اخبار

۰۷ آذر ۱۳۹۰

زهرا جعفری کارگردان تئاتر و عروسک ساز گفت : تئاتر عروسکی تبلور دنیای کودکی است که در دنیای بزرگسالی هم مرورمی شود .

جعفری در گفت وگو با دراما محله افزود : در زندگی همه انسان ها لحظاتی هست که پیوند دهنده دنیای کودکی با دنیای بزرگ سالی است و در این بین این عروسک است که این دو دنیا را به هم پیوند می زند .

وی گفت : نمایش عروسکی به دنبال بیان مسائلی است که شاید طرح آن از زبان انسان بطور مستقیم چندان موثر نباشد اما با واسطه قرار دادن عروسک طرح آن مسائل سهل و آسان و تاثیر آن دو چندان می شود .

وی گفت : آنچه مرا به سمت ساخت عروسک می کشاند چیزی نیست جز لطافت و یافتن آرامش در کنار عروسک هایی که با حرکت دستان یک انسان جان می گیرند .

جعفری دنیای عروسک را دنیایی آرام ، لطیف ،زلال و بی آلایش دانست که امروز روز برای ما انسان ها که درگیر زندگی شهری و ماشینی شده ایم آرمان و آرزو است .

وی گفت : دنیای عروسک ها دنیای خلاقیت و نو آوری است بطوری که ساخت یک عروسک هربار ایده جدیدی به سازنده و خالق خود می دهد که هرگز تکرار شدنی نیست و هربار تجربه ای جدید است .

جعفری که در پرونده کاری خود ساخت اولین عروسک های عظیم و جثه ایرانی چهار و نیم متری [ عمو نوروز و ننه سرما ] را دارد گفت : ابعاد عروسک هرگز باعث نمی شود که آن شیرینی و جذابیتی که در پس چهره عروسک ها است محو شود زیرا این گیرایی و جذابیت در جسمیت عروسک نیست بله حسی است که به حهت شباهتی که عروسک ها با وافعیت دارند ایجاد می شود .

وی گفت : برای ساخت عروسک های عظیم الجثه ( مهرداد و مهربان ) با گروهی پنج نفره از دستیارانم در مدت 20 روز توانستیم به طرح مورد نظر و نهایتا اجرا برسیم .

این هنرمند تئاتر گفت : در حال طراحی چند عروسک جدید با شگل و شمایلی کاملا ایرانی و الهام از داستان هایی ملی هستیم و به زودی چند عروسک جدید را حواهم ساخت که چهره هایی جدید را به عرصه نمایش عروسکی کشور معرفی خواهند کرد .