اخبار

۲۷ فروردين ۱۳۸۹

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با اهالی تئاتر کشور، با اشاره به روزهای آغازین کار دولت نهم و سفرهای استانی و دلگرم نبودن مردم به وعده های مسوولان گفت: اکنون با اقدامات و پیشرفت های حاصله در استانها و شهرستانها ، نشاط و دلگرمی بسیاری درمردم مشاهده می شود.

به گزارش دراما محله به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سید "محمد حسینی" در دیدار

با هنرمندان و نمایندگانی از هیات مدیره خانه تئاتر، پیشکسوتان و فعالان حوزه های آموزشی ، پژوهشی ، تولید و اجرای تئاتر کشور، عزم و اراده جدی و اهتمام مسوولان به مقوله فرهنگ را شرایط مناسبی برای سرعت بخشیدن به کارها دانست و ابراز امیدواری کرد با تلاش مضاعف اهالی فرهنگ هنر و تئاتر کشور بتوانیم به افزایش نشاط مردم دست یابیم .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هنر را دارای پیچیدگی و ظرافت های بسیار دانست و کار اهالی تئاتر را دشوار خواند و گفت : رویکرد مثبتی اکنون در دولت وجود دارد و اهالی هنر باید در این شرایط به رشد و پویایی و حرکت های سریع و گام های بلند در این زمینه بیاندیشند .

وی مشکلات فرهنگ و هنر کشور را نیازمند درک صحیح از شرایط و ارائه راه کارهای ممکن و اولویت بندی دانست و گفت: رسیدگی سریع به مشکلات امری غیرممکن است، ولی می توان با انجام زیرساخت ها و سرعت بخشیدن به برخی کارهای کوچک، شرایط را برای رسیدن به کارهای بزرگتر مهیا کرد.

حسینی با اشاره به تشکیل کارگروه فرهنگ هنر در سفرهای استانی و نیز تاسیس بودجه ویژه برای کارهای فرهنگی و هنری در استانها از سوی رییس جمهوری به این مهنم ، ارائه طرح، برنامه و ایده های جدید از سوی هنرمندان را ضروری دانست وگفت: با توانایی ها و تجارب هنرمندان پیشکسوت، باید کمبودها و زمینه های فعالیت ها و برنامه های موثر شناسایی وبا ارائه طرح های بزرگ ومطرح نمودن در کارگروه ها فرهنگ و هنر ، گام های موثری در مقوله هنر کشور و به خصوص تئاتر برداشته شود.

رییس شورای هنر کشور با اشاره به تاکید مجدد رییس جمهوری به مقوله فرهنگ و هنر گفت: عزم دولت برای کمک به فرهنگ کشور جدی است و با روحیه انجام کار های بزرگ در هنرمندان عرصه تئاتر و ارتباط و تفاهم موجود و علاقمندی به هنر و هنرمند، شرایط برای اجرای کارها بزرگ فراهم است.

وی با مغتنم شمردن فرصت خدمتگزاری به مردم گفت: مسوولان در هر فرصتی تلاش دارند تا کارهای مانده را در کوتاه ترین زمان ممکن به سرانجام برسانند و تلاش های شبانه روزی هیات دولت و تاکید مقام معظم رهبری بر تلاش مضاعف بر خدمتگزاری به مردم در لحظه لحظه مسوولیت ها ، موید آن است و درسرلوحه کارهای دولت قرار دارد.

حسینی با تاکید بر پای بندی دولت به انجام تعهدات و سنگین خواندن بار مسوولیت ها گفت: تلاش های بی وقفه اعضای دولت نشانگر علاقمندی آنان به خدمتگزای و انجام امور کشور و رفع مشکلات مردم است که باید باعزم و اراده و همکاری همگان از این موقعیت ها استفاده شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی اختصاص سه درصد درآمد عملیاتی شرکت های دولتی به بخش فرهنگی کشور را در اجرای ایده ها و طرح های بزرگ نوید بخش دانست و گفت : این اعتبارات نشانه توجه بسیار دولت به بخش فرهنگ وهنر است و می تواند در خدمت بیشتر به هنرمندان در اجرای کارهای زیربنایی در این میدان وسیع ، نقش مناسبی را ایفا کند.

حسینی با بیان به توجه ویژه ایرانیان به تئاتر و نمایش از دوران کودکی و جذابیت حضور درسالنهای نمایش برای اکثر مردم گفت: مسوولیت هنرمندان در برابر مردم فهیم با درکی عمیق از هنر، آنان را در اجرای هر چه بهتر آثار تشویق می کند و وظایف آنان را خطیر تر می کند.

