اخبار

۰۴ مهر ۱۳۹۱

اجرای عمومی پیش از برگزاری جشنواره از مهم ترین اتفاقات جشنواره امسال است - نشست رسانه ای هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی صبح امروز، 4 مهرماه، با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، قباد میمنت آبادی دبیر جشنواره، مجید امرایی مدیر دفتر تئاتر خیابانی و جمعی از خبرنگاران و اصاحب رسانه در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد. به گزارش دراما محله قادر آشنا در ابتدای این نشست گفت: جشنواره تئاتر خیابانی در حال حاضر جایگاه خود را در کشور به دست آورده است، زیرا درخواست های متعددی برای برپایی جشنواره های مختلف از سوی مدیران کل استان ها مطرح شده است که بیانگر جایگاه و منزلت این گونه نمایشی میان مردم است.
وی تاکید کرد: از ویژگی های ممتاز این گونه نمایشی قابل اجرا بودن آن در هر مکان برخلاف تئاتر صحتنه ای و ارتباط برقرار کردن آن با مخاطب است.
مدیرکل هنرهای نمایشی ایران اظهار کرد: طی شش ماه گذشته شاهد برپایی جشنواره های متعددی چون جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان و سقز بودیم که از بهترین جشنواره های برگزار شده تاکنون است.
وی افزود: توجه هر چه بیشتر شهرداران شهرهای مختلف به وظایف اصلی شان یعنی کمک به هنر کشور و مخصوصا هنر تئاتر خیابانی بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است.
آشنا در ادامه گفت: استانداران شهرهایی که جشنواره تئاتر خیابانی طی 6 ماه گذشته در آن برگزار شد (لاهیجان، سقز، ارومیه، فسا و تبریز) خواهان برگزاری جشنواره به شکل ملی و حتی بین المللی بودند که این امر نشان دهنده زحمات بی شائبه هنرمندان و مسئولان، علاقه مردم و تولیدات نمایشی فاخر است.
وی خاطرنشان کرد: به دست آوردن جایگاه جشنواره تئاتر مریوان به عنوان یک جشنواره در منطقه صفر مرزی حکایت از اهتمام جدی مردم به امر فرهنگ و هنر، همدلی های فراوان و مهیا بودن امکانات رفاهی دارد.
مدیرکل هنرهای نمایشی تصریح کرد: حضور هنرمندان خارجی در ایران و برپایی جشنواره تئاتر خیابانی به دلیل ثبت شدن تئاتر خیابانی مریوان در اذهان است و در حال حاضر به سمتی پیش می رویم که جشنواره های مختلف به نام شهرهای کشورمان ثبت شوند.
آشنا در ادامه تاکید کرد: ما خود را ملزم می دانیم تا هر تلاشی برای غنا و دوام این فعالیت فرهنگی انجام دهیم بنابراین قطعا دبیرخانه دائمی در مریوان مستقر خواهد شد و با حمایت و همراهی قباد میمنت آبادی، مدیرکل ارشاد استان خوزستان و دبیر جشنواره تئاتر خیابانی بخش مریوان، آثار تئاتر خیابانی در طول سال در این شهر به اجرا در می آیند.
وی همچنین با اشاره به اجرای 134 اثر نمایشی خیابانی طی 6 ماه گذشته، تاکید کرد: در این جشنواره بحث آموزش در حوزه تئاتر خیابانی به صورت جدی دنبال می شود و نقد و بررسی و برپایی کارگاه های آموزشی را، که منتج به تولید آثار نمایشی می شود، در این راستا شاهد خواهیم بود.
آشنا افزود: موضوع آموزش در طول سال بحث متفاوتی است که قرار است در مریوان به مرحله اجرا درآید تا در کنار اجرای عمومی و فعالیت دائمی دبیرخانه جشنواره به آموزش هنرمندان نیز پرداخته شود.
در ادامه این نشست قباد میمنت آبادی ضمن تشکر از حمایت های حمید شاه آبادی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی، تصریح کرد: هفتمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی از حیث کمی و کیفی تفاوت های بسیاری با دوره های گذشته این جشنواره دارد، زیرا در این دوره آثار متنوع و اجراهای خوبی از گروه های نمایشی را خواهیم دید.
