مقالات

۰۳ مرداد ۱۳۹۴

271164IMG_1523

عنوان مقاله : نمایش درمانی در تقویت روابط بین فردی

Titre: thérapie par le théâtre de renforcer les relations interpersonnelles

نوشته :مجید امرایی (مدرس و پژوهشگر فرهنگی و هنری)

Par: amraei Majid (maître de conférences et chercheur à la vie culturelle et artistique)

ارتباط چیست؟ رابطه بین فردی به چه معنی است؟ نمایش درمانی چه تعریفی دارد؟ روابط بین فردی با نمایش درمانی چه ارتباطی دارد ؟ آیا با نمایش درمانی می توان روابط بین فردی را تقویت کرد؟ برای حرکت در این مسیر به چه چیزهایی نیاز است و چه باید کرد؟ برای پاسخ گفتن به این سوالات و سوالاتی از این دست با نوشتار پیش رو همراه شوید.

Quel est le lien? La relation entre l'individu, ce que cela signifie? Thérapie par le théâtre, ce qui est la définition? Les relations interpersonnelles, avec thérapie par le théâtre, ce que la communication? Est la thérapie par le théâtre peut être améliorée relations interpersonnelles? Pour aller dans ce sens à ce qui est nécessaire et ce qui peut être fait? Pour répondre à ces questions, je joins à cet articl

تعریف ارتباط : ارتباط عبارتست از انتقال مفاهیم یا معانی یا پیام از شخصی به شخص دیگر و هر قدر میزان انتقال پیام دقیق تر و روشن تر باشد ارتباط موثرتری برقرار می شود، بطور کلی دو نوع ارتباط داریم که عبارتند از: ارتباط کلامی و ارتباط غیر کلامی .

ارتباط کلامی تمامی جنبه های گفتار و ابزارهای کلامی را شامل می شود که در آن چگونگی صحبت کردن از جمله سرعت کلام، تن صدا و آهنگ صدا مطرح می شود .

اما ارتباط غیرکلامی به سایر فعالیت هایی گفته می شود که کارکرد ارتباطی دارند مثل حالت چهره، ژست ها، حرکات بدنی، نحوه لباس پوشیدن و غیره که در یک کلام به آن زبان بدن گویند.

اما روابط بین فردی چیست؟ روابط بین فردی فرایندی است که در آن یک فرد اطلاعات و احساسات خود را از طریق پیام های کلامی و غیر کلامی به یک فرد یا افراد دیگر می رساند.

این توانایی موجب تقویت رابطه گرم و صمیمی با دیگران و رفع تضادها و تعارض ها می شود، این نوع رابطه بطور ذاتی بین دوستان، نسبت به اعضاء خانواده و برای زنان و مردان برای جذب یکدیگر از اهمیت بالایی برخوردار است. حال که به تعریفی کلی از ارتباط و روابط بین فردی رسیدیم نوبت آن است تا نمایش درمانی را هم تعریف کنیم .

نمایش درمانی چیست؟ نمایش درمانی، درمانی کمکی و غیر دارویی است که گردانندگان آن به کمک بازی بداهه و خلاقیت حضوری تلاش میکنند مسائل بغرنج مراجعان خود را برطرف سازند(امرایی 1388) دراین خصوص[1]"والتر اوریول"از جمله نظریه پردازان این عرصه معتقد است،" نمایش درمانی در موقعیت های مختلف با هدف "پیشگیری"، "توانبخشی" و"مراقبت" روحی ،روانی و جسمی افراد بکار می رود.

به اعتقاد اوریول این نوع از نمایش غالبا در مکانهایی همچون آموزشگاه ها، مراکز درمانی، مجامع علمی و فرهنگی و البته گاهی هم در خیابان، در جنگل ها یا در کنار دریا ها و یا هر جای دیگری قابل اجرا است .....(ادامه دارد ........)

......................................................................................................................

[1] Oriole Walter روانشناس و نمایش درمانگر ایتالیایی .

(برای دریافت و خرید اصل و کل مقاله به بخش ارتباط با ما سایت دراما محله رجوع کنید ........)

32538IMG_1409