اخبار

۱۴ بهمن ۱۳۸۸

محمد اطبایی : مسئول برپایی نخستین بازار تئاتر ایران در جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر گفت نقاط ضعف و قوت بازارتئاتر را پیش بینی کرده بودیم .

به گزارش دراما محله "محمد اطبایی" درباره نقاط ضعف و قوت برگزاری اولین بازار تئاتر ایران گفت: تمام نقاط ضعف و قوت برپایی اولین بازار تئاتر ایران پیش از برگزاری جشنواره برایم قابل تصور بود. پیش‌بینی بنده این بود که اولین بازار تئاتر ایران مهمترین اتفاق جشنواره بیست و هشتم می شود و فضایی صمیمانه و گرم و حرفه‌ای در آن شکل می گیرد که به زعم شر‌کت کنندگان در بازار و صاحبنظران داخلی و خارجی اینپیش‌بینی‌ها درست بود.

وی با اشاره به پیش‌بینی نقاط ضعف بازار تئاتر ایران گفت:تلاشم این بود که تمام نظم و ترتیب، امکانات و چارچوبی که برای برپایی بازار مد نظر قرار داده بودیم پیاده شود اما در برخی بخش ها نظیر اینترنت پرسرعت این اتفاق رخ نداد.

وی گفت :این جای تاسف دارد زیرا شرکتی که اسپانسر این کار بود در شب برپایی بازار انصراف داد و گروه اجرایی جشنوارهبه دلیل تراکم برنامه‌ها نتوانستند این مشکل را برطرف کنند ( !!!!!!!......).

مسئول بازار تئاتر ایران در عین حال ودر توجیه این ضعف بزرگ افزود: البته اینترنت پرسرعت ابزاری اساسی نبود ولی دوست داشتیم قولی که داده‌ایم را عملی کنم.

وی از دیگر ضعف های بازار تئاتر ایران را نبود فضایی برای بازبینی نمایش ها دانست و افزود :قول دیگرایجاد یک فضاجهت بازبینی نمایش‌ها برای میهمانان خارجی بود و اتاق تشریفات تالار وحدت برای این امر در نظر گرفته شده بود اما متاسفانه با وجودتوافقات انجام شده با مدیریتتالار وحدتدر شب برپایی بازار متوجه شدیم امکان استفاده از فضای مورد نظر وجود ندارد.(!!!!!!!!!.......)

اطبایی با اشاره به ارزیابی سطح کمی و کیفی اولین بازار تئاتر از طریق نظرسنجی از گروه ها و هنرمندان شرکت کننده در بازار تئاتر گفت: خواست مشترک همه گروه ها و هنرمندان شرکت کننده اینترنت پرسرعت در بازار بود که امیدوارم در دوره‌های بعدی بازار تئاتر ایران به اینموضوع نگاه جدی‌تری شود.(!!!!!!.......)

اطبایی درباره نقاط ضعف و قوت برگزاری کارگاه "بازاریابی تئاتر" اولین بازار تئاتر ایران نیز توضیح داد: به دلیل تجربه حضور در سمینارهای مختلف بین‌المللی در زمینه سینما و تئاتر معتقدم که بازاریابی یک فیلم و تئاتر ایرانی با آثار خارجی متفاوت است. نکات خوبی توسط مدرس کارگاه به شرکت‌کنندگان منتقل شد اما به نظر مننقطه ضعف کارگاه این بود که نگاه بازاریابی تئاتر مدرس کارگاه که ازکشور انگلستان بود منطبق بابازاریابی مناسب برای تئاتر ایران نبود.(!!!!!!........)

مسئول برپایی اولین بازار تئاتر ایران باز بودن فضای بازار و پرهیز از اتاق‌بندی در آن را باعث یکسانی نگاه در بین شرکت کنندگان دانست و افزود : البته برخی دوستان بااین شکل موافق نبودند که نگاهی سلیقه‌ای است. برخی نیز معتقد بودند که جایگاه حرفه‌ای‌ شان بالاتر از این است که در کنار هنرمندان جوان قرار بگیرند. در صورتی که اینطبیعت بازار است که افراد با سابقه و جوان در کنار هم کارشان را بازاریابی کنندتا مشخص شود کدام موفق ترند(!!!!!......).

