اخبار

۳۰ خرداد ۱۳۹۴

تحقیات علمی پژوهشگران دانشگاه مرکزی شهر میامی ثابت کرد که موسیقی درمانی می تواند موجب بهبود بیماری افراد مبتلا به آلزایمر شود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تئاتر درمانی ( دراما محله)، تحقیات علمی یک گروه پژوهشی در دانشگاه مرکزی شهر میامی پس از یک دوره یک ماهه تمرین موسیقی درمانی با افراد مبتلا به بیماری آلزایمر نشان داد که برخی از عارضه های رفتاری و کم خوابی این افراد تحت تاثیر قرار می گیرد و تغییرات معنی داری در رفتار و خواب بیماران دیده می شود که در کل موجب بهبودی حال این افراد می شود .

در این تحقیق مشاهده شد که موسیقی درمانی را می توان به عنوان یک درمان کمکی و جایگزین در بهداشت روانی و در نهایت مداوای بیماری آلزایمر مورد استفاده قرار داد .

به گزارش سایت تخصصی تئاتر درمانی (دراما محله)، تحقیقات انجام شده در" مرکز پزشکی درمانی میامی" زیر نظر دکتر "آرداش کومار" از جمله متخصصین مغز و اعصاب مرکز پژشکی میامی بر روی گروهی از مصدومان بازمانده از جنگ نشان داد که اگر در مدت چهار دوره چهار هفته ای با بیماران مبتلا به آلزایمر تمرینات موسیقی درمانی انجام شود سطح " ملاتونین" افراد با انجام موسیقی درمانی کاهش یافته و در نهایت موجب بهبود حال آنها می شود .

در این تمرین پنج روز در هر هفته و هر روز به مدت 40 دقیقه تمرین موسیقی درمانی به شیوه شنیداری و دیداری با بیماران انجام شد و پس از ان مشاهده شد که به طور قابل توجهی عوارش بیماری الزایمر در این افراد کاهش می یابد .

این تحقیات نشان داد که پس از شش هفته تغییرات معنی داری در علائم بیماری دیده می شود که می تواند قابل توجه باشد .

به گفته دکتر "آرداش کومار"، دانشیار در گروه روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر می توانند با موسیقی درمانی بر آشفتگی های ذهنی خود تا حدودی غلبه کنند و رفتارهای تهاجمی آنها هم کاهش می بابد .

این پژوهشگر حوزه موسیقی درمانی گفت: برای بررسی اثر آرام بخش موسیقی بر بیماران مبتلا به الزایمر از یک برنامه مشخص و زمانبندی شده در یک دوره مشخص استفاده شد و محققان سطوح پنج واسطه شیمیایی (سروتونین، ملاتونین، نوراپی نفرین، اپی نفرین و پرولاکتین) که برای نفوذ در رفتار شناخته شده را اندازه گیری کردند.

که پس از درمان به شیوه موسیقی درمانی در شش هفته علائم و تغییرات معنی داری در رفتار و عملکرد های بیماران دیده شد .

به گفته دکتر کومار، "موسیقی درمانی ممکن است یک جایگزین امن تر و موثر تر برای درمان بیماری الزایمر باشد که بسیاری از داروهای روان گردان را کنار خواهد زد .

به گفته این محقق هنر درمانی مدیتیشن و یوگا در کنار موسیقی درمانی می تواند به ما کمک کند تعادل هورمونی و احساسی بیماران را حفظ کنیم ،به طوری که حتی در دوره های استرس و بیماری می توان از این درمانهای غیر دارویی بهره برد و عملکردهای بیماران را تنظیم کرد .