وی حضور وزارت ارشاد را در صحنه های برون مرزی درسالهای گذشته به دلیل سپردن اموربه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کمرنگ خواند و گفت: اکنون با توجه به تاکید رییس جمهوری برحمایت و حضور گسترده تر هنرمندان در خارج از کشور در زمینه های موسیقی ، تئاتر، سینما ، شعر و هنرهای تجسمی وسایر فعالیت ها ، شرایط برای حضور گسترده تر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارائه هنرعالیه فراهم تر شده است.

وی ذائقه ایرانی را خو گرفته با هنرهای سالم خواند و گفت: حضور هنرمندان در خارج از کشور موجب شادی ایرانیان هنردوست و هنرشناس می شود و از گسترش موسیقی مبتذل غربی نیز جلوگیری می کند.

حسینی آسیب شناسی هنرمندان در مقوله هنر را امری ضروری دانست و گفت: بررسی یافتن علل مشکلات و راه کارهای ممکن برای از بین بردن آن ، می تواند درکاهش زمان مشکلات موثر باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان به تصمیم دولت برای کاهش تصدی گری و سپردن امور به بخش های خصوصی گفت: هر چه بدنه دولت کوچک باشد ، سرعت کار بیشتر می شود و سپردن کارها به افراد توانمند موجب نظارت بهتر و حمایت بیشتر دولت می شود.

حسینی از تلاش جدی برای رفع مشکلات در بررسی آثار هنرمندان در شورای نظارت بر ارزشیابی هنرمندان سخن گفت و افزود: برنامه های خاصی در این باره در دست اقدام است تا ضمن سرعت بخشیدن به آن طی مراسمی از این هنرمندان تقدیرشود.

وی موضوع تحقیق و پژوهش را نیاز جدی و واقعی تمامی عرصه هنر دانست و گفت: افزایش کیفی آثار هنرمندان منوط به استفاده از اساتید دانشگاهی، اندیشمندان، آگاهان و پیشکسوتان این عرصه است و تلاش در این زمینه می تواند بر رشد کیفی آثار نقش بسیار مهمی داشته باشد.

حسینی با تاکید بر تقسیم کار، هم افزایی، جلوگیری ازاعمال سلیقه و روزمرگی، دوری از موازی کاری و استفاده از کارگاه های واحد، اهمیت دادن به آموزش مدیران فرهنگی و فراتر از آن مدیران غیر فرهنگی با مقوله فرهنگ گفت: باتوجه به رویکرد فرهنگی دولت و داشتن پیوست فرهنگی در هر طرح و پروژه کشوری باید اهالی فرهنگ و هنرکشور زیرساخت های لازم را برای رسیدن به این اهداف بزرگ ترسیم نمایند.

وی روحیه دولت را در شرایط کنونی گره گشایی و رفع مشکلات مردم دانست و گفت: دولت با اهتمام جدی و در صورت لزوم حتی با تغییر در قانون درجهت رفع مشکلات مردم و برون رفت از تنگناها تلاش دارد و رییس جمهوری نیز بر حل سریع مشکلات مردم تاکید دارد.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به مذاکره با شهرداری تهران برای ساخت سالن ها درپارک های تهران اشاره کرد و این اقدام را گام موثری در رفع نیازهای اهالی هنر دانست.

در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد هنرمندانی که در سال جدید به رحمت خدا رفتند ( رضا کرم رضایی ، محمود بنفشه خواه و کیومرث ملک مطیعی) را گرامی داشت و گفت: هنر و هنرمند همیشه زنده و جاودانه است.

ایرج راد ، دکتر محمود عزیزی ، حمید مظفری ، هادی مرزبان ، دکتر تاجبخش فنائیان ، دکتر محمدرضا خاکی، دکتر فرشید ابراهیمیان، دکتر سعید کشان فلاح، دکتر محمدعلی خبری، نادر برهانی مرند، اصغر همت، نصراله قادری، رحمان سیفی آزاد، رحمت امینی، علی پویان، محمد دشت گلی، اتابک نادری، مریم معترف، شهرام کرمی ، کاظم هژیر آزاد، محمد خزاعی، دکتر ارشیر صالح پور از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند که در باره مسایل گوناگون عرصه تئاترکشور با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت وگو کردند.

در این مراسم حمید شاه آبادی معاون هنری، امیراحمدی مشاور ارشد، پرویز کرمی مشاور وزیر و مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل، داداش پور مشاوروزیر و مدیرکل حوزه وزارتی ، حسین پارسایی رییس مرکز هنرهای نمایشی وزار فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتند.