مقالات

۰۷ تير ۱۳۹۹

10 راه برای خنداندن و به فکر وا داشتن
رایج ترین سبک های اجرای استندآپ کمدی

علی کخجام 2

علی کخجام 2

علی کخجام*: این مقاله مواردی را در خصوص سبک های اجرای استندآپ کمدی بصورت اجمالی توضیح داده است و همچنین به توصیف ده مورد از متداول ترین سبک‌های این هنر نمایشی به همراه معرفی تعدادی از کمدین های سرشناس پرداخته است.

با توجه به استقبال مخاطبان از هنر استندآپ کمدی در سالهای اخیر ، بر آن شدیم که در این مقاله مطالبی را در خصوص سبک های اجرای این رشته هنری در اختیار شما علاقه مندان قرار دهیم و از آنجائیکه توصیف کلیه سبک های اجرای استندآپ کمدی کاری تقریباً غیرممکن است لذا به بخشی از رایج ترین سبک های این رشته اشاره خواهیم کرد ، زیرا که در واقع تعداد نامحدودی از سبک ها وجود دارند که کمدین ها از آنها بهره می برند.
در سالهای اخیر کمدین ها به دلیل ابداع اشکال جدید کمدی که مردم به آن تمایل دارند ، مشهور می شوند. نمونه هایی از این موارد می تواند داستان های وحشی دن کوک یا داستان های وحشتناک جورج کارلین باشد.
در برخی موارد هم کمدین ها برای ایجاد سبک منحصر به فرد خود تصمیم به تلفیق سبک ها با یکدیگر می گیرند.

از سبک های معروف و قدیمی اجرای استندآپ کمدی می توان به سبک مشاهده ای که جری ساینفلد استندآپ کمدین معروف از آن استفاده میکند و یا کمدی موضعی که اغلب در برنامه های گفتگوی جی لنو دیده می شود ، اشاره کرد.

مشکل این سبک های خاص مانند کمدی مشاهده ای و موضعی این است که تصور می شود از آن ها خیلی استفاده می شود، بطوریکه تکراری شده اند و بسیاری از مخاطبان دیگر به کمدی مشاهده ای اهمیت نمی دهند تا جائی که حتی جری ساینفلد نیز از آن بازنشسته شده است. در ادامه به توضیح ده مورد از متداول ترین سبک های استندآپ کمدی به همراه معرفی تعدادی از کمدین ها خواهیم پرداخت:

۱.کمدی شخصیت:
کمدی شخصیت روشی است که در آن کمدین مانند کاراکتری است که توسط خود او ایجاد شده است و آن را در استیج اجرا می کند. در واقع تعداد کمی از کمدین ها در کمدی شخصیت شهرت داشته اند. از جمله کمدین هایی که از این سبک اجرا بهره می برد می توان از جی لندن (متولد 12 سپتامبر 1966) نام برد. لندن در The Bronx متولد شد ، اما قبل از عزیمت به لس آنجلس در سالهای بزرگسالی در فلشینگ کوئینز بزرگ شد. او قبل از تبدیل شدن به یک استندآپ کمدین در دهه 1980 ، در ورزش بوکس و بعنوان راننده تاکسی مشغول بود . لندن در واقعاستندآپ کمدینیاست که شوخی های آنی و یکباره اش او را به عنوان فردی محبوب در برنامه استندآپ کمدی NBC تبدیل کرده است. اگرچه او در هر دو فصلی که دعوت بود حضور پیدا نکرد ، اما شخصیت فروتنانه و کمدی پاک او باعث شد او در بین طرفداران این نمایش مورد علاقه قرار بگیرد.


۲.کمدی مشاهده ای
کمدی مشاهده ای نوعی طنز مبتنی بر جنبه های متداول زندگی روزمره است و یکی از سبک های اصلی در استندآپ کمدی است . در سبک کمدی مشاهده ای ، کمدین توجهش را به پدیده های روزمره که به ندرت مورد توجه یا بحث قرار می گیرد معطوف می نماید و در اجرا معمولاً از جملاتی مانند "آیا تاکنون متوجه شده اید؟ یا آیا تا به حال توجه کرده اید؟" استفاده می کند. طنز مشاهده ای معمولاً به صورت مونولوگ های طولانی و بصورت روایت شخصی شکل می گیرد. از جمله استندآپ کمدین های این سبک می توان از راسل دومینیک پیترز (زاده 29 سپتامبر 1970) نام برد . او یک استندآپ کمدین ، بازیگر و تهیه کننده کانادایی است . وی در سال 1989 فعالیت خود را در تورنتو آغاز کرد و در سال 2008 جایزه جمینی را گرفت. در سال 2013 ، او در لیست Forbes با عنوان پردرآمدترین کمدین جهان در رده سوم قرار گرفت و اولین کمدینی بود که موفق به دریافت جایزه ویژه Netflix شد.


