اخبار

۱۰ آذر ۱۳۹۷

تئاتر از خیابان به صحنه رفت

داور بخش خیابانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان با اشاره به اینکه بهتر است به جای واژه تئاتر خیابانی از تئاتر خارج از سالن استفاده شود، گفت: تئاتر خارج از سالن جزء نادر گونه‌هایی از هنر است که به سمت تماشاگر می‌رود.
مجید امرایی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، اظهار کرد: در تئاتر صحنه‌ای، تماشاگر بلیط خریده و به سالن می‌رود اما در تئاتر خارج از صحنه، مرز بین تماشاگر و تئاتر شکسته و تئاتر به صورت غیررسمی برای مخاطب اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه تئاتر خارج از سالن در رده خرده‌نمایش‌های آئینی بوده و قدمت بسیار زیادتری از تئاتر صحنه دارد، افزود: در واقع تئاتر از خیابان به صحنه رفته است.
امرایی با اشاره به اینکه استفاده از واژه تئاتر فضای باز نیز از تئاتر خیابانی بهتر است، ادامه داد: تئاتر فضای باز در همدان ریشه دارد و همدان از نظر فرهنگی و هنری کشور شهری تاریخی است.
وی با بیان اینکه از موضوعات مختلفی در تئاتر فضای باز استفاده می‌شود، اضافه کرد: ترکیبی از مسائل اجتماعی و سرگرمی با اولویت بیان دغدغه و مسائل روزمره مردم در تئاتر فضای باز مطرح می‌شود.
امرایی درباره موضوعات و ویژگی‌های تئاتر فضای باز گفت: تئاتر فضای باز، هیجانی، اصلاح‌گر امور اجتماعی، پند و اندرزده و تصویرمحور است که در آن عمل و حرکت باید در اوج خود باشد.
وی ادامه داد: در تئاتر فضای باز، تمرکز خیلی بر کلام نیست و زیباترین تئاترهای فضای باز، تئاترهایی هستند که عمل و حرکت بیشتری دارند تا کلام چرا که تئاتر فضای باز در نوع آرمانی خود به شدت حراف‌گریز است.
داور بخش خیابانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه از نگاه تکنیک در یک دهه گذشته پیشرفت چندانی در تئاتر فضای باز نداشتیم، اضافه کرد: تئاتر فضای باز دچار تکرار و روزمرگی شده است.
وی با اشاره به کم شدن حمایت‌ها از تئاتر فضای باز، ادامه داد: تصور می‌شود تئاتر فضای باز به علت محیطی بودن سهل‌الوصول است.
امرایی با بیان اینکه تئاتر فضای باز باعث می‌شود تا کودکان که آینده جامعه هستند رشد کنند، ادامه داد: این تئاتر به میان دل مردم می‌رود و با خود مردم صحبت می‌کند.
بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور 50 گروه داخلی و خارجی از 28 آبان تا 4 آذر ماه در همدان برگزار می‌شود.