وی نیز بیان کرد: تئاتر خیابانی به دلیل بی واسطه بودن در زمینه ارتباطی، می تواند بیشترین تاثیر را بر مخاطب داشته باشد. بدین طریق می توانیم به راحتی ارزش های نظام و پیام های مهم را به تماشاگر نمایش منتقل کنیم که این امر هدف اصلی تمامی جشنواره هاست.
دبیر بخش مریوان جشنواره تئاتر خیابانی ایران اظهار کرد: در مسیر دستیابی به تئاتر ملی، به ویژه در سال جاری که شعار دولت در راستای تثبیت تئاتر ملی کشور با تکیه بر نیروهای انسانی است، تنوع در ارائه شیوه های مختلف گونه های متعدد، تعامل تکنیکی با گروه های خارجی و سهولت بیشتر، سه مکان دائمی تئاتر خیابانی راه اندازی شده است.
میمنت آبادی تشریح کرد: در مجموع هدف توجه به حفظ و تحکیم ارزش های مدنظر است، زیرا شرایط امروز کشور به گونه ای است که به واسطه حجم نظام جهانی می توان از زبان این هنر نمایشی استفاده کرد تا در مقابل توهین ها و بی احترامی هایی که استکبار جهانی به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) داشته است، هنرمندان پاسخ مناسبی دهند.
وی همچنین تاکید کرد: استان کردستان قطب هنرهای نمایشی کشور است و در طول سال در همه شهرهای این استان برپایی یک جشنواره ملی یا بین المللی را شاهدیم.
میمنت آبادی افزود: امسال ظرفیت های خوبی هم به منظور اجرای آثار نمایشی و هم زمینه سازی برای زیر ساخت ها فراهم شده است تا هر چه بهتر در شکل بین المللی برگزار شود و مهمانان علاوه بر استفاده از نعمت های طبیعی و فضاهای زیر ساختی شهرهای کردستان از آثار نمایشی بهره کافی را ببرند.
وی تصریح کرد: از مهم ترین فعالیت های اخیر، اجرای عمومی پیش از برگزاری جشنواره است، زیرا همه گروه های شرکت کننده در این جشنواره باید براساس فراخوان به اجرای عمومی اثر خود پرداخته باشند. همچنین در حوزه آموزش نیز فعالیت های خوبی در طول سال انجام شده است و با برپایی کارگاه و نشست های نقد و بررسی زمینه ساز شکل گیری کار در حوزه آموزش فراهم خواهد شد.
دبیر جشنواره تئاتر خیابانی مریوان عنوان کرد: در دوره جدید جشنواره، بعد از اعلام فراخوان از تهران 134 طرح نمایشی و از شهرستان 157 فیلم نمایشی به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوری و بازبینی از این میان 31 اثر داخلی به جشنواره راه یافتند.
میمنت آبادی اظهار کرد: همچنین پیش بینی می شود 15 اثر، که شامل 5 گروه کودک بین الملل و داخلی کشورند، می توانند به جشنواره بزرگ، که اواخر فروردین ماه سال آینده در تهران برپا می شود، راه یابند.
وی با بیان اینکه همه شرایط برای برپایی و اجرای فعالیت های نمایشی در مریوان و استان کردستان فراهم شده است، خاطرنشان کرد: افشین خورشید باختری، شهرام کرمی و مریم معترف طرح هایی را که از تهران متقاضی حضور در این جشنواره بودند بررسی کردند و محمدرضا الوند، شهرام کرمی و لطافتیان انتخاب آثار هنرمندان شهرستانی را برعهده داشتند.
وی همچنین تصریح کرد: در بخش بین الملل و داخلی، داوران برجسته ای انتخاب خواهند شد که به زودی معرفی می شوند. در بخش بین الملل از میان چهار گروه پذیرفته شده از لهستان، آلمان، فرانسه و عراق، پنج اثر نمایشی به اجرا در می آیند.
سپس مجید امرایی با اشاره به سه محور مورد توجه در برپایی این جشنواره تشریح کرد: اجرای عمومی دغدغه همه گروه های تئاتر خیابانی بود که این امر طی سال گذشته جزء برنامه های محوری دفتر تئاتر خیابانی قرار گرفت و علاوه بر تهران در 26 استان کشور نیز پیگیری شد.
مدیر دفتر تئاتر خیابانی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 3860 اجرا از 386 نمایش خیابانی داشتیم و امسال 134 گروه تئاتر بیش از 700 اجرای تئاتر خیابانی را برعهده داشتند.
وی در ادامه گفت: تئاتر خیابانی که همواره به دنبال تماشاگر است و در هر مکانی که برای آن تعبیه و مهیا شود امکان اجرا پیدا می کند، عنوان نمادینی دارد که برای آثاری که خارج از سالن نمایش به اجرا در می آیند. ظرفیت جدیدی ایجاد می کند که البته مطالبات جدیدی را نیز می طلبد.
امرایی با بیان اینکه در حال حاضر 205 فضای دائمی در سراسر کشور با همکاری استانداری، فرمانداری و شهرداری شناسایی و ایجاد شده است، تاکید کرد: بحث پژوهش و آموزش دغدغه دیگر دفتر تئاتر خیابانی محسوب می شود که از سال گذشته محور فعالیت های این دفتر به شمار می رود.
وی افزود: امسال چهار فضای دائمی برای آموزش تئاتر خیابانی در سقز، لاهیجان، ارومیه و فسا افتتاح شد که امیدوارم در مریوان نیز، در کنار دبیرخانه دائمی، فضایی به عنوان کارگاه دائمی ایجاد شود.
امرایی تشریح کرد: از سال گذشته اعزام گروه های خیابانی برای اجرا در دیگر کشورها در دستور کار دفتر تئاتر خیابانی قرار گرفته است که 12 گروه برای اجرای آثار نمایشی شان به کشورهای دیگر اعزام شدند و 15 گروه خارجی امکان حضور در جشنواره های داخلی و اجرای آثار نمایشی خود را در ایران به دست آوردند.
وی افزود: همچنین برپایی کارگاه های آموزشی با حضور مدرسان خارجی محور فعالیت هایی است که از سال گذرشته مورد توجه قرار گرفته است. راه اندازی سایت اطلاع رسانی دفتر تئاتر خیابانی و پوشش اخبار و فعالیت های تئاتر خیابانی از جمله دیگر فعالیت های این دفتر محسوب می شود.
مدیر دفتر تئاتر خیابانی با اشاره به حمایت 3 میلیون تومانی از آثار هنرمندان تهرانی و 5/1 میلیون تومانی از آثار هنرمندان شهرستانی تصریح کرد: ما معتقدیم توسعه تئاتر در گرو توجه به تئاتر خیابانی است، زیرا در تئاتر خیابانی هنرمند نیاز به امکانات سخت افزاری و سالن ندارد و در تاریخ ما به عنوان هنری ریشه دار و قدیمی در میان مردم شناخته شده است.
مدیر دفتر تئاتر خیابانی یادآور شد: حاصل این جشنواره ورود گروه ها به مسابقه ایران و در نهایت ورود گروه های برتر به جشنواره تئاتر فجر است.
امرایی در مورد بودجه این جشنواره اعلام کرد: در سال جاری، بودجه جشنواره نسبت به سال گذشته افزایش یافته و استاندار کردستان هیچ گونه محدودیتی برای حمایت از این جشنواره قائل نشده است، اما علاوه بر آن بخش های دیگر نیز چون کودک و کارگاه هایی با حضور مدرسان خارجی افزوده شده است.
مدیر دفتر تئاتر خیابانی در پایان درباره بخش پژوهش جشنواره تئاتر خیابانی نیز تشریح کرد: بحث پژوهش کاملا پایه ای است و سال گذشته برای اولین بار به صورت مجموعه مقالاتی با محوریت تئاتر خیابانی منتشر شد. همچنین در جشنواره فجر نیز چند مقاله با موضوع تئاتر خیابانی به چاپ رسید و برای این جشنواره نیز سه کتاب پژوهشی منتشر می شود.
لازم به ذکر است، در این نشست مهدی شفیعی معاون مالی اداری مرکز هنرهای نمایشی، مهدی حاجیان مدیر بخش جشنواره های مرکز هنرهای نمایشی، علی اکبر طرخان مدیر امور بین الملل مرکز هنرهای نمایشی، پیمان شریعتی مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی، ابراهیم گله دارزاده مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و پیمان شیخی که اجرای این نشست را بر عهده داشت، حضور داشتند.
گفتنی است، بخش مریوان هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی ایراناز 7 تا 11 مهرماه در قالب بخش های بین الملل و ایران، کودک و نوجوان، بومی و محلی، کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی با حضور چهار گروه از لهستان، فرانسه، آلمان و عراق در مریوان برگزار می شود.