۳. کمدی حکایتی
کمدی حکایتی که از اصطلاحی یونانی به معنی "منتشر نشده" گرفته شده است. این سبک به داستانهای شخصی طنزآمیز اشاره دارد که ممکن است گاهی کاملاً درست باشد و گاهی هم جزئی از آن صحیح باشد . از جمله کمدین های این سبک می توان از کوین دارن هارت (متولد 6 ژوئیه 1979) استندآپ کمدین ، بازیگر و تهیه کننده آمریکایی نام برد.
هارت درفیلادلفیا متولد و بزرگ شده و فعالیت خود را با پیروزی در چندین مسابقه استندآپ کمدی آماتور در کلوپ های سراسر انگلستان آغاز کرد و کم کم به شهرت بالایی رسید.


۴. کمدی توهین
کمدی توهین یکی از سبک های اجرای استندآپ کمدی است که در آن عمدتاً از الفاظ توهین آمیز به مخاطب ، مجری و... استفاده می شود.
اهداف معمولی کمدی توهین شامل افراد مخاطب نمایش ، شهر میزبان نمایش یا از این قبیل موارد است.
یک کمدین سبک توهین ، اغلب با مخاطبان خود رابطه رقابتی و تعاملی برقرار می کند که این سبک به عنوان "سوء استفاده در جشن" توصیف شده است.
از کمدین های این سبک می توان از جفری راس لیفشولتز (متولد 13 سپتامبر 1965) نام برد که در حرفه خود با نام جف راس شناخته می شود . او استندآپ کمدین ، نویسنده ، کارگردان و بازیگر آمریکایی است و در برخی اجراهای خود از سبک کمدی توهین استفاده می کند.


۵.کمدی موسیقی
کمدیموسیقی ،یک نوع موسیقی است که از نظر ماهیت طنز است و طیفهای مختلفی از ژانرهای موسیقی را در بر می گیرد . انواع محبوب موسیقی کمدی شامل موسیقی تقلید ، آهنگ های جدید ، پاپ کمدی ، راک کمدی و هیپ هاپ کمدی است . از جمله کمدین هایی که در این سبک فعالیت می کند آدام ریچارد سندلر (زاده 9 سپتامبر 1966) بازیگر ، استندآپ کمدین ، فیلمنامه نویس ، تهیه کننده و خواننده آمریکایی است. وی پس از عضویت در گروه بازیگران Saturday Night Live ، در بسیاری از فیلم های بلند سینمای هالیوود بازی کرد، فیلم هایی که بیش از 2 میلیارد دلار در گیشه جمع کرده اند . برخی از فیلم های او ، مانند فیلم جک و جیل به طور گسترده ای مورد انتقاد مخاطبان قرار گرفت.


۶.کمدی موضعی
به طور کلی کمدی موضعی به اخبار مهم و امور جاری متکی است و یک شکل محبوب برای نمایش های متنوع در اواخر شب است. این شکل از کمدی برای بسیاری از برنامه های گفتگو در اواخر شب در انگلستان مورد استفاده قرار می گیرد ، طنز موضعی دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد و روی رویدادهای روزمره تمرکز دارد. از جمله استندآپ کمدین هایی را که از این سبک بهره می برد می توان از کریس موریس یا کریستوفر ج موریس (متولد 15 ژوئن 1962) نام برد . او یک استندآپ کمدین ، نویسنده ، کارگردان ، بازیگر ، صدا پیشه و تهیه کننده انگلیسی است. او به دلیل استفاده از کمدی موضعی ، سیاه ، سورئالیسم و موارد موضوعی بحث برانگیز شناخته شده است و بخاطر "حرکت سازنده و اخلاق گرایانه" توسط موسسه فیلم بریتانیا مورد تقدیر و ستایش قرار گرفته است.


۷.کمدی سیاه یا تاریک
کمد سیاه ، که به آن کمدی تاریک یا طنز طاقت فرسا نیز گفته می شود ، نوعی طنز است که به موضوعی جدی ، تاریک و غالباً مرموز می پردازد.
در واقع این یک فلسفه است که وقتی اوضاع بد و غیرقابل تحمل است ، گاهی تنها کاری که می توانید برای حفظ عقل یا ایمان خود در جهان انجام دهید ، خندیدن است.
کمدی سیاه یا تاریک شامل برخورد با موضوعات مزاحم مانند مرگ ، مواد مخدر ،تروریسم ،تجاوز و جنگ است و بعضی اوقات هم می تواند مربوط به ژانر فیلم ترسناک باشد و از جمله کمدین هایی که از این سبک اجرا استفاده کرده است می توان از جورج دنیس پاتریک کارلین (12 مه 1937 - 22 ژوئن 2008) استندآپ کمدین ، بازیگر ، فیلسوف ، نویسنده و منتقد اجتماعی آمریکایی نام برد.
وی به دلیل کمدی سیاه و تأملاتی که در زمینه سیاست ، زبان انگلیسی ، روانشناسی و موضوعات مختلف تابو داشت مشهور بود.
او به عنوان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین کمدین های ایستاده آمریکایی در همه زمان ها بود. کارلین توسط یکی از روزنامه ها به عنوان "معاون کمدین های ضد فرهنگ " خوانده شد.

