مقالات

۰۳ خرداد ۱۳۹۴

نظری بر موسیقی درمانی

تالیف و ترجمه :مجید امرایی

[1]"ویکتو هوگو" نویسنده بزرگ فرانسوی در مورد جایگاه والای موسیقی معتقد است که علت اینکه ما از موسیقی خوش مان می آید این است که ما به کمک موسیقی در دنیای رؤیاها و احلام خود فرو می رویم، او می گوید طبایع عالی انسانی موسیقی را دوست دارند، زیرا به خوبی می دانند که چگونه از آن به عنوان وسیله ای برای ورود در رؤیاهای خویش استفاده کنند، ازهمین جمله هوگو می تواند دریافت که تاثیر موسیقی بر روح و روان انسان از چه درجه بالایی برخوردار است .

بیشک موسیقی یکی از معدود عناصر شنیداری است که بطور مستقیم با روان انسان ارتباط برقرار می کند و احساسات او را تحت تاثیر قرار می دهد.

یک قطعه موسیقی می تواند خاطرات ما را جلا دهد، مسائل روحی و روانی ما را تسکین و موجب پالایش روح و روان مان گردد.

موسیقی به ما کمک می کند تا برای ابراز احساسات خود آن هنگام که کلمات دیگر یارای همراهی ما را ندارند با محیط پیرامونمان به درستی ارتباط برقرار کنیم .

این قدرت موسیقی در پالایش روحی و روانی را امروزه اهل هنر و روانشناسی بیش از گذشته مورد توجه قرار داده اند و آن را در قالبی علمی تحت عنوان " موسیقی درمانی" مطرح ساخته اند، به این مفهوم که با استفاده از موسیقی می توان در راه سلامت شخصیت افراد و آنچه که در روانشناسی [2]" تخلیه روانی" گفته می شود گام برداشت .

در یک تعریف موسیقی عنصری است درونی که در زندگی همه ما جاری است واقعا مگر می توان انسانی را یافت که در زندگی خود از موسیقی استفاده نکند ؟ به این مفهوم که ریتم زندگی همه ما با نوعی موسیقی درونی همراه است و این موسیقی در درون فرد فرد ما جماعت انسانی بطور ناخود آگاه ساری و جاری است، اینکه شما آهنگ درونی خود را در مواجهه با رویداد های متفاوت چگونه بروز می دهید و ذهن شما چه عکس العملی نشان می دهد مسئله مهمی است که به گذشته تربیتی و آموزشی ما برمی گردد .

اینکه شما دنیای پیرامون خود را در قالبی امید بخش و شاد می بینید یا در شکلی سیاه و بی سرانجام حکایت از موسیقی درونی شما دارد، که می توان در مورد دلایل آن فکر کرد.......(ادامه دارد ... در صورت تمایل برای دریافت اصل مقاله با ما تماس بگیرید ...بخش ارتباط با ما سایت )



[1] Victor Hugo ویکتور هوگو .

[2] Psychological discharge تخلیه روانی .