اخبار

۰۴ فروردين ۱۴۰۰

یک پیشنهاد برای معاون امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران

صورتک تاریخی حاجی فیروز را در شهر نصب کنید
پایگاه اطلاع رسانی انجمن دراماتراپی ایران به نقل از ایران تئاتر- مجید امرایی: پیشینه شخصیت نمایشی دوموزی در فرهنگ آکدی و همچنین تمدن کاسیت ها (حاجی فیروز امروزی) در لوحی به جامانده از تمدن اکدی ، چنین آمده که دوموزی شوهرِایزدتموز ، در نیمی از سال، با جامهٔ سرخ و در حال نواختن دایره زنگی، دنبک، ساز و نی لبک ، به دنیای زیرزمین رفته تا همسر خود را بازگرداند؛ و این سرگذشت، گویای آغاز دوبارهٔ باروری زمین است.

همچنین صورتک مفرغی به جا مانده از دوران تمدن کاسیت در منطقه زاگرس میانی یعنی لرستان کنونی چنین استنباط می شود که این چهره شخصیت نمایشی و اسطوره ای آن چیزی است که امروزه به نام حاجی فیروز شناخته می شود.

نمونه اروپایی این نماد کهن فرهنگ تئاتری جهان یعنی حاجی فیروز ایرانی همان پیترسیاه است همگونگی حاجی فیروز با پیتر سیاه که یک چهرهٔ فولکلور هلندی است از دیگر شواهد تاریخی آن در فرهنگ نمایشی جهان است که در رسانه ها و نویسه های اروپایی به آن پرداخته شده است؛ به ویژه که هردو (حاجی فیروز و پیتر سیاه)، سرخ پوش و سیاه چهره هستند.
توجه کنیم که اَکِدیان (۲۵۰۰ ق. م- ۲۳۰۰ ق. م) قومی سامی نژاد بود که در شمال خاک میانرودان و در حوالی بغداد کنونی، می زیست.
همچنین کاسیان یا کاسی ها (به اکدی: کاشی) (به انگلیسی: Kassites) مردمانی باستانی بوده اند که منشا آنها در زاگرس بوده و اساس کتاب کتاب سرزمین کاسیتروس در فاصله سده های ۱۲ تا ۱۶ قرن پیش از میلاد بر بابل فرمانروایی کردند..
برای حفظ فرهنگ نمایشی ایران پیشنهاد به شهرداری تهران ساخت این صورتک و نصب آن در یکی از میادین شهر تهران است و به نظر می رسد خانه تئاترباید این مهم را پیگیری کند .



صورتک سه هزار ساله مفرغی منصوب به حاجی فیروز