اطبایی با اشاره به اظهار نظر برخی یکی از کارگردانان در خصوص بازار تئاتر ایران خاطر نشان کرد: من از این اظهار نظر ها که برپاییبازار تئاتر را تنها یک شوخی دانسته اند، حیرت‌زده شدم. زیرا علیرغم دعوتی که از هنرمندان شده بود در بازار حاضر نشدند ولی به گونه‌ای اظهار نظر کردند که گویی هر روز در بازار تئاتر ایران حضور داشته اند. به نظرمنصحبت های این افراد از بی‌اطلاعی‌شان از بازارتئاتر نشات گرفته است. (!!!!.......)

وی ادامه داد: گروهی اظهار داشته اندحضورهای بین‌المللی گروه های ایرانی از طریق لابی‌ با مدیران مرکز اتفاق می‌افتد. این جفایی بزرگدر حقگروه هایی است که طی شش سال گذشته با تلاش های شخصی خود آثارشان را در خارج اجرا کرده‌اند. همچنین جفایی است که این افراد در حق دوستان خود در مرکز هنر های نمایشی می‌کند که بارها گفته اند مرکز هنرهای نمایشی برای هیچ یک از گروه های نمایشی امکان خاص اجرای بین‌المللی فراهم نکرده است.

محمد اطبایی میهمانان حاضر در بازار تئاتر ایران را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: عده‌ای از میهمانان و مدیران جشنواره‌ها و تئاترهایخارجیبرای دعوت و عقد قرارداد با گروه های ایرانی از بازار بازدید کردند. عده‌ای هم برای سرمایه‌گذاری و تولید پروژه مشترک حاضر شدند. همچنین افرادی هم برای پژوهش در خصوص تئاتر ایران حضور داشتندکه این عمل نیزارزشمند است زیرا در سال های آینده نتایج این مطالعات و پژوهش ها به تولید کارهای مشترک می‌انجامد.

مسئول بخش بین‌الملل بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزاری هفته‌‌های تئاتر ایران در جشنواره‌ها و کشورهای مختلف دنیا را از دستاوردهایبرپایی اولین بازار تئاتر ایران ذکر کرد. اطبایی در کل برپایی بازار تئاتر ایران را مثبت دانست:برپایی بازار تئاتر ایران تجربه‌ای گرانقدر بود. عده‌ای از هنرمندان ایرانی برایبرقراری ارتباط مستقیم با میهمانان خارجی هراس داشتند در حالی که میهمانان شرکت کننده از نحوه عرضه کالای هنرمندان ایرانی بسیار راضی بودند. البته در زمینه بازاریابی تئاتر هنوز نیازمند تجربیاتبیشتری هستیم.

وی در خصوص تعداد میهمانان شرکت کننده خارجی اولین بازار تئاتر ایران گفت: از فروردین‌ماه تماس های متعدد برای دعوت از مدیران جشنواره‌های خارجیصورت گرفت وهزاران دعوتنامهطی 10ماهارسال شدکه در فاصله یکماه مانده به برگزاری جشنواره حضور 100 نفر قطعیشد. متأسفانه در فاصله حدود سه هفته مانده به جشنواره تعدادی انصراف دادند و در نهایت اولین بازار تئاتر ایرانپذیرای 60 میهمان خارجی شد.

اطبایی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد برپایی بازار تئاتر ایران در دوره‌های بعدی جشنواره نیز تداوم پیدا کند و مدیران و دبیران جشنواره با جایگاهی کهبازار تئاتر ایران پیدا کرده برگزاری مداوم آن را مدنظر قرار دهند، زیرا برپایی این بازار اتفاقات خوبی را برای تئاتر ایران به همراه خواهد داشت.