اخبار

۰۶ خرداد ۱۳۹۹

در آخرین جلسه انجمن جهانی دراماتراپی چه گذشت؟

چاپ کتاب هنردرمانی دیجیتال؛ پیشنهاد ایران و پذیرش از سوی انجمن جهانی دراماتراپی

تهران- ایرنا- عضو هیات موسس انجمن جهانی دراماتراپی -نمایش درمانی- ضمن تشریح اتفاقات مورد بحث در آخرین جلسه انجمن جهانی دراماتراپی که به سبب شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد، از پیشنهاد ثبت شده ایران برای چاپ کتابی در حوزه هنردرمانی و دراماتراپی دیجیتال خبر داد.

تهران- ایرنا- عضو هیات موسس انجمن جهانی دراماتراپی -نمایش درمانی- ضمن تشریح اتفاقات مورد بحث در آخرین جلسه انجمن جهانی دراماتراپی که به سبب شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد، از پیشنهاد ثبت شده ایران برای چاپ کتابی در حوزه هنردرمانی و دراماتراپی دیجیتال خبر داد.

مجید امرایی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره جلسه اخیر اعضای اتحادیه جهانی دراماتاپی و موضوعات مطرح شده در این جلسه گفت: مطابق برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده هر سه ماه یکبار،‌ جلسات اعضای اصلی اتحادیه جهانی دراماتراپی برگزار می‌شود که آخرین جلسه اعضا به سبب شیوع ویروس کرونا در جهان به شکل مجازی شد.

وی ادامه داد: در این جلسه آخرین رویدادها،اتفاقات، برنامه‌ها، تکنیک‌ها و شیوه‌های مواجهه جدید نمایش‌درمانگران با مددجویان و نیازمندان این خدمات توسط اعضا به شور گذاشته شد که محور قالب این جلسه به شیوع ویروس کرونا در جهان؛ اثرات و عواقب روحی و روانی این ویروس میان جوامع و به ویژه افرادی که در این مدت عزیز یا عزیزانی را از دست داده‌اند استوار بود.

جامعه هدف گسترده دراماتراپی از خانواده‌ها تا مددجویان

عضو هیات موسس انجمن جهانی دراماتراپی خاطرنشان کرد: طی سه ماه اخیر که تمام جهان با این ویروس دست و پنجه نرم می کند؛ ‌انجمن جهانی دراماتراپی نیز تمام تلاش خود را بر این مسیر استوار کرده بود تا در مواجهه با این بحران رفتار منفعلانه‌ای نداشته باشد و در مواجعه با جامعه هدف مخاطبان خود برنامه‌های مختلفی را از آموزش تا اجرا به شکل مجازی و دیجیتالی ارائه دهد.

وی افزود: دامنه مخاطبان هدف برنامه‌های انجمن در بخش آموزش از والدینشروع و تا علاقه‌مندان و دانشجویانی که در مراکز توانبخشی، بازتوانی و روان‌درمانگری مشغول فعالیت هستند را شامل می شود. و در بُعد اجرایی نیز تمامی فعالیت اعضای انجمن به ارائه خدمات به افرادی بازمی‌گردد که تلاش می کنند از طریق هنردرمانی و نمایش‌ درمانی عوارض ناشی از اختلالات روحی و روانی خود را کاهش دهند و درمان کنند.

فعالیت‌هایی انجمن دراماتراپی در ایران

امرایی درباره فعالیت‌های انجمن دراماتراپی در کشور طی سه ماه اخیر و همزمان با شیوع ویروس کرونا گفت: در هر حوزه آموزش مجازی در ایران ۶۰ ویدئو آموزشی در تهران و نمایندگی های استانی در حوزه توانبخشی هم در تهران و نمایندگی‌های استانی تولید کردیم و همچنین با توجه به بستر و فضای دیجیتال به دنبال شیوه و راه‌کارهای جدیدی هستیم تا بهترین بهترین خدمات را به مددجویان از طریق دنیای مجازی ارائه کنیم.

