به فال نیک می‌گیریم و در عین احترام به فرهنگ دیگر ملل شعار اصلی ما توجه به فرهنگ ایرانی است.

سپس رسول نجفیان که اجرای برنامه را بر عهده داشت ترانه‌ای را به خاطر عید نیمه شعبان اجرا کرد.

در ادامه حمید شاه آبادی ـ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ با بیان اینکه قصد سخنرانی ندارد، گفت: جشنواره تئاتر عروسکی در چهاردهمین گام خود و با 28 سال قدمت امروزه به جایگاه رفیعی رسیده است. خوشحالیم زمانی جشنواره را به پایان می‌بریم که نشانه‌های موفقیت این رشته دیده می‌شود و هنرمندان تئاتر عروسکی به این باور رسیده‌اند که هنرشان گونه‌ای جدی از هنرهای نمایشی و در مقابل دیگر رشته‌ها عرض اندام می‌کند.

وی با اشاره به پیشینه تئاتر عروسکی در ایران اضافه کرد: تئاتر عروسکی ما قدمت زیادی دارد و باید به میزان اثرگذاری آن توجه کنیم که در این میان نقش ادبیات کهن انکار ناپذیر است چرا که بخش مهمی از فرهنگ و هنر ما مدیون ادبیات کهن است.

معاون هنری وزارت ارشاد، نمایش عروسکی را پلی میان گذشته و حال توصیف کرد و افزود: عروسک‌ها حال و هوای خاص خود را دارند و با ما بیش از هر گونه نمایشی ارتباط برقرار می‌کنند و این چنین است که انسان‌ها حرف‌های خودشان را در دهان عروسک‌ها می‌گذارند.

شاه آبادی ادامه داد: جشنواره تئاتر عروسکی برای خانواده‌هاست. از پدر و مادرها تا بچه‌ها. ما باید برای پاسداشت هویت خودمان و مقابله با آنچه که در این عرصه از زبان عروسکهای دیگر کشورها بیان می‌شود، به فرهنگ خود توجه کنیم.

وی متذکر شد: حتی کشورهایی که تئاتر عروسکی ندارند با استفاده از انیمیشن، کارتون و دیگر محصولات می‌کوشند این پیشینه را برای خودشان درست کنند و شخصیت‌های جدیدی معرفی کنند، ما هم باید سعی کنیم در این رهگذر محصولات فرهنگی خود را داشته باشیم.

معاون هنری وزارت ارشاد در بخش پایانی سخنانش اظهار امیدواری کرد: به زودی خانه عروسکها معرفی شود و هنرمندان این رشته و جشنواره‌شان پایگاه دائمی داشته باشند که همه انواع عروسکی در آن قابل اجرا باشد.

در ادامه با پخش تصاویری از زنده‌یاد جواد ذوالفقاری هنرمند مطرح تئاتر عروسکی که سال گذشته درگذشته است، از این هنرمند تقدیر شد.

همسر جواد ذوالفقاری روی صحنه آمد و لوح تقدیر او را گرفت.

در بخش دیگری از این برنامه از نمایندگان بخش فرهنگی سفارت‌های ایتالیا و آلمان در کنار کارگردان‌های خارجی شرکت کننده در جشنواره که هنرمندانی از کشورهای آلمان، گرجستان، هند، کره جنوبی، ترکیه، ایتالیا و افغانستان تقدیر شد.

همچنین مطهری مدیر کل ارشاد استان خراسان جنوبی و مسعود شریفی مدیر کاخ موزه گلستان هم به دلیل همکاری‌هایشان با جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند.

پس از آن برگزیدگان مسابقه نمایشنامه نویسی بدون اولویت معرفی شدند.

در این بخش بهروز سالمی نویسنده نمایشنامه «اولین پری دریایی»، نسرین خنجری نویسنده نمایشنامه «آرش» و رقیه ارشادی نویسنده نمایشنامه «ویشکا اسب استثنایی» جوایز این بخش را دریافت کردند.

در پایان برنامه از تمام کارگردان‌های شرکت کننده در این دوره از جشنواره تقدیر شد.

قرار بود در آخرین لحظه سرود «ای ایران» با همراهی گروه ارکستر «کل کل حشرات» اجرا شود و در شرایطی که حاضران برای خواندن این سرود به پا خاسته بودند اعلام شد که برق قطع شده است.

میهمانان شرکت کننده در برنامه همراه با کارگردان‌هایی که روی صحنه حاضر بودند خود سرود را بدون موسیقی اجرا کردند.

***حاشیه بخش رسمی این برنامه با حدود 40 دقیقه تاخیر آغاز شد.

پیش از این اعلام شده بود مراسم رسمی ساعت 21 آغاز می‌شود اما مراسم اختتامیه از ساعت 19:30 با اجرای قطعات نمایشی کوتاه، برپایی نمایشگاه، پذیرایی سنتی و ... آغاز شده بود.

قرار بود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میهمان این برنامه باشد اما سید محمد حسینی در این برنامه حضور نداشت.