۸.کمدی سورئال
کمدی سورئال مربوط به سرپیچی از منطق و استفاده از موقعیتهای غیر منطقی و غیر دنباله دار برای خنده مردم است. کمدی سورئال نوعی طنز است که در مورد نقض عمدی استدلال منطقی و همچنین تولید رویدادها و رفتارهایی که آشکارا غیر منطقی است پیش بینی می شود . ساختار طنز سورئال تمایل دارد که شامل اختلاط های عجیب و غریب ، عدم تعقیب ، موقعیت های غیر منطقی یا پوچ و بیان مزخرفات باشد.
از جمله استندآپ کمدین های این سبک از کمدی می توان از ترنس آلن یا سنبله میلگان (16 آوریل 1918 - 27 فوریه 2002) کمدین ، نویسنده ، شاعر ، نمایشنامه نویس و بازیگر انگلیسی _ ایرلندی نام برد .
پسر یک پدر ایرلندی و یک مادر انگلیسی بود که در هند متولد شد و دوران کودکی خود را گذراند .اما بیشتر زندگی خود را در انگلستان زندگی و کار کرد. وی نام خانوادگی خود را دوست نداشت ، او پس از شنیدن نام گروه Spike Jones و City Slickers در رادیو لوکزامبورگ ، نام خانوادگی خود را "Spike" خواند.

۹. کمدی تقلید
کمدی تقلید اثری است که برای تقلید ، سرگرمی و یا اظهارنظر درباره یک اثر کمدی اصلی ایجاد شده است که می تواند شامل موضوع ، سبک یا موارد دیگری باشد که با استفاده از تقلید طنز یا طنزآمیز انجام می گیرد. نظریه پرداز ادبیات لیندا هاتچون بیان می کند: "تقلید ... تقلید است ، نه همیشه به قیمت متن پارودی شده."
تقلید طنز نیست بلکه از عناصر طنز مانند طعنه استفاده می کند. همچنین تقلید می تواند مربوط به مسخره کردن چیزی از طریق تقلید باشد. مسخره نمونه خوبی از تقلید است.

از جمله استندآپ کمدین های این سبک می توان به مل بروکس متولد ملوین کامینسکی (28 ژوئن 1926) ، کارگردان ، نویسنده ، بازیگر ، استندآپ کمدین ، تهیه کننده مشهور آمریکایی اشاره کرد. او به عنوان خالق تقلیدهای طنز شناخته شده است.


۱۰.کمدی جایگزین
کمدی جایگزین اصطلاحی است که در دهه 1980 برای سبک کمدی ابداع شد و باعث شد با سبک کمدی جریان اصلی یک دوره ، ایجاد آگاهی کند.

کمدی جایگزین به منظور توصیف رویکردی برای استندآپ کمدی ، که نه نژادپرستانه و نه سکسیستی ، بلکه به صورت آزاد و طراحی شده توسط مجریان بوده ، آمده است.
از استندآپ کمدین های سبک جایگزین می توان به
دیوید جیمز گورمن (زاده 2 مارس 1971) استندآپ کمدین ، نویسنده و مجری تلویزیونی انگلیسی اشاره کرد.
گورمن کار نویسندگی خود را برای سریال های کمدی تلویزیونی مانند نمایش خانوم مورتن و نمایش سریع شروع کرد و بسیار موفقیت آمیز بود . نمایش های ایستاده یا استندآپ کمدی او نیز تحسین برانگیز بود ، و موفق شد نامزد دریافت جایزه پریر شود.

آخرین نکته ای که وجود دارد این است که بدانید اغلب استندآپ کمدین ها به دلیل سبک کمدی خود مشهور هستند. آنها معمولاً بسیار باهوش و برخوردار از مطالب بسیار مطلوبی برای اجرای خود هستند. اگر شما هم سبکی مختص خود داشته باشید ، بطور حتم در دنیای استندآپ کمدی موفق خواهید بود.

منبع ایران تئاتر

*علی کخجام عضو دفتر تحقیق، پژوهش و تولید استندآپ کمدی با مدیریت امیر کربلایی زاده