اخبار

۲۰ فروردين ۱۴۰۱

مسئولان تاثیرات مثبت هنر درمانی در کاهش مسائل روانی جامعه را جدی بگیرند

یک استاد دانشگاه گفت : طبق اعلام مبادی رسمی بهداشتی و درمانی بیش از 50 درصد اختلالات و تنش های شدید روانی در بین مردم ایران به علت مسائل و مشکلات اقتصادی است .

وی افزود : مسائل و مشکلات اقتصادی که بطور قطع مفاسد اقتصادی در تشدید آنها موثر بوده و این امر نیازمند پیشگیری و درمان جدی از سوی مبادی قانونی و تلاش های اجتماعی ، فرهنگی ، هنری ، توانبخشی و بازتوانی برای ارتقاء سطح سلامت ، دانش و آگاهی جامعه است .

مجید امرایی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت : تا سال 1395 افسردگی و اضطراب ۱۴ درصد کل بار بیماری های روانی کشور را به خود اختصاص می داد و بدون شک و بطور طبیعی به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی جامعه و تبعات ناشی از پاندمی کووید 19و سویه های متعدد ، این آمار اکنون بیش از گذشته است .

وی خاطر نشان کرد : اگر به مشکلات روانی ناشی از فقر اقتصادی مسائل روانی ناشی از اپیدمی کووید 19 را که بیش از دو سال است جامعه ی جهانی و به تبع آن جامعه ی ما نیز درگیر آن بوده است را اضافه کنیم عمق فاجعه مشکلات روانی بیشتر مشخص خواهد شد .

نویسنده کتاب " دراماتراپی در مسیر تکامل " افزود : این آمار در حال حاضر بیش از 40 درصد است ، با این توصیف حدود چهل درصد مردم ایران افسرده و مضطرب ناشی از مسائل فردی و اجتماعی را تجربه کرده اند و هر ایرانی بطور طبیعی سه اختلال ، (افسردگی ، اضطراب و خشم ) را با تمام وجود در خود احساس کرده است و نیازمند توجه جدی در امر سلامت روان است .

دبیرکل انجمن دراماتراپی ایران DTCI اضافه کرد : طبق آمارهای رسمی از هر چهار ایرانی یک نفر دچار اختلال روانی است ، همین آمارها نشان می دهد 15 میلیون ایرانی دچار اختلال روانی هستند ، یعنی اگر اغراق نکرده باشیم ما در تیمارستانی به نام شهر زندگی می کنیم که در صورت کم توجهی به ایجاد و احداث " مراکز پاره وقت" و "مراکز روزانه درمان روانی اجتماعی "این آمار در حال فزایش خواهد بود .

این استاد دانشگاه افزود : افسردگی و اضطراب در کنار دیگر بیماری های روانی از جمله ، اختلالات وسواسی ، اختلالات ارتباطی و اختلالات سازگاری این نکته را به ما متذکر می شود که باید بطور جدی در امر پیشگیری ، درمان و مراقبت مشکلات روانی جامعه گام برداریم .

به گفته این پژوهشگر بین المللی حوزه هنر درمانی : آمارها در سطح کلان نشان می دهد که حدود ۲۳ درصد جمعیت کشور به نوعی دچار اختلالات روانی هستند و حدود ۶۶ تا ۷۵ درصد این افراد برای درمان به روانپزشکان، روانشناسان و متخصصان سلامت روان مراجعه نمی‌کنند .

امرایی در ادامه افزود : آمارها در سطح کلان یادآور این نکته ی مهم است که مشکلات روانی اگر مورد توجه جدی قرار نگیرند آسیب های طولانی مدت آن در آینده نه چندان دور در قالب " فرهنگ رفتاری جامعه " تا سالیان سال ادامه خواهد داشت زیرا اگر امر خشنی به رفتار عمومی تبدیل شود خلاصی از ان بسیرا سخت خواهد بود زیرا مقاومت جامعه در مواجهه با تغییر رفتار بسیار هزینه بردار و مشکل است .

نویسنده کتاب ده قدم با نمایش درمانی تصریح کرد : با این توصیفات برما آشکار خواهد شد که عدم توجه به معیشت و مشکلات اقتصادی یکی از مهمترین مسائل بیماری زای روانی جامعه است و نیازمند توجه جدی به امر معیشت مردم به عنوان سرچشمه اختلالات روانی هستیم تا با ارتقاء سطح معیشتی جامعه و کاهش مشکلات اقتصادی در کنار افزایش خدمات عمومی درمانی و توانبخشی حوزه سلامت نگر مورد توجه قرار گیرد .