مدیر انجمن دراماتراپی ایران با تاکید بر آنکه موثرترین شیوه درمان به شکل چهره به چهره و حضوری مددجو و درمانگر است، خاطرنشان کرد: ‌اما شرایط ایام به سبب بحران کرونا ما را نیز به سمت فضای مجازی و پروژه هنردرمانی و دراماتراپی دیجیتالی سوق داده است.

پیشنهاد چاپ کتاب در حوزه دراماتراپی از سوی ایران در مجمع جهانی

امرایی گفت: بهره بردن از بستر فضای مجازی و امکانات آن در تمامی حوزه‌ها از جمله دراماتراپی ظرف ۱۵ سال گذشته در اروپا آرام آرام مسیر خود را آغاز کرده بود اما تبدیل کردن بحران کرونا به فرصتی برای فراگیری استفاده از فضای مجازی و دنیای دیجیتال در امر هنردرمانی و دراماتراپی طی چند ماه اخیر باعث شد تا بهره‌گیری حداکثری از فضای دیجیتای به عنوان محوری‌ترین پیشنهاد از سوی ۱۰ عضو ثابت و دائمی اتحادیه جهانی دراماتراپی مطرح و اجرایی شود.

من نیز به عنوان یکی از اعضای ثابت اتحادیه جهانی دراماتراپی و از سوی ایران پیشنهاد چاپ کتابی در حوزه ویژگی های هنردرمانی و دراماتراپی دیجیتال را دادم که با موافقت و استقبال اعضای مجمع جهانی مواجه شد و کارهای پژوهش و نگارش این اثر را به اتفاق تنی چند از متخخصان این حوزه آغاز کردم و امیدوارم طی شش ماه نخست سال جاری بتوانیم آنرا به چاپ برسانیم.

فضای مجازی؛‌ شخص ثالثی در حوزه دراماتراپی

عضو هیات موسس انجمن جهانی دراماتراپی با اشاره به آنکه دنیای رسانه امروز به سمتی حرکت کرده که یکی از ارکان اصلی آن به علوم رسانه‌های دیجیتال مربوط و وابسته است گفت: در حالی که تا چند وقت پیش از فضای مجازی بیشتر به عنوان آسیبی در تمامی حوزه‌ها از جمله فضای رسانه‌ای یاد می‌شد امروز همان تهدید و آسیب به فرصتی استثنایی بدل شده و شاید یکی از معدود محسنات بحران کرونا همین تغییر تهدید به فرصت بستر فضای دیجیتال در روابط اجتماعی،آموزشی،‌ شهروندی، بهداشتی و درمانی در زمانه حاضر باشد.

امرایی تصریح کرد: علاوه بر مددجو و درمانگر،فضای مجازی تبدیل به شخص ثالثی شده که به واسطه ابزار و جهان بی مرز خود کمک می کند تا تمامی افراد نیازمند خدمات درمانی و روانی در جهان علاوه بر ارتباط با یکدیگر دست به انتقال تجربه‌های خود بزنند و راه‌کارهای درمان،تکنیک‌های اجرایی،‌ شیوه‌ها و مسائل هنردرمانی و دراماتراپی را در راستای هم‌افزایی بیشتر با یکدیگر در میان بگذارند.

اعضا اصلی اتحادیه جهانی دراماتراپی شامل نمایندگانی به قرار زیر است:

Founding members of the alliance include Nisha Sajnani (U.S/Canada), Alyson Coleman (U.K), Joanna Jaaniste (Australia), Jason Butler (U.S/Canada), Stelios Krasanakis (E.U), Susana Pendzik (Israel), Leané Meiring (S. Africa), Miri Park (Korea), Majid Amraei (Iran), Ravindra Ranasinha (Sri Lanka), and Sol Guerrero (Argentina