اخبار

۰۵ خرداد ۱۳۹۱

دبیر هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی ایران گفت : با حمایت های معاونت محترم هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنر های نمایشی در سال 1391 ظرفیت های جدیدی در سطح ملی و بین المللی به تئاتر خیابانی کشور افزوده خواهد شد .

مجید امرایی در گفت و گو با دراما محله افزود : با برنامه ریزی های صورت گرفته در سال 1391 ظرفیت های ملی و بین المللی جدیدی به تئاتر خیابانی کشور افزوده خواهد شد .

مدیر دفتر تئاتر خیابانی توجه به اجرا های عمومی و شیوه حمایتی تئاتر های خیابانی ، ارائه پروانه موقت اجرا به گروه ها و برگزاری جشنواره های تئاتر خیابانی را از جمله موفقیت های تئاتر خیابانی ظرف سال های گذشته دانست .

دبیر هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی ایران افزود : این جشنواره در گام هفتم تفاوت های عمده ای با دوره های قبل خواهد داشت .

این استاد دانشگاه گفت : نمی توان روند توسعه یک رویداد هنری چون جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی ایران را که قرار است در منطقه به عنوان جشنواره ای شاخص معرفی شود با خواسته های احساسی و گروهی محدود کرد .

مدیر دفتر تئاتر خیابانی کشور افزود : جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی ایران برای انعکاس بین المللی و حضور گروه های خارجی نیازمند بستر های مناسبی است که نخستین قدم آن امکانات اقامتی برای گروه ها و توجه به بستر های فرهنگی است .

امرایی اظهار داشت : مقرر گردیده تا جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی ایران با چشم اندازی روشن و برنامه ای مدون مسیر رو به رشد خود را طی کند .

وی اظهار داشت : جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی ایران مهمترین رویداد تئاتر خیابانی کشور است که امسال در دو بخش کاملا مستقل و مجزا مهر ماه در مریوان و اردیبهشت 1392 در تهران برگزار می شود .

امرایی گفت : امسال شهر مریوان به عنوان بازار بزرگ تئاتر خیابانی کشور معرفی خواهد شد به همین جهت برنامه ریزی شده است تا از حداکثر ظرفیت های موجود استانی برای برپایی این رویداد تئاتری استفاده شود .

دبیر هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی ایران تصریح کرد: برای اتعکاس بین المللی باید ظرفیت های بین المللی هم مهیا شود هم در حوزه سخت افزاری و هم در حوزه نرم افزاری .

وی گفت : برای هر جشنواره سطحی در نظر گرفته می شود که این سطح بر اساس امکانات سخت افزاری چون امکان پذیرایی و اقامت ، محل برگزاری جشنواره ( شهرستان - استان - ملی و بین المللی ) و همچنین سنجش نیازهای فرهنگی و هنری آن محل طراحی می شود .

امرایی در ادامه افزود : آیا برپایی جشنواره ای چون جشنواره بین المللی تئاتر فجر با بخش های متعدد و سطح ملی نیازمند امکانات ملی نیست ، آیا می توان اسرار داشت که جشنواره بین المللی تئاتر فجر را در شهرستانی کوچک برگزار کنیم ، آیا نباید امکانات موجود را براساس برنامه ها سنجید ؟

وی گفت: این ابتدایی ترین مسئله مدیریتی است که امکانات را با خواسته ها و برنامه ها در قیاس قرار دهیم ، زیرا عدم تعادل بین این دو ما را دچار مسئله خواهد کرد.

امرایی از شهر مریوان به عنوان شهر تئاتر خیابانی ایران یاد کرد که نیازمند توجه ویژه مدیران استانی به امکانات هتلینگ و اقامتی و پذیرایی و ساخت و ساز شهری است .

دبیر هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی ایران گفت : این جشنواره در گام هفتم متفاوت بر پا خواهد شد و علاوه بر گروه های متقاضی بخش های مختلف ، برگزیدگان جشنواره های تئاتر شهروند هم به مریوان راه خواهند یافت و در بخش آزاد و عمومی که تقویت کننده بخش مسابقه بزرگ جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی ایران است حضور خواهند یافت تا توسط کارشناسان هر حوزه ارزیابی و به دبیر خانه جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی ایران معرفی شوند .

وی گفت : امسال و در مهر ماه مریوان به عنوان بازار بزرگ تئاتر خیابانی کشور مطرح خواهد شد به همین جهت گروه های متقاضی شرکت در هر بخش در مدت برپایی بخش آزاد و عمومی آثار خود را برای هیات های کارشناسی اجرا خواهند کرد تا از بین انها نمایش های منتخب شرکت در هر بخش معرفی شوند .

امرایی یکی از ضعف های عمده حوزه جشنواره ای تئاتر را عدم ارتباط جشنواره ها با هم دانست و افزود : برای مرنفع کردن این مسئله برنامه ریزی مناسبی در حوزه تئاتر خیابانی رخ داده تا جشنواره ها تکمیل کننده هم باشند نه نقض کننده هم.

هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی ایران امسال در دو بخش آزاد و عمومی ( مهر ماه در مریوان ) و بخش مسابقه بزرگ اردیبهشت ماه 1392 در تهران با دبیری مجید امرایی برگزار می شود .



مجید امرایی