استاد دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد : آمارهای سال 1395 نشان می دهد که ۸۲.۷ درصد مردم تهران حداقل یک بار تجریه فشار روانی شدید پس از سانحه PTSD را تجربه کرده اند که البته این تجربه در مجردها و زنان به دلیل تنهایی و انزوا و فشارهای ناشی از عدم حمایت خانواده و اجتماعی بیشتر بوده است .

محقق حوزه علم روان افزود : آمارهای تحقیقی نشان می دهد ۴۵.۶ درصد نگرانی مردم ایران از فشار اقتصادی ناشی از معیشت است که در حال حاضر به نقطه ی جوش خود نزدیک شده است . در همین تحقیقات نشان داده شده است که هر یک دلارهزینه برای سلامت روانی مردم چهار دلار صرفه جویی اقتصادی برای کشور به همراه خواهد داشت .

نویسنده کتاب دراماتراپی راهی برای آزاد سازی ذهن افزود : با این توصیفات یک میدان بزرگ اقتصادی در حوزه پیشگیری ، درمان و مراقبت روانی جامعه ایران به وجود آمده است که در صورت کم توجهی و سوء استفاده سودجویان اقتصادی و عدم توجه جدی به آن تبعات منفی اجتماعی زیانباری در پی خواهد داشت .

امرایی افزود : توجه جدی به درمان های کمکی چون " آرت تراپی " ، " دراماتراپی " و " فیزیکال تراپی " در کنار " درمان های دارویی " و " حمایت های بیمه ای" و " مشاوره ای " و " توانبخشی و بازتوانی " می تواند راه بیماری را به سلامت هدایت کند .

این مدرس حوزه درمان های غیر دارویی افزود : در صورت برنامه ریزی مدون در حوزه سلامت روانی جامعه در کوتاه مدت ثمرات مثبتی در امر سلامت عمومی جامعه به دست خواهد آمد .

امرایی توصیه کرد : تشکیل " مراکز روزانه " و " پاره وقت " در حوزه سلامت روان و هنر درمانی ، برای پیشگیری ، درمان و مراقبت به همراه خدمات بیمه ای تکمیلی مناسب در حوزه پوشش خدمات سلامت روانی ، توجه به مصرف دارو های مکمل آهن و افزایش ویتامین ها در مراکز آموزشی چون مدارس برای دانش آموزان و کادر آموزشی و دانشگاه ها و دانشجویان و اساتید ، در کارخانه ها و شرکت ها برای کادر اداری و کارگری در کنار خدمات روانشناسی ، مشاوره و روانپزشکی می تواند از افزایش این آمارهای تکان دهنده جلوگیری کند .

این استاد دانشگاه گفت : گسترش مراکز خدمات خصوصی در رده های سنی " کودک و نوجوان " ، " میانسالان " و "بزرگسالان " در حوزه درمان های کمکی با ارتقاء سطح مهارتی و ارتباطی جامعه می تواند راه بهبود سلامت عمومی جامعه را هموار سازد .

نویسنده کتاب دراماتراپی و تئوری نقش ها تصریح کرد : بیگمان توجه به حوزه های درمان کمکی چون " دراماتراپی" ، " آرت تراپی " ، " فیزیکال تراپی " و " یوگای شادی و خنده " و " طراحی سفر های کم هزینه سیاحتی و تفریحی " کوتاه مدت برای کاهش فشار های روانی می تواند در امر بهبود سلامت روان جامعه موثر باشد که امید است با اقبال برنامه ریزان حوزه مدیریتی مواجه شود .

وی افزود : به نظر می رسد می توان با تشکیل کارگروه های تخصصی با ترکیبی از متخصصان حوزه هنر ، بهداست و درمان ، برنامه ریزی شهری و دیگر مراکز مرتبط در این مسیر گام برداشت .

به گفته ی این نویسنده و روزنامه نگار : وزارت بهداشت ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، وزارت آموزش و پرورش ، وزارت علوم تحقیقات و فن آوری و شهرداری ها در این مسیر پیشگام خواهند بود تا با بکار گیری متخصصان هرحوزه خدمات متناسب با مسائل اختلالی مراجعان خود را در مراکز روانپزشکی و کلینیک های توانبخشی و بازتوانی و مراکز روزانه و پاره وقت و مراکز دراماتراپی و آرت تراپی و فیزیکال تراپی در اولویت برنامه ها قرار دهند .

فراموش نکنیم که پیشگیری یکی از ویژگی های مهم جامعه ی توسعه یافته است ، سلامت جسمی و روانی گام نخست سلامت اجتماعی و ارتباطی است " افکار سالم در بدن های سالم پرورش می یابد " .

(مجید امرایی دبیرکل انجمن دراماتراپی ایران DTCI و عضو موسس اتحادیه جهانی دراماتراپی WADTh)